Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Bortavtalad

Står du bostadskö och kan få hyreslght om du flyttar nu?

• Tow2Mater
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-09 22:16:58 följande:
    Självklart har även jag bidragit med möbler. Dock står det i avtalet ?reglerna om bodelning av bohag enligt sambolagen gällande gemensamma möbler skall inte gälla i vårt samboförhållande? 
    Då är det väl densom betalat enmöbel som äger den? De du betalat är då dina?
  • Tow2Mater

Jag gissar han blev illa behandlad och utnyttjad av sitt ex i deras bodelning, och ville gardera sig att det inte händer igen. Men kan han inte ändra sig efter så pass lång tid som 14 år, är det nog bäst att lämna om du inte gillar upplägget.

• Tow2Mater
    Minkoppte skrev 2026-04-11 13:55:56 följande:

Du valde att låta dina barn växa upp som gäster i ditt hem med tanke på att de inte ens fick ett eget rum att dela på, medan hans barn skulle ha eget/egna rum. Sov dina barn på soffan eller hur såg det ut rent praktiskt? Vad hade den här mannen som var så glittrande bra att det var värt att låta dig utpressas med hot om uppbrott om du inte gick med på den här usla dealen, och värt att låta dina barn växa upp som besökare där du valde att bo? 

Har inte sett TS svara ännu, men kommet barnen bara bar tredje helg förstår jag om msn behöver använda ett tredje sovrum även till annat om man inte fyra sovrum. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Rosie) skrev 2026-04-11 19:37:59 följande:
    Anonym (Sparande?) skrev 2026-04-11 18:42:46 följande:
    Nu bodde de ju bara var tredje helg så då kanske det inte motiverar till egna rum.
    Det kan ju mycket väl vara så att barnen inte kom dit oftare just för att de inte hade ett eget rum eller en fast plats att sova på. Vad hade de gjort annars? Sovit på soffan varannan vecka? Hade ni känt att det var ett bra upplägg för era barn?
    Ett gästrum kan fungera bra for barn som kommer var tredje helg. Och då kan gästrummet även användas av t ex gäster och for att undvika snarkande partner om det behovet kanske uppstår.
  • Tow2Mater
    Anonym (Elena) skrev 2026-04-11 20:30:26 följande:
    Alla har inte gästrum. Vi vet ju inte hur stort huset var, eller exakta anledningen till varför barnen kom så sällan, men ja, jag skulle också chansa att det hängde ihop med faktumet att de inte hade en egen plats att vara på hos mamman. 
    Nej, alla har inte gästrum och lider ofta av en snarkande partner eller att svärmor sover i soffan for att det tredje sovrummet i huset är paxat av barn som bara är där var tredje helg. Vill inte barnen komma for att de bara har ett gästrum att sova i, och inte ett rum där de kan ha sina saker utspridda hur de vill i hela tre veckor innan de kommer tillbaka nästa gång är nog barnen ganska bortskämda och det finns andra problem.
  • Tow2Mater
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-12 10:10:18 följande:

Ekonomi är viktigt i ett förhållande, kanske till och med det viktigaste. 

Är ena partnern förmögen så är det än mer viktigt att ekonomin sköts korrekt. Dvs den som inte har förmögenhet skall så klart inte behöva betala mindre på hushållet eller få annat i kompensation - så det vill jag vara tydlig med. 

Nu i efterhand, 14 år senare, inser ju både jag och sambon att han hade haft bättre med en kvinna som är förmögen. Men det är inte försent så klart - vi är inte lastgamla precis. 

Detta blir ju värre och värre. 

Vad tycker hans vuxna barn, som du ju tagit hand om och då ändå måste stå ganska nära, om det hela?

• Tow2Mater

Låter inte som det finns mycket kärlek mellan er, så lika bra att dra av plåstret och flytta snarast. Du har bara ett liv. Du behövde någonstans att bo och han behövde en hushållspartner. Kanske dags nu att gå vidare.

• Tow2Mater
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2026-04-12 22:30:12 följande:
    Finns inte kvitto kvar på det. Ord står mot ord. 
    Så varfor skulle hans ord vara mer värdefullt än ditt?
Svar på tråden Bortavtalad