• Anonym (TS)

Kärlekslöst förhållande...

Jag lever i ett så kärlekslöst förhållande. Samtidigt känner jag mig fast här. Under mina 10+ år har jag gått upp nästan 30 kg i vikt, tappat bort mig själv. 
    När vi träffades var jag vältränad, tränade 4 dagar per vecka, åt bra, var lycklig och glad, skötte om mig själv, tog hand om min kropp.
    Under åren har jag successivt förvandlats till en slav i mitt hem. Fått sätta alla mina egna viljor och prioriteringar åt sidan för att sambon vill något annat. Vill planera måltiderna för veckan, det tycker han är jobbigt så om jag ska få någon som helst hjälp med maten så är det skräpmat de dagar han väljer. Går inte att spara pengar då han vill ha extremt höga levnadskostnader och vill inte leva efter budget, som jag vill. Under våra år har jag helt tappat orken till träning, till umgänge med vänner, varit sjukskriven för utmattning.
    För vad?
    Lever i ett kärlekslöst förhållande där han ständigt tafsar och blir sur om han blir ratad. Kräver sex som enda bekräftelse i relationen. Vi kramas aldrig. Pussas aldrig. Umgås aldrig. Pratar aldrig om vår dag. Pratar aldrig om framtid. Pratar aldrig om rutiner och struktur. Han berättar om sitt jobb som konversation. Utöver detta pratar vi bara när han vill mig något. "Vart ska den här tröjan vara?" typ när han ska sätta undan tvätten. 

Jag känner mig så osynlig, oälskad och känns som att jag slösat bort den bästa tiden i mitt liv i detta förhållandet. 20-30 årsåldern. Är så ledsen. Har tappat bort allt som är jag.

Jag har sökt annat boende i snart 5 år. Får aldrig första köplats. Känns som ett fängelse här. Jag vill leva ensam. Skapa mina egna rutiner. Komma tillbaka till träningen. Gå ner i vikt. Äta hälsosamt. Ta hand om mig. Börja umgås med mina vänner igen. Göra karriär.
  • Svar på tråden Kärlekslöst förhållande...
  • Dexter dot com

Vad hindrar dig från att ha separat ekonomi, äta nyttigt, träna , träffa vänner , ha egna rutiner osv tills du hittar ett eget boende?

• Anonym (Förstår)

Förstår dig TS. Som kvinna förstår jag vad du behöver och vad du saknar, men det är (tyvärr) sådär många män är.

Mäns sätt att kommunicera skiljer sig extremt mycket från kvinnors. Män är raka, logiska och fåordiga. Dom pratar om det som (för dom) anses viktigt för stunden och tyvärr innebär det till största delen ämnen som är konkreta, dagsaktuella och i närtid. Dvs, ämnen som rör jobb och dylikt. Det är INTE så att dom inte vill prata om annat, utan deras hjärna funkar inte så bara. Dom är extremt enkla varelser, det som inget av deras sinnen kan uppfatta för stunden anser dom inte vara nödvändigt att prata om.. Att fråga spontant hur din dag har varit eller spontant ge långa utlägg om hur han uppfattar er relation och hur han ser framåt på den, är ämnen som liksom inte riktigt finns så lättillgängligt i hans hjärna på samma sätt som i din kvinnliga hjärna. Vi kvinnor kan ju tänka på sånt där hela tiden, medan män tänker mer på saker som "jag är hungrig, vad ska jag äta?" 

Män är inte programmerade/vana vid att "bara mysa" av två anledningar, dels är dom gjorda för att sprida sin säd (kvinnor har 1 ägg per månad, män har miljoner spermier tillgodo dygnet runt) så mycket som möjligt. Och dels är det många män som känner att det enda sättet för dom att få närhet på ett "maskulint" sätt är just via sex. Kramar och gos tycker många män därför känns mesigt/slöseri med tid. 

Dels är män oerhört rutintrogna, så när dom väl fått in något på rutin så kommer dom fortsätta med den tills att dom har en anledning att bryta rutinmönstret. Så länge det dom gör funkar för dom så finns absolut ingen anledning att ifrågasätta det eller byta ut ett vinnande koncept. 

Med detta sagt så är självklart inte alla män så här, men många är det, mer eller mindre. Och många kvinnor förväntar sig att deras män ska vara som en kvinna när det kommer till sånt här. Att män ska "tänka längre än näsan räcker" så att säga.. 

Och återigen, jag förstår till fullo dig TS. Men hoppas du fick en mer nyanserad bild av varför det skär sig mellan er två på så många plan. Män och kvinnor är inte likadana. Och om du fortfarande älskar honom och vill ha en förändring måste du lära dig hur du ska göra för att kommunicera med honom som man. Tex, ge honom klara direktiv och uppgifter. Berätta vad du behöver i relationen för att vilja fortsätta den med honom. Få honom att förstå att det blir konsekvenser (du flyttar) om saker och ting inte ändras. 

Majoriteten av skilsmässor initieras av kvinnor - samtidigt som männen inte förstår allvaret förrän dom skriver på skilsmässopappren. 

• Anonym (Förstår)
    Dexter dot com skrev 2026-04-27 06:20:27 följande:

Vad hindrar dig från att ha separat ekonomi, äta nyttigt, träna , träffa vänner , ha egna rutiner osv tills du hittar ett eget boende?

Helt sant👍
  • Anonym (Oälskad= jag gör inget för dig heller)

Sluta serva bara. Laga bara mat till dig, tvätta bara din egen tvätt.

Då lär han väl märka att något har gått åt helvete i alla fall?

• Anonym (Oälskad= jag gör inget för dig heller)
    Anonym (Förstår) skrev 2026-04-27 06:28:44 följande:

Förstår dig TS. Som kvinna förstår jag vad du behöver och vad du saknar, men det är (tyvärr) sådär många män är.

Mäns sätt att kommunicera skiljer sig extremt mycket från kvinnors. Män är raka, logiska och fåordiga. Dom pratar om det som (för dom) anses viktigt för stunden och tyvärr innebär det till största delen ämnen som är konkreta, dagsaktuella och i närtid. Dvs, ämnen som rör jobb och dylikt. Det är INTE så att dom inte vill prata om annat, utan deras hjärna funkar inte så bara. Dom är extremt enkla varelser, det som inget av deras sinnen kan uppfatta för stunden anser dom inte vara nödvändigt att prata om.. Att fråga spontant hur din dag har varit eller spontant ge långa utlägg om hur han uppfattar er relation och hur han ser framåt på den, är ämnen som liksom inte riktigt finns så lättillgängligt i hans hjärna på samma sätt som i din kvinnliga hjärna. Vi kvinnor kan ju tänka på sånt där hela tiden, medan män tänker mer på saker som "jag är hungrig, vad ska jag äta?" 

25% av män är irrationella och håller inte måttet, det är den enkla sanningen. Som TS man som ska förestgälla vuxen men tydligen inte vet hur man gör en budget eller en matplanering och köper dyr utemat för att han är för lat för att ha en plan.

Hur logiskt låter det, tycker du?

Övriga män kan absolut utvecklas om de vill och även lära sig bry sig om andra varelser än bara de själva. Då gäller det att steppa upp hemma och sluta med dåliga ursäkter som dina. För på jobbet kan de minsann.
  • Anonym (G)

Finns det alternativ till förstahandskontrakt? Hyra andra hand tills du hittar något eget?
    Du måste sätta ner foten och rädda dig själv. Ha separat ekonomi?
    Ni måste inte äta samma mat. Vägra snabbmaten, säg att du inte äter sånt längre. Ät något annat. Opraktiskt ja, men värdet av att börja styra sig själv i rätt riktning är mycket större än detta.
    Lägg energin där den behövs. Dvs prioritera promenader/träning före allt annat.

• Anonym (TS)
    Dexter dot com skrev 2026-04-27 06:20:27 följande:

Hade gått om vi inte haft flera barn i hushållet. De behöver någon slags struktur och rutin. Jag kan inte laga mat åt mig själv och strunta i övrig matlagning t ex. Har separat ekonomi, men betalar gemensamt för hemmet och mat. Där vill han lägga stora summor på verktyg, dyr elektronik osv och jag får betala hälften. För pengarna på matkontot köper han kopiösa mängder chips och energidryck och när han handlar till hushållet så är det färdigpizza, helfabrikat osv.
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Oälskad= jag gör inget för dig heller) skrev 2026-04-27 07:21:37 följande:
     25% av män är irrationella och håller inte måttet, det är den enkla sanningen. Som TS man som ska förestgälla vuxen men tydligen inte vet hur man gör en budget eller en matplanering och köper dyr utemat för att han är för lat för att ha en plan.

Hur logiskt låter det, tycker du?

Övriga män kan absolut utvecklas om de vill och även lära sig bry sig om andra varelser än bara de själva. Då gäller det att steppa upp hemma och sluta med dåliga ursäkter som dina. För på jobbet kan de minsann.
    Han kanske säger "jag orkar inte" men egentligen menar han "jag vet inte hur man gör och vill inte erkänna att jag inte kan".. Enligt hans logik är det kanske enklare att köpa utemat än att erkänna sina tillkortakommanden, vilket många män har extremt svårt för. 
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (TS) skrev 2026-04-27 09:06:07 följande:
    Hade gått om vi inte haft flera barn i hushållet. De behöver någon slags struktur och rutin. Jag kan inte laga mat åt mig själv och strunta i övrig matlagning t ex. Har separat ekonomi, men betalar gemensamt för hemmet och mat. Där vill han lägga stora summor på verktyg, dyr elektronik osv och jag får betala hälften. För pengarna på matkontot köper han kopiösa mängder chips och energidryck och när han handlar till hushållet så är det färdigpizza, helfabrikat osv.
    Skaffa separat ekonomi på riktigt, dvs, ha inget gemensamt matkonto eller hushållskonto. Vill han ha allt det där får han så klart köpa det för egna pengar. Du ska bara betala för sånt du faktiskt tycker är värt DINA pengar. Var tydlig, rak och konsekvent med det så att han märker av konsekvenserna på riktigt.  
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2026-04-27 09:06:07 följande:
    Så du ska flytta ifrån alla barnen; är de dina eller hans?

Att t ex ha en kålsallad i kylen du kan äta med en burk tonfisk tar varken mycket tid eller energi, om du vill prioritera din kost samtidigt.
Svar på tråden Kärlekslöst förhållande...