• Anonym (A)

Tandköttsinflammation

Var hos tandläkaren och det såg inte så bra ut. Har tydligen mycket tandköttsinflammation som kan leda till tandlossning. Vill absolut inte tappa mina tänder! 

Köpt tandstickor och lyckats hålla i rengöringen i 3 dagar. Men det är ju så tråkigt...

Några tips eller pepp? Är ni andra duktiga på att rengöra mellan tänderna?

• Svar på tråden Tandköttsinflammation
  • Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2026-05-08 16:45:58 följande:
    Ska köpa paradontax! Q10 låter ju också bra men hur vet jag om det är nödvändigt? Blir dyrt det här?
    Om det onda inte går bort med mellanrumsborstar, tandtråd, noggrann rengöring och Paradontax tandkräm t.ex., så kan man ju ta nästa steg och pröva Q10.

Om du bara lägger lite Q10 gel eller lite Q10 tandkräm på just de ställena där du har ont efter rengöring, när du ska gå och lägga dig, så går det inte åt så mycket.
  • Anonym (G)

Klorhexidin som munskölj ska inte användas under en längre tid för det kan störa mikrobiomet i munnen. Vilkrt medför andra svårigheter.  Men man kan pröva det under en vecka eller två. 

• Anonym (A)
    Anonym (G) skrev 2026-05-08 19:06:40 följande:
    Om det onda inte går bort med mellanrumsborstar, tandtråd, noggrann rengöring och Paradontax tandkräm t.ex., så kan man ju ta nästa steg och pröva Q10.

Om du bara lägger lite Q10 gel eller lite Q10 tandkräm på just de ställena där du har ont efter rengöring, när du ska gå och lägga dig, så går det inte åt så mycket.
    Okej, tack!
  • Anonym (A)
    Anonym (G) skrev 2026-05-08 19:24:27 följande:

Klorhexidin som munskölj ska inte användas under en längre tid för det kan störa mikrobiomet i munnen. Vilkrt medför andra svårigheter.  Men man kan pröva det under en vecka eller två. 

Kanske ska köpa det och använda en vecka då.
  • Anonym (H)

Jag rekommenderar mellanrumsrengörinsg varje dag med easypicks om det var det du fick som rek. Om det är tråkigt/du är för trött - gör det vid annat tillfälle, tex när du tittar på tv. Mellanrumsrengöring är minst lika viktig som tanborstning

Sedan är Paroex tandkräm väldigt bra, innehåller både flour och bakteriedödande. Denna kan användas hur länge som helst. Finns på apoteket.

• Anonym (A)

Gick snabbare än vad jag trodde att åtgärda det här. Kört vidare med stickorna och använt parodontax tandkräm. Nu blöder det bara lite och göt ont vid tänderna allra längst in. Motiverande att redan se sån stor förbättring!

• Lillkroken
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-05-08 18:46:31 följande:

Jag använder Paradontax, tandsticka , tandtråd och elektrisk tandborste varje kväll. Plus sköljer med fluor.
    Har slarvat tidigare i livet men efter att tvingats dra ut en tand, så är jag nu jättemotiverad och lägger den tid det tar, varje kväll. Plus en enklare tandborstning efter frukost. 

Man ska alltid borsta tänderna EFTER frukost, varför bara en enklare tandborstning då? 
    Efter frukost och efter kvällsmat 
  • Lillkroken

Jag glömde ge dig tips nummer 1. Om du också är kariesaktiv/hål i tänderna. Duraphattandkräm. Alltid. 

• Anonym (A)
    Lillkroken skrev 2026-05-12 13:00:04 följande:

Jag glömde ge dig tips nummer 1. Om du också är kariesaktiv/hål i tänderna. Duraphattandkräm. Alltid. 

Äter lågkolhytkost och snusar så har inhga problem med karies alls tackolov.
  • Anonym (G)
    Lillkroken skrev 2026-05-12 12:58:29 följande:
    Man ska alltid borsta tänderna EFTER frukost, varför bara en enklare tandborstning då? 
    Efter frukost och efter kvällsmat 
    Borstar tänderna gör man en timme före eller efter maten.

För både tandborstning och mat påverkar emaljen, så att den lättare blir skadad om man borstar tänderna eller äter direkt efter. 

Man löser helt enkelt upp lite med tandborstningen eller maten. 

Två gånger per dag brukar de väl rekommendera.
  • Tow2Mater
    Anonym (G) skrev 2026-05-12 13:15:34 följande:
    Borstar tänderna gör man en timme före eller efter maten.

För både tandborstning och mat påverkar emaljen, så att den lättare blir skadad om man borstar tänderna eller äter direkt efter. 

Man löser helt enkelt upp lite med tandborstningen eller maten. 

Två gånger per dag brukar de väl rekommendera.
    Rekommendationer kan man ta med en nypa salt. Alla kan ha olika problem man måste fokusera på. 
    T ex är rekommendationen (sist jag hörde en iallafall) att borsta i två minuter två ggr per dag. Men det gäller oavsett om man borstar för hand eller med eltandborste, trots att de har mycket olika antal rotationer och nötningsgrad. En del rekommenderar också att borsta efter lunch.
  • molly50

Har du provat Corsodyl/Hexadent? Funkar bra,men kan sätta sig lite på smaken efteråt.
    Flux är bra om man har problem med karies.
    Tandtråd är också bra att använda.
    Jag använder Zendium sensitive när jag borstar mina tänder.

Svar på tråden Tandköttsinflammation