• Anonym (Rensare)

Hamstrar eget och rensar andras...

Jag blir knäpp på min man. Han är en hamster när det kommer till sina egna saker. Gamla leksaker sparas, fast barnen får inte leka med dem (vi talar inga rariteter, utan bilar han lekte med i sandlådan och stapellego). Han har kartongvis med gamla böcker och 30 år gammal kurslitteratur som aldrig kommer läsas igen. Kartonger med gamla kläder och skor som torkat ihop, men som ska sparas.

Samtidigt klagar han ständigt på att vi har för mycket saker hemma. Barnen har alltid för mycket saker. En av anledningarna till det kan vara att ett skåpen i ena barnets rum är fyllt med gamla filtar och trasiga jeans som han ska spara för att laga andra trasiga jeans med. Andra barnets garderob är delvis fylld med hans gamla kartonger. 

Barnen har alltid för mycket kläder. Det är helt onödigt med två par skor nu till våren. Och måste de ha en lekjacka och en finare jacka? Varje gång det ska köpas presenter, manar han till att bara köpa små saker som inte tar plats. De har ju redan så mycket...

Jag tycker att det är trevligt med servetter och ljus. Heeelt onödigt så klart. Det tar plats! Idag blev han irriterad på att jag hade hela 12 påskägg sparade och krävde att vi skulle slänga och att barnen i fortsättningen ska få påskpresent som passar i äggen han sparat.

Själv rensar jag garderober och förråd minst en gång per år. Barnens garderober rensar jag oftare, till varje säsong då de växer och tillsammans rensar vi bland leksaker och böcker för att göra plats för nytt. Han är aldrig delaktig. Han bara gnäller över mängden saker. 

Varje gång jag tra upp hans samlande, vänder han på klacken och pratar om annat. Det går inte att komma fram. Kan man komma fram till en hamster då här? Och hur fasiken gör man? Jag kan liksom inte rensa barnens böcker till förmån för ett par gympaskor från -88 som prompt ska sparas.

• Svar på tråden Hamstrar eget och rensar andras...
  • molly50
    Anonym (Ordning på torpet) skrev 2026-05-03 18:53:37 följande:

Det är den vanliga historien alltså. 
    "Jag (kvinna) är så rätt och så bra medan min man är så fel. Buuh, tyck synd om mig" 

Svaret blir istället: Tag dig samman och jobba med dina egna brister! Han sparar tveksamt medan du gnäller och gnatar dagarna i ända. Dina tillkortakommanden är mycket större i slutändan.

Är du TS man eller hur vet du hur han tänker och hur TS beter sig?

Sen undrar jag också om du hade resonerat på samma sätt om TS vore en man och kvinnan den som samlade på sig saker?
  • Fiona M

Prata när det imte ska röjas och ni inte är upprörda.
    Definiera vilka möjligheter förvaring ni har, vem som bör ha vilket utrymme och vad som är rimligt att ha.

För min del hade det t.ex. kunnat se ut såhär: gamla leksaker, oavsett vems? Ja, kanske en flyttkartong, annars får man fixa (hyra) annan plats för det. Grejer som ska lagas? Ja, efter kunskap och rimlighet (måste du utbilda dig till skomakare eller räcker det med superlim? Blir grejen användbar efter lagning?), resten får kastas eller skänkas till ngn som kan fixa. Kläder? Ja, man får ha vad man vill i sin egna garderob och byrå utan att annektera andras.

Prata, jämka, avbryt om ni brusar upp, prata igen tills ni blir överens.

• Anonym (H)

Han får naturligtvis stuva in sina grejer på det utrymmet han själv har, barnens rum ska han ge fan i. 

• molly50
    Anonym (H) skrev 2026-05-04 19:05:35 följande:

Han får naturligtvis stuva in sina grejer på det utrymmet han själv har, barnens rum ska han ge fan i. 

Jag håller med. Det må vara hänt att man tycker det känns svårt att göra sig av med saker man har minnen från eller som har ett affektionsvärde.
    Men gamla trasiga kläder och skor? Sådant kan man kasta.
    Och om man absolut vill behålla vissa saker så får man ordna ett utrymme för det. Men det ska inte behöva gå så långt att man inkräktar på barnens utrymme och så att de inte kan ha mer än en jacka och ett par skor.
    Han kanske behöver hjälp med att göra sig av med saker om han själv tycker att det är trångt i huset och inte klarar av att göra det själv.
  • Olssdotter
    molly50 skrev 2026-05-04 22:31:16 följande:
    Jag håller med. Det må vara hänt att man tycker det känns svårt att göra sig av med saker man har minnen från eller som har ett affektionsvärde.
    Men gamla trasiga kläder och skor? Sådant kan man kasta.
    Och om man absolut vill behålla vissa saker så får man ordna ett utrymme för det. Men det ska inte behöva gå så långt att man inkräktar på barnens utrymme och så att de inte kan ha mer än en jacka och ett par skor.
    Han kanske behöver hjälp med att göra sig av med saker om han själv tycker att det är trångt i huset och inte klarar av att göra det själv.
    Något av det värsta man kan göra gällande personer med samlarsyndrom är att tvinga dem att göra sig av med saker.
    I princip är det ofrånkomligt att de börjar sätta upp motstånd mot den som tvingade / övertalade dem.

Definitivt att TS behöver sätta gränser, men var mannen ska göra av sina saker behöver vara upp till honom.
  • Anonym (pensionär)

Bra och nödvändigt att rensa löpande om man har begränsade utrymmen. 
    Som tur är ? har vi mycket stora lagringsutrymmen vilket gjort att det inte spelat någon roll om man väljer att inte rensa ut i gamla gömmor. 100 kvm biytor av olika slag och man slipper se prylarna om man inte vill och vi har mycket lediga ytor så rensandet har haft låg prio. 

När jag nu efter pension kommit en bra bit med röjning av det vi inte behöver/vill ha inser man att mycket man hittar kommer man efter decennier inte ens ihåg att man hade Glad
    Väldigt mycket har blivit väldigt reducerat. Kläder mm i garderober och hyllor ca hälften kvar, Alla vintersportprylar till läkarmissionen. Alla gamla medier vi inte använder. DVD, CD, Äldre stereo, PC-prylar, till återvinningen. 

• molly50
    Olssdotter skrev 2026-05-04 22:56:43 följande:
    Något av det värsta man kan göra gällande personer med samlarsyndrom är att tvinga dem att göra sig av med saker.
    I princip är det ofrånkomligt att de börjar sätta upp motstånd mot den som tvingade / övertalade dem.

Definitivt att TS behöver sätta gränser, men var mannen ska göra av sina saker behöver vara upp till honom.
    Jag menar inte att man ska tvinga honom utan att han behöver hjälp om han inte klarar av att göra det själv.
    Men som situationen är nu så verkar den ju vara i princip ohållbar.
    T om mannen själv klagar ju på att de har så dåligt utrymme.
    Kanske kan han få professionell hjälp för att få honom att inse att han måste börja rensa bland sina saker.
  • Goneril

Sluta välja och organisera, det gäller er båda, släng skiten. "Stop organizing things you should be decluttering." 

• Goneril
    Goneril skrev 2026-05-08 09:06:37 följande:

Sluta välja och organisera, det gäller er båda, släng skiten. "Stop organizing things you should be decluttering." 

Tillägg; Skulle bli galen om jag var omgiven av skräp, för att inte tala om vilken tid städningen tar. Köper ni städhjälp kräver de att det är undanplockat. Ett hem ska vara en oas, noggrannt valda möbler och konstföremål, inte för många. Goda vänner brukar växla sin design så att man verkligen ser den. Vackra mattor, men vad hjälper det om bostaden liknar ett soprum? Samma sak i skåp, handdukar i snygga, gärna färgavstämda staplar.
  • Agda90
    Anonym (Rensare) skrev 2026-05-03 18:28:04 följande:
    Hamstrar eget och rensar andras...

Jag blir knäpp på min man. Han är en hamster när det kommer till sina egna saker. Gamla leksaker sparas, fast barnen får inte leka med dem (vi talar inga rariteter, utan bilar han lekte med i sandlådan och stapellego). Han har kartongvis med gamla böcker och 30 år gammal kurslitteratur som aldrig kommer läsas igen. Kartonger med gamla kläder och skor som torkat ihop, men som ska sparas.

Samtidigt klagar han ständigt på att vi har för mycket saker hemma. Barnen har alltid för mycket saker. En av anledningarna till det kan vara att ett skåpen i ena barnets rum är fyllt med gamla filtar och trasiga jeans som han ska spara för att laga andra trasiga jeans med. Andra barnets garderob är delvis fylld med hans gamla kartonger. 

Barnen har alltid för mycket kläder. Det är helt onödigt med två par skor nu till våren. Och måste de ha en lekjacka och en finare jacka? Varje gång det ska köpas presenter, manar han till att bara köpa små saker som inte tar plats. De har ju redan så mycket...

Jag tycker att det är trevligt med servetter och ljus. Heeelt onödigt så klart. Det tar plats! Idag blev han irriterad på att jag hade hela 12 påskägg sparade och krävde att vi skulle slänga och att barnen i fortsättningen ska få påskpresent som passar i äggen han sparat.

Själv rensar jag garderober och förråd minst en gång per år. Barnens garderober rensar jag oftare, till varje säsong då de växer och tillsammans rensar vi bland leksaker och böcker för att göra plats för nytt. Han är aldrig delaktig. Han bara gnäller över mängden saker. 

Varje gång jag tra upp hans samlande, vänder han på klacken och pratar om annat. Det går inte att komma fram. Kan man komma fram till en hamster då här? Och hur fasiken gör man? Jag kan liksom inte rensa barnens böcker till förmån för ett par gympaskor från -88 som prompt ska sparas.

När du har nått din gräns med att försöka prata för att lösa problemet och du känner att du har fått nog då kan det vara läge att ta fram ALLT han har samlat på sedan tidernas begynnelse. Stapla det i vardagsrummet i en enda hög. 
    Visa honom och säg som det är att ni inte har plats pga hans skräp. 

Om han sparkar bakut och ska behålla allt eller ens 80% av det så får han söka hjälp. 

Ni kan inte leva på detta vis. Och om parten som är samlaren vänder på klacken eller byter samtalsämne när man försöker prata om problemet då får man bli drastisk. 
Svar på tråden Hamstrar eget och rensar andras...