• Anonym (Rensare)

Hamstrar eget och rensar andras...

Jag blir knäpp på min man. Han är en hamster när det kommer till sina egna saker. Gamla leksaker sparas, fast barnen får inte leka med dem (vi talar inga rariteter, utan bilar han lekte med i sandlådan och stapellego). Han har kartongvis med gamla böcker och 30 år gammal kurslitteratur som aldrig kommer läsas igen. Kartonger med gamla kläder och skor som torkat ihop, men som ska sparas.

Samtidigt klagar han ständigt på att vi har för mycket saker hemma. Barnen har alltid för mycket saker. En av anledningarna till det kan vara att ett skåpen i ena barnets rum är fyllt med gamla filtar och trasiga jeans som han ska spara för att laga andra trasiga jeans med. Andra barnets garderob är delvis fylld med hans gamla kartonger. 

Barnen har alltid för mycket kläder. Det är helt onödigt med två par skor nu till våren. Och måste de ha en lekjacka och en finare jacka? Varje gång det ska köpas presenter, manar han till att bara köpa små saker som inte tar plats. De har ju redan så mycket...

Jag tycker att det är trevligt med servetter och ljus. Heeelt onödigt så klart. Det tar plats! Idag blev han irriterad på att jag hade hela 12 påskägg sparade och krävde att vi skulle slänga och att barnen i fortsättningen ska få påskpresent som passar i äggen han sparat.

Själv rensar jag garderober och förråd minst en gång per år. Barnens garderober rensar jag oftare, till varje säsong då de växer och tillsammans rensar vi bland leksaker och böcker för att göra plats för nytt. Han är aldrig delaktig. Han bara gnäller över mängden saker. 

Varje gång jag tra upp hans samlande, vänder han på klacken och pratar om annat. Det går inte att komma fram. Kan man komma fram till en hamster då här? Och hur fasiken gör man? Jag kan liksom inte rensa barnens böcker till förmån för ett par gympaskor från -88 som prompt ska sparas.

• Svar på tråden Hamstrar eget och rensar andras...
  • Anonym (Ordning på torpet)

Det är den vanliga historien alltså. 
    "Jag (kvinna) är så rätt och så bra medan min man är så fel. Buuh, tyck synd om mig" 

Svaret blir istället: Tag dig samman och jobba med dina egna brister! Han sparar tveksamt medan du gnäller och gnatar dagarna i ända. Dina tillkortakommanden är mycket större i slutändan.

• Goneril

Jätteskillnad. TS sparar ljus och servetter, förbrukning. Såklart man vill ha det, vem har dukat ett vackert bord utan? Om det handlar om linneservetter kan han väl inte klaga? Påskägg? De kan man stapla i varandra så tar de mindre plats. Och varför ska barnen inte få ha mer än ett par skor och en jacka? Om de smutsar ner sig, ska de gå runt och frysa då? Skor ska ALLTID växlas för att hålla, känner han inte till det? Han verkar inte särskilt smart, din man. Det han sparar är rent skräp.

Kurslitteratur, 30 år gammal? Är man intresserad av ett ämne får man köpa senare tiders litteratur för att vara uppdaterad. Är det klassiker han vill spara kan han ta vara på den och slänga resten. För övrigt verkar han bara vilja spara skräp. Visa honom tråden.

• Goneril
    Anonym (Ordning på torpet) skrev 2026-05-03 18:53:37 följande:

"Jag (kvinna) är så rätt och så bra medan min man är så fel. Buuh, tyck synd om mig" 

Svaret blir istället: Tag dig samman och jobba med dina egna brister! Han sparar tveksamt medan du gnäller och gnatar dagarna i ända. Dina tillkortakommanden är mycket större i slutändan.

Dumheter  det du skriver! Tillkortakommanden? Vad menas? Vet du inte heller att man ska växla skor? Har du  inte mer än en jacka? Dukar du inte vackert med ljus och servetter? Synd om dig
  • Anonym (Rensare)
    Anonym (Ordning på torpet) skrev 2026-05-03 18:53:37 följande:

Så konstruktivt av dig. Jag har alldeles säkert tillkortakommanden, men dessa får min man ta upp i så fall. Jag söker lösning på hur vi ska få bort min mans gamla kurslitteratur, så att barnen kanske kan få varsin sparkcykel, nåt han anser inte ?får plats? i källaren?. 
  • Anonym (Ordning på torpet)
    Anonym (Rensare) skrev 2026-05-04 09:00:13 följande:
    Så konstruktivt av dig. Jag har alldeles säkert tillkortakommanden, men dessa får min man ta upp i så fall. Jag söker lösning på hur vi ska få bort min mans gamla kurslitteratur, så att barnen kanske kan få varsin sparkcykel, nåt han anser inte ?får plats? i källaren?. 
    Ja, det är konstruktivt att jobba med sig själv och sina egna brister eftersom det är dessa man kan påverka själv.

En annan brist du har är att du är sarkastisk. 

Just nu jobbar jag med och påtalar dina brister. Känns det bra? 
    Nej, det gör det förmodligen inte alls, eller hur?

Din man känner samma sak när du jobbar med hans brister. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Rensare) skrev 2026-05-03 18:28:04 följande:

Jag blir knäpp på min man. Han är en hamster när det kommer till sina egna saker. Gamla leksaker sparas, fast barnen får inte leka med dem (vi talar inga rariteter, utan bilar han lekte med i sandlådan och stapellego). Han har kartongvis med gamla böcker och 30 år gammal kurslitteratur som aldrig kommer läsas igen. Kartonger med gamla kläder och skor som torkat ihop, men som ska sparas.

Samtidigt klagar han ständigt på att vi har för mycket saker hemma. Barnen har alltid för mycket saker. En av anledningarna till det kan vara att ett skåpen i ena barnets rum är fyllt med gamla filtar och trasiga jeans som han ska spara för att laga andra trasiga jeans med. Andra barnets garderob är delvis fylld med hans gamla kartonger. 

Barnen har alltid för mycket kläder. Det är helt onödigt med två par skor nu till våren. Och måste de ha en lekjacka och en finare jacka? Varje gång det ska köpas presenter, manar han till att bara köpa små saker som inte tar plats. De har ju redan så mycket...

Jag tycker att det är trevligt med servetter och ljus. Heeelt onödigt så klart. Det tar plats! Idag blev han irriterad på att jag hade hela 12 påskägg sparade och krävde att vi skulle slänga och att barnen i fortsättningen ska få påskpresent som passar i äggen han sparat.

Själv rensar jag garderober och förråd minst en gång per år. Barnens garderober rensar jag oftare, till varje säsong då de växer och tillsammans rensar vi bland leksaker och böcker för att göra plats för nytt. Han är aldrig delaktig. Han bara gnäller över mängden saker. 

Varje gång jag tra upp hans samlande, vänder han på klacken och pratar om annat. Det går inte att komma fram. Kan man komma fram till en hamster då här? Och hur fasiken gör man? Jag kan liksom inte rensa barnens böcker till förmån för ett par gympaskor från -88 som prompt ska sparas.

Dela upp hemets lagringsutrymme i hans del och övrigas. De han inte får plats med hemna får han hyra förråd till
  • Anonym (Nötskal)

Det där är vissa män i ett nötskal. De ska samla på gammal skit som de aldrig eller sällan använder eller har nytta av, "bara för att". Men utgifter för barnen och sådant som kvinnan vill ha ska man spara in på. Förstår inte alls att kvinnor fortfarande, år 2026 kan finna sig i att vara tillsammans med såna män.

Jag tänker inte säga "lämna" som många andra kanske skulle göra, men trots allt hade det kanske varit bra för dig och barnen.

• Anonym (dis)

Ställ krav och dela upp det utrymme ni har. Lyssnar han inte, får du börja flytta på hans saker, så att barnen får rimligt med plats. Inga diskussioner, bara gör. Som någon skrev, han får hyra förråd (som han själv betalar för) om han ska spara så mycket på övriga familjens bekostnad.

I min familj är det jag som är samlaren, men inte extrem, och aldrig att jag skulle låta det gå ut över barnen.

• Olssdotter
    Anonym (Rensare) skrev 2026-05-03 18:28:04 följande:

Det låter för mig som att han har samlarsyndrom och att samlandet för honom är en trygghet. Eftersom att han egentligen vet att detta är ett problem klagar han på dina och barnens saker, för då har han så att säga lika mycket att klaga över som du har.

Mitt råd är att helt acceptera hans samlande, men under ett samtal med honom komma överens om till vilka utrymmen han måste hålla sitt samlande och vilka ytor du och barnen har. Säg att om någons saker hamnar fel står det de andra fritt att kasta eller sälja.

Även om ni kommer överens kommer antagligen hans saker att börja fylla upp dina och barnens utrymmen, men när så sker gäller det att du har rejäl ryggrad:
    Kör utan pardon eller förvaring allting till tippen! Han lär bli helt vansinnig, men det gäller att du står på dig.

I annat fall:
    Lämna. Detta beteende är väldigt svårpåverkat, till och med för medvetna personer som försöker förändra det.
  • Deeru

Han inser ju innerst inne att han har problem, det är därför han skyller på er och slår dövörat till när det tas upp för det är för jobbigt för honom. Han behöver psykologhjälp. Ställ honom mot väggen, och vägra byta samtalsämne.

Svar på tråden Hamstrar eget och rensar andras...