• CarolineSofia4567

Sertralin

Har börjat med sertraline mot depression. Har i flera år känt mig ledsen, väldigt arg och grubblande. 
    Har ätit i tre dagar bara men är det möjligt att redan känna sig gladare? Extrem muntorrhet dock 🏜️😩 
    Vad är era erfarenheter av sertralin?
  • Svar på tråden Sertralin
  • Anonym (S)

Jag åt sertralin i tre år. Efter 3 månader var det som att "ljuset" kom tillbaka igen och det var nog först då jag insett hur pass dåligt jag mått innan. Mina katastroftankar som varit vardag försvann. Sen slutade det stegvis att ge effekt och jag var bara avtrubbad/depp ändå trots medicinering så då trappade jag ut den. Jag ville känna något igen, till slut var det som att glädje inte existerade heller. 

Men den tog mig över ytan, tills den inte gjorde det längre. 

• Anonym (200mg)

Jag blev utskriven 200mg Sertralin som jag brukade under nästan fem år. Istället för ett mörker upplevde en likgiltighet till livet, vilket var bättre än att vara deprimerad men långt ifrån vad min förhoppning var.

Jag hade i samband med min depression inte mycket sexlust innan jag började med Sertralin, men en väldigt tydlig bieffekt var att SSRI sänkte den lilla sexlust jag hade och ?bedövade? känslan vid sex/onani vilket gjorde det oerhört svårt att nå orgasm.

Idag, och flera år efter att jag har slutat med Sertralin följer bieffekten med mig. Jag är idag i 35års åldern och besviken över mitt val att använda SSRI utan att läsa på om bieffekter innan.

• Anonym (Bra)

Min mamma fick Sertralin och var märkbart gladare redan efter en vecka. 

• Anonym (Bra)
    Anonym (200mg) skrev 2026-05-07 06:37:39 följande:

Jag blev utskriven 200mg Sertralin som jag brukade under nästan fem år. Istället för ett mörker upplevde en likgiltighet till livet, vilket var bättre än att vara deprimerad men långt ifrån vad min förhoppning var.

Jag hade i samband med min depression inte mycket sexlust innan jag började med Sertralin, men en väldigt tydlig bieffekt var att SSRI sänkte den lilla sexlust jag hade och ?bedövade? känslan vid sex/onani vilket gjorde det oerhört svårt att nå orgasm.

Idag, och flera år efter att jag har slutat med Sertralin följer bieffekten med mig. Jag är idag i 35års åldern och besviken över mitt val att använda SSRI utan att läsa på om bieffekter innan.

Väldigt hög dos ? Min mamma äter 25 mg. Men hon är 83 år.
  • Anonym (Bra)
    CarolineSofia4567 skrev 2026-05-06 19:21:35 följande:
    Sertralin
    Har börjat med sertraline mot depression. Har i flera år känt mig ledsen, väldigt arg och grubblande. 
    Har ätit i tre dagar bara men är det möjligt att redan känna sig gladare? Extrem muntorrhet dock 🏜️😩 
    Vad är era erfarenheter av sertralin?
    Min mamma fick stora problem med tänderna. Pga muntorrheten. 
  • Anonym (200mg)
    Anonym (Bra) skrev 2026-05-07 07:10:21 följande:
    Väldigt hög dos ? Min mamma äter 25 mg. Men hon är 83 år.
    Ja, jag har förstått att det var en hög dos. Den trappades upp i samråd med läkare. Hur åldern påverkar sammanhanget vet jag tyvärr inte.
Svar på tråden Sertralin