Skinhead
Skinhead vad tänker ni när ni hör det ordet?
"Oj, det ordet har jag nog inte hört någon använda sen 90talet" är min första tanke
Jag tänker på (original) skinsen, från Londons 60-tal, som lyssnade på SKA eller OI.
Vet, att många tänker på neonazzen när de hör ordet skinheads. Men det många inte känner till är att neonazzen, snodde klädstilen från original skinsen.
Jag tänker på (original) skinsen, från Londons 60-tal, som lyssnade på SKA eller OI.
Vet, att många tänker på neonazzen när de hör ordet skinheads. Men det många inte känner till är att neonazzen, snodde klädstilen från original skinsen.
Inte så vanligt längre som det var förr på 80-90 talet..
Rakade skallar, kängor, hängslen och andra körde tuppkam. Då kände man en del skinnskallar.
Får mig också att tänka på Sinead O Connor..
Mina favoritskinheads:

Hade jag fått frågan för typ 25 år sedan så hade jag automatiskt förknippat skinhead med rasism men det var ju för att jag saknade kunskap.
Är många skinheads som inte är rasister, som är vänster och antifacistiska och lyssnar på reagge/ska musik. Finns till och med färgade skinheads.
Ögonöppnaren var filmen "This is England" (rekommenderas varmt). Där skildrar de hur skinheadkulturen splittrades på 80-talet, där ena grupperingen blev en vitmaktrörelse medans de andra gick motsatt väg. Är ett ganska intressant tema, finns massvis att läsa om på nätet.