• Långagatan

Väldigt orolig

Skriver anonymt av respekt mot min dotter.
    Admin får avgöra om inlägget hör hemma här men jag behöver verkligen hjälp att få perspektiv. Lång text..☘️

Jag har en dotter som just fyllt 15-år. Hjärtopererad för tre år sedan med regelbundna kontroller fortfarande. Vid senaste kontrollen hade hon gått ner tre kilo sen senast, smal sedan innan och relativt lång.
    Hon är extremt högpresterande och "tävlar" i allt, är också van vid att vara bäst på det hon tar sig för. Många vänner.

Jag har senaste månaderna noterat nya beteenden hos henne. Hon äter färre och färre livsmedel och just nu äter hon i stort sätt bara kvarg, ägg, havregrynsgröt, keso, lite bär, grönsaker, kyckling och bananer. Hon slänger och gömmer mat i papperskorgen och hoppar över måltider. 
    Samtidigt har hon ett otroligt späckat schema med skola, häst, träning (ibland två ggr/dag) extrajobb och läxor som hon lägger väldigt mycket tid på. 
    Det har hänt många svåra saker i vår familj de senaste åren och jag har gått till en homeopat för att läka.

Jag har väldigt svårt att se situationen utifrån. Hon äter ju okej mat, men undviker otroligt mycket och vi har svårt att veta vad vi ska ge henne eftersom hon är så selektiv.
    Jag har haft kontakt med ätstörningsmottagningen och vi har en tid där i slutet av maj, det är dock det ABSOLUT sista jag vill, av många olika anledningar. Vi har också en tid hos en homeopat i slutet av maj.

Min dotter själv tycker att hon mår bra, men blir väldigt ledsen när jag försöker prata med henne om min oro.
    Hon har mycket tvångsbeteeenden för sig också. Tex så är hon manisk med hur saker ska stå i kylskåpet och börjar gråta om det står fel. Hon skriver också listor över allt hon har att göra och kan inte hoppa över saker även om hon är jättetrött och inte har ätit.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra mer för henne. Jag är så orolig, särskilt med tanke på hennes hjärtsjukdom.

Hur skulle ni ha hanterat det?☘️
  • Svar på tråden Väldigt orolig
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mia) skrev 2026-05-06 12:59:17 följande:

Jag hade sökt hjälp. Igår.

Samt plockat bort en del av hennes aktiviteter. Varför har ni tillåtit henne ha så mkt inplanerat? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2026-05-06 13:00:10 följande:
    Samt plockat bort en del av hennes aktiviteter. Varför har ni tillåtit henne ha så mkt inplanerat? 
    Ja, håller med.
    Den höga prestationsnivån är vanligt bland flickor med Anorexia. Ätstörningsvård omgående är viktigt. Varför vill du inte det? 
Svar på tråden Väldigt orolig