• Anonym (B)

Val av hyres lgh

Vilken hade ni valt

alt nr 1

40 kvadrat i ett hus från 1945.
    Ligger nära promenadspår.
    Hyresvärden verkar trygg och det finns ett kontor i staden. 
    7000kr/mån inkl värme och vatten

30 kvadrat i hus från 2020.
    Ligger centralt bland massor av andra hus.
    Hyresvärden går inte att kontakta utan det finns bovärdar som ska ta hand om felanmälan och därefter kontakta hantverkare om denne själv inte kan lösa problemet. 
    6000kr/mån, tillkommer kostnad för värme och vatten. 

• Svar på tråden Val av hyres lgh
  • Anonym (B)

Glömde skriva att den äldre lgh ligger på bottenvåningen dock med fönster mot innergården och nen nyare på våning 2. 

• Anonym (Hmmmm.....)

Beror på vad du anser är centralt? Storstad som sthlm, gbg, malmö så definitivt centralt. Men i småstad eller en by så är båda likvärdiga. Bovärdar är ett plus, el o vatten inkluderat är också plus så det jämnar kanske ut sig.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (B) skrev 2026-05-01 08:56:33 följande:
    Val av hyres lgh

Vilken hade ni valt

alt nr 1

Hyresvärden går inte att kontakta utan det finns bovärdar som ska ta hand om felanmälan och därefter kontakta hantverkare om denne själv inte kan lösa problemet. 

Alternativ 1, för att den är större och för att värme och vatten ingår. 

Vad gäller alternativ 2 så är hyresvärden kontaktbar. Det är bara det att den är sannolikt större än hyresvärd 1 och därmed har bovärdar som har olika områden de ansvarar för. Jag bor själv hos en sådan hyresvärd och det är hur smidigt som helst. Även hyresvärd 1 kommer att kontakta hantverkare om denne inte själv kan hantera problemet (vilket den sannolikt inte kan alla gånger). 
  • Jemp

Nr 1.
    Större, natur inpå knuten, bättre hyresvärd, antar att det inte blir mycket skillnad på hyran i slutändan. 

• Anonym (?)

Läge i förhållande till jobb, kommunikationer, service, släkt och vänner?

• Anonym (Isabella)

Inredning, planlösning, skick på lägenheten tycker jag är viktigt!

• Anonym (Linnea)

Värt att ta i beaktande är att ett hus byggt 1945 sannolikt är mycket mer lyhört än ett som är byggt 2020. 

Annars tycker jag att det låter som att båda hyresvärdarna är seriösa, så det handlar mest om dina personliga preferenser.

Själv tycker jag att det är mycket värt att kunna ha min egen tvättmaskin i lägenheten, vilken man oftast kan i nybyggen, medan man får vara glad om de har lyckats klämma in en dusch i de minimala badrum som brukar finnas i äldre lägenheter.

• Anonym (f)

Finns ett kontor i staden vs vanliga bovärdar som kan enklare saker men kontaktar hantverkare vid behov... va? Lär gå fortfarare med alternativ två vid problem för vad säger att hyresvärd ett kommer ut direkt och är kunnig?

• Anonym (Em)
    Anonym (B) skrev 2026-05-01 08:56:33 följande:
    Val av hyres lgh

Vilken hade ni valt

alt nr 1

Var i landet är det? Spelar roll för uppvärmningskostnaden 
  • Anonym (Em)

Det är ganska stor skillnad på 40 och 30kvm. Har du tänkt bo där länge så är det bra med större. 

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Linnea) skrev 2026-05-01 12:02:30 följande:

Värt att ta i beaktande är att ett hus byggt 1945 sannolikt är mycket mer lyhört än ett som är byggt 2020. 

Annars tycker jag att det låter som att båda hyresvärdarna är seriösa, så det handlar mest om dina personliga preferenser.

Själv tycker jag att det är mycket värt att kunna ha min egen tvättmaskin i lägenheten, vilken man oftast kan i nybyggen, medan man får vara glad om de har lyckats klämma in en dusch i de minimala badrum som brukar finnas i äldre lägenheter.

Tycker snarare att äldre lägenheter har större och bättre planerade badrum än nybyggda. Äldre lägenheter är ofta anpassade för att ha ett badkar tex, vilket sällan är fallet i nyare bostäder. 
Svar på tråden Val av hyres lgh