• Soffipripps

Erfarenheter från Borås BB

Undrar hur ni som fött på Borås upplevt detta? För vår del känns det som det bästa alternativet.

• Svar på tråden Erfarenheter från Borås BB
  • Carisma95

Var lite grinig på barnmorskan som tog emot oss för hon tyckte att jag kom för "tidigt", trots att de sa när jag ringde att jag fick känna efter och bestämma själv. Men jag snäste åt henne och efter det var hon trevlig...

Efter att jag fick mitt egna förlossningsrum med badkar (som jag hade önskat) så var allt och alla jättetrevliga! De frågade mig om en barnmoske-elev fick vara med under förlossningen och jag (i mina dimmor) svarade att det gick jättebra. Och ångrar det inte en sekund! Hon var den som kändes mest ödmjuk och "tillmötesgående". Fixade med blöta handukar och vatten hela tiden. (Och då vill jag poängtera att jag inte tyckte att de andra var dåliga).

På BB-avd. hade vi också eget rum där pappan också fick en säng. De visade hur man bytte blöja och ammade.

Jag har (nästan) vara positiva minnen från min första förlossningen, så för oss blir det Borås nästa gång också!

• sova

Jag har inte heller något att klaga på! Tyckte personalen var suverän, både på förlossningen och bb.
    Det enda jag inte var riktigt beredd på var att man blev lämnad ifred så mycket på bb, alltså, man fick be om hjälp om man behövde, och det kom väl som en överraskning Så det gäller att inte vara försynt, och våga be om hjälp och fråga om det är något man undrar.

• Hellen79

Jag kan inte säga annat än att jag är nöjd med personalen på förlossningen. Vi hann träffa flera eftersom vi var där under fyra olika pass. Däremot kan jag inte säga att jag är lika nöjd med BB. Eftersom jag hade en "okomplicerad förlossning" hamnade jag på Eva BB (lätt-BB). Vi kom upp på avdelning vid tio på kvällen och då hade personalen på lätt-BB sidan slutat för dagen. Hon som följde med oss upp från förlossningen visade var man kunde ringa på hjälp (en telefon ute i korridoren). Sedan blev vi lämnade själva. Min sambo hade inte möjligt att stanna över natten och dessutom så hamnade jag ju i ett dubbelrum (dvs han fick ingen säng). Så var jag själv. Det var som om någon hade gett mig ett barn och sagt här tag hand om det och sedan lämnat mig själv. Det här var ju mitt första barn och visst jag fixade väll att byta blöja men det hade ju varit bra att få hjälp med amningen och att någon hade frågat om man kände sig till rätta.

På natten ringde jag efter hjälp med amningen. Jag fick till svar att "vi är lite upptagna just nu". Jag började med amningen själv. En timme senare dök personalen upp. Redan då var mina bröstvårtor såriga. Alltså det hela började inte bra!

Nästa dag kom en tjej och hade ett litet samtal om hur det funkar där. Det var så dags då. Jag kände paniken växa, dagen därpå skulle jag ju vara tvungen att åka hem. Man får ju stanna max 48 timmar. På kvällen kallade jag in en barnmorska och med gråten i ögonen så förklarade jag att det inte kändes så bra. Visst det funkade väll någorlunda med amningen när de tryckte till min dotter till bröstet men hur fan skulle jag fixa det själv? Jag har inte tre armar. Så satte de in lite extra resurser på mig och jag fick hjälp i stort sätt varje gång jag skulle amma. De sa dessutom om jag kände så skulle jag givetvis inte åka hem nästa dag.

Det hela slutade bra. Vi var på BB från söndag kväll fram till onsdag eftermiddag. När jag åkte hem fick jag hyra med mig en pump, så att jag kunde avlasta brösten lite. På torsdagen så fick vi åka tillbaka för att bli utstrivna och att för att följa upp amningen. Nu har amningen börjat funka bra och i morgon är min dotter en vecka gammal.

Hoppas att din upplevelse av Borås BB blir bättre än min. Säg till när du behöver hjälp och ge dig inte innan du har fått det!

• Soffipripps

Tack snälla ni för era svar!

• Maddis80

Hej Hej. Jag håller med Hellen 79. Personalen på förlossningen var kanonbra. Jag födde min son 18.15 så jag kom upp på bb EVA vid tolv. Min kille kunde inte stanna så jag kände mig också lite ensam. Jag blev uppkörd till rummet där ställde de av min väska, la Teo i hans säng, visade hur jag kunde kalla på personal och sen lämnade de mig där. Alla andra sov. Jag var jätte hungrig och pratsjuk. För mig funkade det bra ändå. Men jag förstår om många blir chockade. Bara för att man fött barnet betyder det inte att man vet hur man ska sköta det. De visade inte ens hur jag skulle amma eller byta på honom. Vet inte om man kan skylla på att det var lördag natt.

Svar på tråden Erfarenheter från Borås BB