• Anonym (A)

Tandköttsinflammation

Var hos tandläkaren och det såg inte så bra ut. Har tydligen mycket tandköttsinflammation som kan leda till tandlossning. Vill absolut inte tappa mina tänder! 

Köpt tandstickor och lyckats hålla i rengöringen i 3 dagar. Men det är ju så tråkigt...

Några tips eller pepp? Är ni andra duktiga på att rengöra mellan tänderna?

• Svar på tråden Tandköttsinflammation
  • Anonym (tv)

Jag har haft mycket problem med inflammerat tandkött och nu har jag fyra olika grunkor (plus tandborsten) som ska användas varje kväll, för att få det ordentligt rent överallt. Jag gör det medan jag ser på tv, eller på någon video på mobilen. Då blir det inte fullt så tråkigt.

• Anonym (P)

Köp tandkräm avsedd för dina problem. Vad gäller rengöring, besök tandhygienist om du inte redan gör det och kämpa på med tandtråd och mellanrumsborstar. Elektrisk tandborste är super om du inte redan har det.
    Låt det vara tråkigt, alternativet är mycket värre.

• Anonym (A)
    Anonym (tv) skrev 2026-05-08 15:51:33 följande:

Jag har haft mycket problem med inflammerat tandkött och nu har jag fyra olika grunkor (plus tandborsten) som ska användas varje kväll, för att få det ordentligt rent överallt. Jag gör det medan jag ser på tv, eller på någon video på mobilen. Då blir det inte fullt så tråkigt.

Bra tips, ska kolla på någon video nästa gång!
  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2026-05-08 16:08:32 följande:

Köp tandkräm avsedd för dina problem. Vad gäller rengöring, besök tandhygienist om du inte redan gör det och kämpa på med tandtråd och mellanrumsborstar. Elektrisk tandborste är super om du inte redan har det.
    Låt det vara tråkigt, alternativet är mycket värre.

Vad menar du för tandkräm?

Har tid bokad hos tandhygienist för att skrapa tandsten. Ska försöka få inflammationen att lägga sig lite tills dess för just nu gör det väldigt ont vid beröring.

Har eltandborste men bordtar tydligen för högt upp så försöker borsta ner i tandköttet nu.

Ja, alternativet är mycket värre. Bra poäng
  • Anonym (G)

Köp tandkräm mot tandsten. Paradontax t.ex. Tycker att den är effektiv. Och följ de andra råden om melllanrumsborstar mm. Man behöver flera storlekar.

Dyrt, så kolla efter när de har extrapriser på olika apotek. Beställ på nätet och scrolla ner till något gratisalternativ för frakt, och hämta dem själv från närmsta apotek i den kedjan. 

Man kommer inte åt riktigt att borsta hela tanden om man har djupa tandköttsfickor. Man kan applicera gel på det angripna tandköttet, en gel som har Q10 i sig 
    eller tandkräm med Q10 i sig. Det gör man efter den vanliga tanborstningen, precis före man går och lägger sig. Så att det kan verka över natten.

En del äter tabletter med Q10 för att motverka inflammerat tandkött. 

Ett råd från den indiska läkekonsten är att massera in lite seamolja efter tandborstning. Fungerar bakteriedödande och är ekonomiskt. 

Bakteriedödande munvatten tar död på väldigt mycket.  Tror inte att de rekommemderar de.

• Anonym (A)
    Anonym (G) skrev 2026-05-08 16:37:17 följande:

Köp tandkräm mot tandsten. Paradontax t.ex. Tycker att den är effektiv. Och följ de andra råden om melllanrumsborstar mm. Man behöver flera storlekar.

Dyrt, så kolla efter när de har extrapriser på olika apotek. Beställ på nätet och scrolla ner till något gratisalternativ för frakt, och hämta dem själv från närmsta apotek i den kedjan. 

Man kommer inte åt riktigt att borsta hela tanden om man har djupa tandköttsfickor. Man kan applicera gel på det angripna tandköttet, en gel som har Q10 i sig 
    eller tandkräm med Q10 i sig. Det gör man efter den vanliga tanborstningen, precis före man går och lägger sig. Så att det kan verka över natten.

En del äter tabletter med Q10 för att motverka inflammerat tandkött. 

Ett råd från den indiska läkekonsten är att massera in lite seamolja efter tandborstning. Fungerar bakteriedödande och är ekonomiskt. 

Bakteriedödande munvatten tar död på väldigt mycket.  Tror inte att de rekommemderar de.

Ska köpa paradontax! Q10 låter ju också bra men hur vet jag om det är nödvändigt? Blir dyrt det här?
  • Anonym (tv)
    Anonym (A) skrev 2026-05-08 16:45:58 följande:
    Ska köpa paradontax! Q10 låter ju också bra men hur vet jag om det är nödvändigt? Blir dyrt det här?
    Jag har inte blivit rekommenderad något mer än redskap för mellanrumsrengöring.

Vore jag du så hade jag inte köpt på mig en massa dyra produkter än, utan väntat tills jag diskuterat saken med tandhygienisten.
  • Lillkroken

Nu är det väldigt svårt att ge dig ett korrekt svar utan att ha tittat i munnen. Men att tandköttsinflammation leder till tandlossning.. då har det gått väldigt långt. Får man fråga vilken ålder det är på dig? Det finns en tandkräm från paroex med salt i, dom är kanon mot blödande tandkött.
    Ang tandstickor finns det en uppsjö , frågan är vad du har för modell? En plackers med 2 trådar är kanon annars om du inte har fått dina tandstickor utvalda av tandläkare eller tandhygienist. många frågor ! 

Anonym (A) skrev 2026-05-08 15:43:26 följande:
    Tandköttsinflammation

Var hos tandläkaren och det såg inte så bra ut. Har tydligen mycket tandköttsinflammation som kan leda till tandlossning. Vill absolut inte tappa mina tänder! 

Köpt tandstickor och lyckats hålla i rengöringen i 3 dagar. Men det är ju så tråkigt...

Några tips eller pepp? Är ni andra duktiga på att rengöra mellan tänderna?

• Anonym (A)
    Lillkroken skrev 2026-05-08 18:10:21 följande:

Nu är det väldigt svårt att ge dig ett korrekt svar utan att ha tittat i munnen. Men att tandköttsinflammation leder till tandlossning.. då har det gått väldigt långt. Får man fråga vilken ålder det är på dig? Det finns en tandkräm från paroex med salt i, dom är kanon mot blödande tandkött.
    Ang tandstickor finns det en uppsjö , frågan är vad du har för modell? En plackers med 2 trådar är kanon annars om du inte har fått dina tandstickor utvalda av tandläkare eller tandhygienist. många frågor ! 

Ska kolla upp tandkrämen!

Använder TePe easypick på tandläkarens rekommendation 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag använder Paradontax, tandsticka , tandtråd och elektrisk tandborste varje kväll. Plus sköljer med fluor.
    Har slarvat tidigare i livet men efter att tvingats dra ut en tand, så är jag nu jättemotiverad och lägger den tid det tar, varje kväll. Plus en enklare tandborstning efter frukost. 

• Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2026-05-08 16:45:58 följande:
    Om det onda inte går bort med mellanrumsborstar, tandtråd, noggrann rengöring och Paradontax tandkräm t.ex., så kan man ju ta nästa steg och pröva Q10.

Om du bara lägger lite Q10 gel eller lite Q10 tandkräm på just de ställena där du har ont efter rengöring, när du ska gå och lägga dig, så går det inte åt så mycket.
  • Anonym (G)

Klorhexidin som munskölj ska inte användas under en längre tid för det kan störa mikrobiomet i munnen. Vilkrt medför andra svårigheter.  Men man kan pröva det under en vecka eller två. 

Svar på tråden Tandköttsinflammation