Bortavtalad
För att göra en lång historia kort. Jag och sambon har levt ihop 14 år. När vi träffades så bodde jag i hyresrätt och han i ett hus som han och hans fd hade köpt gemensamt.
Jag flyttade in till honom efter två år ihop och det kändes så där. Han var väldigt noga med att det var hans hus och jag bodde under hans tak.
Vi har barn sedan tidigare förhållanden och inga gemensamma. Han var tydlig med att mina barn inte skulle ha något rum hos honom men däremot skulle hans egna barn ha det.
Efter 5 år som sambos så ville han köpa nytt hus. Sagt och gjort så kollade vi på hus och han ville ensam stå på huset. Inget konstigt med det ansåg jag men däremot tog han fram ett avtal som avtalar bort sambolagen - både hus och gemensamma möbler.
Han bad mig skriva under och att allt tillfaller honom vid en separation. Han sa att han behövde göra detta för att slippa bodelning och för att jag inte hade en miljon i kapital.
Jag skrev under i rädsla att annars bli lämnad.
Nu ska han sälja nuvarande hus och köpa ett mindre. Han vidhåller att huset och gemensamma möbler och annat husgeråd skall tillfalla honom vid separation.
Jag vet inte om jag vill det här längre. Jag vill inte stå i skuggan av honom hela livet och nu har vi ändå levt 14 år ihop.
Han ändrar sig inte om avtalet och det enda är isåfall att jag lämnar förhållandet. Dock är jag medveten om att jag får bygga upp ett nytt hem själv för han behöver inte hjälpa mig på något sätt ekonomiskt då han avtalet bort sambolagen och det finns ingen klausul om att han måste hjälpa eller ersätta mig ekonomiskt .
Vad 17 ska jag göra? Lämna honom eller stanna kvar och försöka få ihop ekonomiskt till eget boende framöver?