Olssdotter skrev 2026-05-07 10:41:22 följande:
1. Ja, solskydd är sista steget innan eventuell makeup, oavsett vilka produkter du har i din hudvårdsrutin.
2. Alltihop i föreslagna morgonrutinen kan läggas på huden runt ögonen, vid benen runt ögonhålan. Solskyddet kan dock användas på ögonlocken. Jag använder det solskyddet från Beauty of Jonson på ögonlocken, även fast det ibland då hamnar i ögonen under dagen.
3. I huvudsak ja, just nu. Det finns ögonkräm med aktiva ingredienser, som lite retinol, men jag skulle inte rekommendera dig det nu eftersom att du fått rynkorna pga skada hudbarriär och följande inflammation.
Någon nämnde olja, och det är bra. Samtidigt skulle jag vara försiktig med att lägga olja på kvällen när du använder retinol, eftersom att produkter som lägger sig som en hinna på huden stänger in retinolen och gör den starkare.
Vill du använda både retinol och olja kan du alternera så att du använder retinol varannan kväll och olja som sista steg varannan kväll (de kvällar du inte använder retinol).
Skulle dock snarare i så fall rekommendera att du inte använder olja än, men att när din hud vant sig vid retinol börjar lägga olja, som sista steg, över retinolen, vitamin E och fuktkrämen. Först därefter, efter minst 12 veckor, eventuellt gå upp i styrka på retinolen.
När huden en gång blivit inflammerad pga retinol kan den bli känsligare mot retinoider än den var innan, så var försiktig med retinolen och vänj in väldigt långsamt!
Tack för alla fina tips! Håller på att göra en beställning nu. Pga låg budget vill jag inte beställa produkter just nu som inte är prio ett just nu.
1. Är din rekommendation att jag gör ett 100% uppehåll med allt retinol nu och endast använder fuktkräm och solskydd tills hud runt mun och ögon har återställt? Eller vad är din erfarenhet? Vill inte förvärra torrhetsrynkorna.
2. Hade du ngt tips kring kollagenpulver vs benbuljong?