Oense
Svårt, jag kan ju förstå båda parterna. Honom, för att det faktiskt ÄR hans hus om han står som ägare och dessutom har betalat det helt själv. Skilsmässor inträffar, och då vill han inte riskera huset, detta är - ur hans rent egoistiska synvinkel - klokt såklart. Det är ju även så att män kan få barn långt upp i åren, så det KAN i så fall komma nya barn som också har rätt att ärva värdet av huset.
...fast jag förstår dig också, och jag tror inte att jag hade accepterat det där arrangemanget så länge som du har gjort. Jag menar: om man är medelålders med var sina barnkullar när man flyttar in hos en man i hans hus, så kan man inte begära att få en del av det, eller ens att få köpa en del av det. Det är hans, och det är viktigt att det förblir så med tanke på hans barn.
...men i ert fall, när ni var så unga när ni träffades, och har levt tillsammans så många år, och enbart (enligt vad du skrev) har gemensamma barn, så verkar det ogint att han är så rabiat angående huset.
Du skrev i och för sig inte var huset kom ifrån ifrån början. Om han "bara" har köpt det (jag menar: ett vid det tillfället för honom främmande hus), så är det mer som talar för att du ska få skriva in dig som samägare på det. Men om det är hans barndomshem och/eller ett arvegods, så är det mer som talar för att han har rätt att säkra upp det (som han har gjort) så att han kommer att få behålla det vid en skilsmässa. Det finns ju exempel där släktgårdar gått ur släkten efter att ha gått från far till son i tiotals generationer, för att en fru måste lösas ut med halva värdet och de pengarna inte finns - och DET är inte heller moraliskt riktigt. Och särskilt inte om hon inte utfört särskilt mycket arbete på gården.
Det var mina tankar, jag kan tyvärr inte ge något direkt råd. Allt beror ju på hur starkt du känner i frågan och om du är villig att riskera ditt äktenskap för den.
En spontan fråga. Känns det inte väldigt ojämställt att han äger huset ensam? Vad innebär det för dig egentligen? Kan han kasta ut dig? Ni är gifta, innebär inte det att du ärver honom?