• Acetylcystein

Vänner som sviker

Hej!
    Är 42 och bor i en mindre by i Sverige. Flyttade hit för några år sedan och blev snabbt vän med en tjej (Vi kan kalla henne Anna)  då vi har barn i samma ålder. Jag känner mig så fånig som ens bryr mig men nu sitter jag här och grubblar. Var inte jag värd mer?

Vi har varit ganska tajta i 2-3 år, Först middagar och förra sommaren umgicks vi väldigt intensivt, alltid kul och trevligt. Och väldigt förtroligt! Vi delade verkligen allt. Jag märkte redan då att hon var väldigt bestämd i vad hon tyckte om andra och oftast negativt, men hon hyllade mig. Så jag blev ju såklart smickrad och kände mig utvald. I samma umgängeskrets fanns 2 andra tjejer. Dem har jag känt i många år. Och Anna har alltid tyckt dem var tråkiga, opersonliga och slätstrukna. Alltid väldigt anti att vara med dem. Sen hände något i höstas och det är det som gör mig förvirrad. Plötsligt började Anna umgås med dessa 2 tjejer. Jag fick veta på omvägar att de sågs, åkte på resor ihop. Jag blev förvirrad för samma tjej har alltid beklagat sig över sin när väninna som inte delade något med hennes och någon annan som plötsligt började umgås med andra vänner. Men nu gjorde hon ju likadant mmot mig. Om med personer som tidigare varit för tråkiga att ungås med. Jag blev förvirrad och tog ett kliv tillbaka, vi slutade nästan höras. Jag fattar att dem har sin trio, men jag kan ändå inte sluta vara ledsen och tänka att det är något fel på mig. Vi har inte bråkat eller något sånt, det vara tvärdog mellan oss. Jag vill höra om fler varit med om liknande vänskaper? Så jag kan känna mig normal. 

• Svar på tråden Vänner som sviker
  • Anonym (Läxa)

Man ska akta sig för folk som pratar skit om andra. Du kan nämligen vara säker på att de pratar skit om dig bakom din rygg. Ta det som en lärdom för framtiden.

• Lynx123

Håller med ovanstående. Det är samma sak med personer som hela tiden klankar ner på sina ex - de kommer garanterat göra det även om en själv.

• Shameless
    Lynx123 skrev 2026-03-31 08:34:48 följande:

Håller med ovanstående. Det är samma sak med personer som hela tiden klankar ner på sina ex - de kommer garanterat göra det även om en själv.

Instämmer till 100%! Nu som jag är medelålders så har jag genom åren sett ett tydligt mönster på folk som pratar bakom ryggen på ex och vänner. Är ett stort rött flagg! 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (S)

Ledsen att generalisera, tjejer.. Det här som du som trådstartare beskriver är exakt varför jag har så svårt för att lita på andra kvinnor. 

Jag har varit med om liknande. En kollega som väldigt fort blev fäst vid mig; vi blev snabbt tighta, umgicks mycket och delade förtroenden. Jag missade varningsflaggorna helt och hållet, när hon berättade att hon hade en komplex relation till sin egen mamma, som ska ha anklagat henne för att vara en nyckfull, ombytlig och en opålitlig person, som snabbt blev vän med andra och plötsligt övergav dem .. plus att andra kollegor hade vänt henne ryggen. Jag tyckte att det lät elakt och stöttade henne fullt ut. Tills?. hon gjorde samma sak mot mig. 

jag förstod verkligen ingenting och jag blev helt knäckt.

De spontana telefonsamtalen avtog. Träffarna. hon blev märkbart irriterad när jag tog kontakt med henne. Jag försökte förstå vad det var som hade förändrats mellan oss.. men fick ingen förklaring. ?Jag är en person som behöver väldigt mycket space? uttryckte hon irriterat, trots att det ju var hon som hade initierat kontakten redan från start.. med samtal, förtroenden mm? 

Jag mådde genuint dåligt över det plötsliga skiftet. Men efter några år gick jag vidare ... Nu såhär 8-10 år senare får jag uppdateringar från tidigare gemensamma kollegor att hon har gjort och gör sig skyldig till liknande utfrysnings-taktiker och även mobbning, vid sitt nuvarande jobb. Patetiskt. 

Vissa kvinnor är hemska. tyvärr 

• Anonym (S)

Du har fått goda råd. Man ska akta sig för de som pratar illa om andra.. Jag tycker att det är väldigt risigt gjort av denna vän. Ja ibland klickar man bättre med andra, så är det .. men det du beskriver låter väldigt omoget av de s k vännerna. Jag tycker att du ska försöka att ta ett samtal med dem, för att få ett avslut och sedan går du vidare. 

Svar på tråden Vänner som sviker