• Sagur000

Vanligt fenomen?

Hej! 

jag har nyligen blivit tillsammans med min karl. Vi dejtade för två år sen och det ledde ingenstans, men hittade tillbaka till varandra för strax över ett halvår sen. Både första omgången vi dejtade och när vi började dejta igen har vi haft mycket sex och det har varit väldigt passionerat mellan oss. Vi kunde ha sex flera gånger om dagen och testade allt möjligt. Vi pratade då också en hel del om att vi båda är väldigt sexuella i vår natur och behöver mycket sex i ett förhållande. Men nu när vi gått och blivit ett par har det skett en stor förändring i vårt sexliv. Vi har sex ca en gång i veckan och han tar sällan initiativ till det. Vi har det väldigt bra i övrigt och jag tvivlar inte på hans kärlek till mig, det känns tryggt mellan oss. Men jag kan inte låta bli att fundera över om detta är ett vanligt fenomen? 

Allt gott! 

• Svar på tråden Vanligt fenomen?
  • Anonym (DrAB)

Ja, det du beskriver om minskande mängd sex är jättevanligt, och hör nog till det normala.

Hur ofta man sedan har sex i en lång relation varierar väldigt mycket, men för många ligger det på en frekvens på ca 2-3 ggr i veckan; kanske lite mer sällan för äldre personer.

Det finns dock inga givna regler... det finns säkert ett oach annat par som är 60+ och som har sex 7 dagar i veckan. :)

• Anonym (Helew)

Ja det är normalt när man får en gemensam vardag ihop . 
    Dejtar man så prioriterar man sex och disk och tvätt får vänta tills man går till jobbet på måndag typ..  men i en fast relation måste en vardag också fungera pch man behöver inte heller jaga sexet på samma sätt som när man dejtar . Då tappar man farten lite. 

Mitt tips är att inte glömma bort att fortsätta dejta och fortsätta prioritera sexet.  Skapa luft i det dagliga schemat och skippa mobilerna och ta vara på tiden.  

• Tecum

Jag skulle säga att det är alltför vanligt men inte normalt. I synnerhet inte när ni varit tillsammans så kort tid. Risken är att någon av er vänjer sig vid den nivå ni har nu och att det minskar än mer framöver. Plus att (kanske omedveten) frustration över ett torftigt sexliv gör någon av er än mer mottaglig för uppvaktning utifrån...

Så det är dags att steppa upp och prioritera sex, försök planera in lämpliga tillfällen och dra ner på sånt som ni upplever stör eller tränger ut sexlivet. Dejta igen inom relationen, gör saker tillsammans och SE partnern.

Svar på tråden Vanligt fenomen?