• Pappa i sthlm

Om du är förklyd?

Hur är det med sexet om du är förkyld? Avstår du sex med din partner (eller dig själv) då? Om så är fallet - är det för att du är sliten och inte orkar eller har någon lust eller är det med omtanke för din partner att inte riskera att föra vidare förkylningen?

• Svar på tråden Om du är förklyd?
  • Anonym (Kvinna 48 år)

Är jag sjuk på riktigt på influensanivå så tappar jag lusten helt. Då vill jag vara ifred och sova. 

Känner jag mig pigg men kanske hostar, snorar eller liknande så ligger jag gärna men avstår alla finesser. Oralsex och plötsligt nyser eller måate hosta är ingen hit så det hoppar jag över. Och jag vill verkligen inte att min partner gör sånt på mig om han snörvlar och har sig.  

Smitta? Min partner får ta konsekvenserna om han vill ha sex om jag är sjuk. Han får skylla sig själv helt enkelt..  

Kort sagt.  Orkar vi tar vi en halvdan snabbis eller mer troligt avstår vi. 

• Anonym (Bia)

Om någon av oss har viktiga saker i kommande dagar så gör man sitt bästa för att inte smitta och då blir det inget.

Sen hade jag en period av åtta år då jag alltid fick bihåleinflammation vid varje förkylning och var sjuk i 5-7 veckor, och då ville inte min man smitta mig för det blev mest jobbigt för honom själv när jag inte orkade något så länge. Det löstes till sist med operation.

Men med en lindrig förkylning kan det väl bli sex ibland, numera.

• Anonym (Hm)

Känner man sig sjuk så blir man knappast kåt.

• Anonym (Bia)
    jontebula skrev 2026-04-14 12:28:16 följande:

Vem fan vill ha sex när man inte mår bra ?

Orgasm var den bästa lösningen på menskramp för min del när jag hade superjobbig mens i tonåren. Då tvingas livmodern att krampa i synk en liten stund och man får 5 minuters andrum innan det blir slumpmässig kramptriggning igen.

Jag har aldrig haft en så dålig baksmälla heller att inte en orgasm har fått det att kännas bättre.

Så sex eller åtminstone onani ger vissa möjligheter även när jag "mår dåligt".
  • Mayjel
    jontebula skrev 2026-04-14 12:28:16 följande:

Vem fan vill ha sex när man inte mår bra ?

Undrar jag också. Och vem ber en sjuk person om att få sex? Inte någon som respekterar sin partner iallafall.
  • Anonym (Man 30+)

Orkar jag är det bara köra som vanligt. Risken är att man blir sjuk längre eftersom man anstränger sig. Men en snabbis brukar gå bra.

• Anonym (Man 30+)
    Anonym (Man 30+) skrev 2026-04-15 11:24:58 följande:

Orkar jag är det bara köra som vanligt. Risken är att man blir sjuk längre eftersom man anstränger sig. Men en snabbis brukar gå bra.

Om båda vill och orkar såklart?
Svar på tråden Om du är förklyd?