• Anonym (Fundersam)

12år

Mitt barn 12 år, hade idag inga pengar med sig men ville köpa glass. Barnet i fråga är inne i en affär med 3 klasskompisar som alla tre säger nej när hen frågar om någon kan betala glassen till hen. Hen ska be mig swisha till personen som betalar glassen på direkten.
    klasskompisarna och mitt barn pratar med varandra dagligen i skolan, sällan häng utanför skolan utan någon enstaka gång bara. 
    Jag tycker det var rätt taskigt med tanke på att mitt barn inte frågat detta tidigare och är pålitlig och snäll mot kompisar. Hen hade lätt hjälpt någon av dom om de var i samma sits. 
    Eller tycker ni det låter helt normalt och det är så ni lärt era barn agera mot andra som inte är närmsta kompisarna ? 

• Svar på tråden 12år
  • Anonym (nja)
    Anonym (Fundersam) skrev 2026-04-30 15:46:14 följande:
    12år

Mitt barn 12 år, hade idag inga pengar med sig men ville köpa glass. Barnet i fråga är inne i en affär med 3 klasskompisar som alla tre säger nej när hen frågar om någon kan betala glassen till hen. Hen ska be mig swisha till personen som betalar glassen på direkten.
    klasskompisarna och mitt barn pratar med varandra dagligen i skolan, sällan häng utanför skolan utan någon enstaka gång bara. 
    Jag tycker det var rätt taskigt med tanke på att mitt barn inte frågat detta tidigare och är pålitlig och snäll mot kompisar. Hen hade lätt hjälpt någon av dom om de var i samma sits. 
    Eller tycker ni det låter helt normalt och det är så ni lärt era barn agera mot andra som inte är närmsta kompisarna ? 

De kan väl ha haft alla möjliga skäl att säga nej till det? Tycker du drar på lite väl mycket för denna enskilda händelse. 
  • Anonym (f)

Inte elakt, de kan vara noga efter något deras föräldrar sa eller inte ha så mycket att röra sig med. Glass är dyrt idag så en extra kan ta en stor del av ens pengar i den åldern.

• Anonym (Em)

Här är erfarenheten att det kan vara väldigt svårt att få tillbaka pengar som lånats ut. Barnen har helt enkelt inte pengar när de ska betala tillbaka lånet. Så har sagt till mina barn att de ska låna ut mindre.

• Anonym (Innan)

Varför kan du inte swisha ditt barn direkt? Det finns de barn som säger att ?mamma eller pappa swishar SEN? men så visar det sig att M&P sagt nej och det kommer ingen Swish. 

Tycker att du får ha lite framförsikt och se till att ditt barn antingen har tillgång till gene Swish eller alltid en peng på fickan. Jag förstår helt att man inte vill lägga ut för vänner. Hänt mig alldeles för många gånger att någon säger ?jag swishar sen? men det glöms bort alltför ofta. Barn har inte marginalerna om så sker. 

• Anonym (Em)

Har dina barn eget kort? Om inte så fixa det. Då kan barnet ha rn liten extra summa som bara får användas till sånt här. Orimligt att förlita sig på andra barn.

• Anonym (Ringer)

Mina barn ringer mig direkt och frågar om det 1) är ok att de köper något gott (tex glass) och 2) bjuder kompis X. De har ett kort i mitt namn för sådana småköp just för att de ska kunna handla något och för att de är så duktiga och alltid frågar först. De är 13.

• Anonym (Vera)

Det är vanligt att barn, men även vuxna för all del, säger nej när de inte riktigt förstår eller vet vad de ska göra. Jag fattade inte riktigt vem du skulle swisha och när. Antagligen var barnen lite osäkra och sa nej därför. Inget konstigt eller att bli upprörd över. 

• Anonym (JM)

Dem kanske inte hade så att det räckte till att köpa en extra glass? 

• Anonym (M)
    12år

Så din son ringde upp dig direkt när de skulle köpa glass?
  • Anonym (Kort?)

Har barnet inte kort och Swish? I så fall så ordna det så att han själv kan ta ansvar för sin ekonomi med en lämplig månadspeng, och så att du kan swisha i såna här situationer.

Kompisarna kanske är uppfostrade till att inte låna ut pengar. En inte så dum regel för övrigt. Det är lätt att bli utnyttjad.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Rut)

Mina barn har fått stänga förhållningsregler att inte låna ut pengar till vem som helst efter lite tråkigheter med kompisar som inte betalar tillbaka. 

Det är så lätt att säga "jag swishar sen" eller "min mamma swishar sen" men det kommer aldrig några pengar. 

Swishen ska i så fall finnas på kontot innan man betalar. Det är enda sätter att vara säker på att man ska få pengar. 

Sen vet du ju inte heller hur mycket pengar barnen hade på sina konton. De kanske intr ens hade teckning för det din son ville ha. Men även det hade ju löst sig om du swishade först. 

• Anonym (fånerier)
    Motherinlaw skrev 2026-04-30 23:04:31 följande:
    Skriv på svenska, väldigt oseriöst att skriva höna hela tiden. Han eller hon, den eller det! 
    Men du klagar inte över att TS skriver om sin ladugård flera gånger? Seriöst, skärp dig. 
  • Anonym (Vera)
    Motherinlaw skrev 2026-04-30 23:04:31 följande:
    Skriv på svenska, väldigt oseriöst att skriva höna hela tiden. Han eller hon, den eller det! 
    Den där kommentaren är rätt utdaterad, hen har varit med i SAOL sedan 2015
  • Anonym (Ä)
    12år

Om ditt batrn inte brukar göra så och aldrig har lurat de andra på pengar, så var det rätt snålt av dem. De skulle ju få ersättning. Så några riktigt goda kompisar till ditt barn är det inte. 

Man kan inte begära att någon annan ska betala, men kompisar kan man göra det åt.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Vera) skrev 2026-05-01 07:31:57 följande:
    Den där kommentaren är rätt utdaterad, hen har varit med i SAOL sedan 2015
    Fast i den här trådstarten fyller det ju ingen som helst funktion att skriva hen istället för han eller hon. 

Hen skriver man när man inte vet könet. Eller när man vill dölja könet för att inte svaren i tråden ska påverkas. 
  • Eroc

Eh, det låter kanske som att du låter ditt barn leva i en lite väl skyddad verkstad? Sånt här händer väl lite hela tiden för mina ungar, och jag lägger inte en tanke på det. Det hör till att växa upp, att lära sig förstå gruppdynamik och hur olika personer fungerar. Jag skulle vilja hårddra det och säga att alla sociala motgångar är bra i den åldern, om de får stöd av vuxna i att lära sig hantera det

• Anonym (f)
    Anonym (Rut) skrev 2026-05-01 10:13:42 följande:
    Fast i den här trådstarten fyller det ju ingen som helst funktion att skriva hen istället för han eller hon. 

Hen skriver man när man inte vet könet. Eller när man vill dölja könet för att inte svaren i tråden ska påverkas. 
    Eller för att hålla tråden mer anonymiserad. Eller så var det någon av alla andra anledningar till det. Vem bryr sig...
Svar på tråden 12år