Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 06:46:29 följande:
Tvek
Lever i en bra relation. Min första bra och trygga relation fast jag är över 40. Ofta tycker jag vi har det jättebra, men sen tänker jag ibland att något saknas. Den fysiska attraktionen för mig har inte varit 100%, men den finns ändå där och allt annat har stämt. Sen har jag saknat ett djup i relationen. Min partner är inte så djup som person. Samtidigt är det andra egenskaper som gör att jag tycker han är så bra. Trygg, stabil, driven och väldigt fin i kontakt och uppvaktande.
Är det vanligt att det är såhär? Att man aldrig känner 100% och att man kanske är dum och byter 80% mot de 20% man saknar? Gräset är inte grönare osv.
Det du beskriver är klassiskt när man har en otrygg ängslig anknytning. Frågan är vad du upplevt hos tidigare partners.
Var du mer eller mindre besatt? Hade svårt att tänka på annat än partnern? Turbulenta förhållanden?
Relationer som är osäkra triggar vår instinkt att hålla ihop "flocken" och relationen- vår instinktiva rädsla för att bli övergivna.
Om du tänker tanken att din nuvarande man kom hem imorgon och sa att han hade träffat en ny tjej och ville lämna dig, hur skulle du reagera då?
Hur fungerar du i er nuvarande dynamik? Du säger att mannen saknar djup. Kan du ge exempel på när du tänkt att han är mer ytlig än du?
Ta detta jag skriver för vad det är:
Jag vet inte mer än det du skrivit i TS, och du kanske inte alls känner igen dig i min kommentar. Ignorera i så fall!