Inlägg från: Anonym (G) |Visa alla inlägg
  • Anonym (G)

Tvek

Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 06:46:29 följande:
    Tvek

Lever i en bra relation. Min första bra och trygga relation fast jag är över 40. Ofta tycker jag vi har det jättebra, men sen tänker jag ibland att något saknas. Den fysiska attraktionen för mig har inte varit 100%, men den finns ändå där och allt annat har stämt. Sen har jag saknat ett djup i relationen. Min partner är inte så djup som person. Samtidigt är det andra egenskaper som gör att jag tycker han är så bra. Trygg, stabil, driven och väldigt fin i kontakt och uppvaktande. 

Är det vanligt att det är såhär? Att man aldrig känner 100% och att man kanske är dum och byter 80% mot de 20% man saknar? Gräset är inte grönare osv.

Lustigt att du nämner just 20 och 80 %. Det finns ju en livsfilosofi som säger att man ska vara glad om man når 80 % i en relation med andra människor, oavsett vilken typ av relation det rör sig om. 

Om inte de 20 % är något otäckt, nedbrytande och/eller farligt förstås. Då hjälper inga bra 80 % i världen.

Vad många gör är att leta efter djupet på andra ställen än hos partnen, om det saknas hos partnen. Alltså hitta det genom vänner eller genom diskussionsgrupper, religion eller annat. En del bokklubbar blir som vänskapsringar där man diskuterar olika saker t.ex. Svenska kyrkan kan också ha seriösa diskussionsgrupper, utan att man behöver vara religiös. 

Om du inte vill ha sex alls med din partner är det ett problem son måste tas på allvar. Vad stör och kan man göra något åt det?
    Tyckwr du inte ens om honom måste du nog göra slut.
  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2026-04-28 17:19:52 följande:
    Lustigt att du nämner just 20 och 80 %. Det finns ju en livsfilosofi som säger att man ska vara glad om man når 80 % i en relation med andra människor, oavsett vilken typ av relation det rör sig om. 

Om inte de 20 % är något otäckt, nedbrytande och/eller farligt förstås. Då hjälper inga bra 80 % i världen.

Vad många gör är att leta efter djupet på andra ställen än hos partnen, om det saknas hos partnen. Alltså hitta det genom vänner eller genom diskussionsgrupper, religion eller annat. En del bokklubbar blir som vänskapsringar där man diskuterar olika saker t.ex. Svenska kyrkan kan också ha seriösa diskussionsgrupper, utan att man behöver vara religiös. 

Om du inte vill ha sex alls med din partner är det ett problem son måste tas på allvar. Vad stör och kan man göra något åt det?
    Tyckwr du inte ens om honom måste du nog göra slut.
    Alltså: Tycker du inte att det är fint att ha sex med honom så behöver du göra slut menar jag. Det klart att du gillar honom på vissa sätt, det skriver du ju. 

Men det är också illa om du inte ser fram emot att komma hem och träffa honom efter jobbet.
  • Anonym (G)
    Anonym (Stina) skrev 2026-04-28 20:32:58 följande:

Ja, vi har det skitbra tillsammans. Vi passar verkligen ihop. Har aldrig träffat en så fin person. Och ja, jag vill ligga med honom men det är inte det där som jag haft förut när ens kroppar skriker efter varandra och får typ abstinens när man är ifrån.
    Kanske känns det stabila och trygga platt i jämförelse med det. Som att har man en gång tagit heroin så känner man inte av en öl? Dålig jämförelse kanske.

Tvekade ofta i början och ganska sällan nu men märker att när jag blir osäker på honom eller något han gör så är det som att jag stänger ner helt känslomässigt och tycket jag varken behöver honom eller tycker om honom. Sen gjorde vi slut några dagar för nått år sen och jag blev helt förstörd.  

Bra liknelse mellan öl och heroin! Heroin mår man ju inte så bra av i längden.

Passion kan bygga på destruktivitet, att man känner igen sitt svarta hål i någon annan, och det blir en enorm dragningskraft i det. 

All passion är inte sådan, en del är mer vanlig stark  förälskelse och brukar då vara i högst 2 år.
  • Anonym (G)
    Anonym (G) skrev 2026-04-29 13:31:09 följande:
    Bra liknelse mellan öl och heroin! Heroin mår man ju inte så bra av i längden.

Passion kan bygga på destruktivitet, att man känner igen sitt svarta hål i någon annan, och det blir en enorm dragningskraft i det. 

All passion är inte sådan, en del är mer vanlig stark  förälskelse och brukar då vara i högst 2 år.
    Tillägg: Stark förälskelse går ibland över till vanlig kärlek, som är stillsammare. Men som senare kan blossa upp i små förälskelseperioder under relatonens gång. 

Jag förstår så väl att du är väldigt ledsrn TS, efter 2 år har man byggt en stark anknytning.
  • Anonym (G)

S

Anonym (G) skrev 2026-04-29 13:57:55 följande:
    Tillägg: Stark förälskelse går ibland över till vanlig kärlek, som är stillsammare. Men som senare kan blossa upp i små förälskelseperioder under relatonens gång. 

Jag förstår så väl att du är väldigt ledsrn TS, efter 2 år har man byggt en stark anknytning.
    Funderade på det jag skrev om att vara väldigt ledsen. Det kanske inte är ledsen du är utan villrådig och orolig över om du ska bryta upp eller ej.

Men det stämmer ju att det tar 2 år att skapa en stark känslomässig anknytning. Så det var den som du kände av när ni gjorde slut för några år sedan. Det är ju bara fint att du har gjort det. 
Svar på tråden Tvek