Inlägg från: Olssdotter |Visa alla inlägg
  • Olssdotter

Tvek

Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 06:46:29 följande:
    Tvek

Lever i en bra relation. Min första bra och trygga relation fast jag är över 40. Ofta tycker jag vi har det jättebra, men sen tänker jag ibland att något saknas. Den fysiska attraktionen för mig har inte varit 100%, men den finns ändå där och allt annat har stämt. Sen har jag saknat ett djup i relationen. Min partner är inte så djup som person. Samtidigt är det andra egenskaper som gör att jag tycker han är så bra. Trygg, stabil, driven och väldigt fin i kontakt och uppvaktande. 

Är det vanligt att det är såhär? Att man aldrig känner 100% och att man kanske är dum och byter 80% mot de 20% man saknar? Gräset är inte grönare osv.

Det du beskriver är klassiskt när man har en otrygg ängslig anknytning. Frågan är vad du upplevt hos tidigare partners.

Var du mer eller mindre besatt? Hade svårt att tänka på annat än partnern? Turbulenta förhållanden?

Relationer som är osäkra triggar vår instinkt att hålla ihop "flocken" och relationen- vår instinktiva rädsla för att bli övergivna.

Om du tänker tanken att din nuvarande man kom hem imorgon och sa att han hade träffat en ny tjej och ville lämna dig, hur skulle du reagera då?

Hur fungerar du i er nuvarande dynamik? Du säger att mannen saknar djup. Kan du ge exempel på när du tänkt att han är mer ytlig än du?

Ta detta jag skriver för vad det är:
    Jag vet inte mer än det du skrivit i TS, och du kanske inte alls känner igen dig i min kommentar. Ignorera i så fall!
  • Olssdotter
    Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 16:10:34 följande:
    Ja till allt du skrev.

Gällande djupet så tror jag han känner mycket men kanske inte analyserar och tänker så mycket. De där tidigare passionerna har varit väldigt djupa gällande tankar om livet, det spirituella och känslor generellt liksom.
    Okej

Nu är det något av pseudovetenskap, men personlighetstyper mbti kan vara behjälpliga för att förstå olika psykologiska mönster hos personer. Bland annat kan man tala om personer som använder känslor som sin huvudsakliga funktion för att navigera livet, medan andra främst använder tankar. Människor som har tankar som sin huvudsakliga funktion kan ofta (inte alltid) uppfattas vara mer självständiga.
    Samtidigt har förstås människor som interagerar mer känslomässigt tankar de också, men kan ha svårare att formulera vad de tänker.

Gällande dina tidigare passioner, så kan du ställa dig frågan om osäkerhet är en förutsättning för passion för din del, och om detta i så fall är någonting du vill leva med eller inte. Oavsett om du fortsätter med den här mannen eller ej, så kan det vara vettigt att fortsätta framåt med mer insikt i vad det för din del kan röra sig om. Vi lär oss tidigt i livet "vad kärlek och passion är", men det går att lära om sig.
  • Olssdotter
    Fjäril kär skrev 2026-04-28 18:32:21 följande:
    Det låter som du haft destruktiva relationer tidigare med olika typer av anknytningsmönster som inte varit bra. Det finns trots allt kanske en orsak till att du bara haft kortare relationer?

Vill du verkligen ha en sån otrygg dans igen ?  
    Otrygg ängslig anknytning kan åtgärdas genom olika metoder. KBT, mentalisering och annat. Det går ut på att lära sig reglera känslor på egen hand.

Att en partner inte ger nog med mental stimulans är svårare att åtgärda. Personligen tänder jag enbart på intelligenta män, det är en preferens. Att förväxla passion med rädsla för att bli övergiven är däremot inte en preferens utan ett inlärt beteende.
Svar på tråden Tvek