• Anonym (Fyller jämnt)

Fyller jämnt och känner mig ledsen

Fyller jämnt och har snart fest.
    Frågan har kommit från olika håll om vad jag önskar mig. För mig känns det konstigt önska. Hellre att jag inte får något och har en trevlig fest. Sen om jag försöker komma med något förslag så kommer fråga nr två om jag vill ha det här eller det där. 

Det känns bara tråkigt att jag ska hjälpa gästerna att välja present till mig. En kompis frågade, just ja du fyller ju snart, vad önskar du dig då? När jag fyllde jämnt förra gången gav hon mig en begagnad bok om barn. Hade småbarn då. Själv är jag en sån som fixar mycket inför andras födelsedag och annat så jag kanske bara ställer för höga krav. Är det oartigt fråga den som ska få presenten eller är det ok?

• Svar på tråden Fyller jämnt och känner mig ledsen
  • Anonym (Fyller jämnt)
    Tow2Mater skrev 2026-05-10 15:25:53 följande:

Kanske du kan skicka ut en andra modifierad inbjudan med den extra informationen att presenter avböjes. Eftersom presenter och kommunikation om dem mest verkar skapa problem för dig, och du bara vill ha en bra fest. Och så slipper de inbjudna tänka på presenter eller fråga dig om det.

Ja jag borde det för att slippa mina egna idéer. Men jag önskade mig faktiskt något pga fyller 50 och har det svårt ekonomiskt just nu.
  • Godochglad

Men om alla vet att du har det kärvt ekonomiskt, du skulle vilja ha en cykel, tycker om begagnat och ni i bekantskapskretsen ibland samlar ihop till gemensamma gåvor så är det kanske en bra ide att tipsa om att ett bidrag till en begagnad cykel skulle vara välkommet? 

En cykel används länge, det är ju ett jättefint minne!
    Så gjorde jag när jag fyllde 30. Fick ihop till en jättefin!

Jag tror som andra i tråden att folk frågar av omtanke. Vid jämn födelsedagar brukar man ju ge lite mer än choklad från ica och köper man något för flera hundra vill man inte att det blir fel och prylen hamnar i garderoben.
    Det är snällt att vara tydlig. 

• Anonym (Fyller jämnt)
    Godochglad skrev 2026-05-10 16:51:59 följande:

Men om alla vet att du har det kärvt ekonomiskt, du skulle vilja ha en cykel, tycker om begagnat och ni i bekantskapskretsen ibland samlar ihop till gemensamma gåvor så är det kanske en bra ide att tipsa om att ett bidrag till en begagnad cykel skulle vara välkommet? 

En cykel används länge, det är ju ett jättefint minne!
    Så gjorde jag när jag fyllde 30. Fick ihop till en jättefin!

Jag tror som andra i tråden att folk frågar av omtanke. Vid jämn födelsedagar brukar man ju ge lite mer än choklad från ica och köper man något för flera hundra vill man inte att det blir fel och prylen hamnar i garderoben.
    Det är snällt att vara tydlig. 

Ok bra! Det är nog jag som tycker det känns jobbigt kräva på det sättet. Men ska försöka vända på känslorna.
  • Anonym (12345)

Grattis på 50årsdagen! Hoppas att festen blev bra♡

• Anonym (-96:an)
    Anonym (Fyller jämnt) skrev 2026-05-10 11:17:57 följande:
    Fyller jämnt och känner mig ledsen

Fyller jämnt och har snart fest.
    Frågan har kommit från olika håll om vad jag önskar mig. För mig känns det konstigt önska. Hellre att jag inte får något och har en trevlig fest. Sen om jag försöker komma med något förslag så kommer fråga nr två om jag vill ha det här eller det där. 

Det känns bara tråkigt att jag ska hjälpa gästerna att välja present till mig. En kompis frågade, just ja du fyller ju snart, vad önskar du dig då? När jag fyllde jämnt förra gången gav hon mig en begagnad bok om barn. Hade småbarn då. Själv är jag en sån som fixar mycket inför andras födelsedag och annat så jag kanske bara ställer för höga krav. Är det oartigt fråga den som ska få presenten eller är det ok?

Efter att ha läst tråden och dina svar så känner jag att jag förstår dina vänners frågor och även vad det verkar som uppgivenhet. Herregud, ni är mitt i livet, folk har familj, barn, jobb mm och kanske helt andra intressen än att klura ut vad någon annan önskar sig.

Jag är själv en person som lägger saker på minnet under hela året om någon nämner något eller verkar sakna eller vilja ha något. Jag tycker det är kul att kunna överraska med den perfekta presenten, men det kräver många gånger jobb och massa tissel tassel för att inte råka avslöja, och det är faktiskt rätt jobbigt också, speciellt när livet rullar på!

Jag fyller också jämnt om bara ett par veckor, men blir inget firande här. Min mamma har frågat vad jag önskar mig och tycker att jag borde ha kalas, men har inga att bjuda, så deprimerande är det för mig. Känner att jag bara vill ha en lugn dag hemma, eller ännu hellre hoppa över dagen helt. 

Var glad istället att du har vänner omkring dig som tar sig tiden att komma och fira och mest sannolikt gör så gott de kan!
  • Anonym (Anna)

Men du,  om du nu gillar begagnade saker och vill köpa en begagnad cykel. Ta en Xeroxkartong (låda för kopieringspapper). Pynta och måla den (barnen kanske kan hjälpa till? 

Skär ett hål i locket och önska dig ett anonymt och kontant bidrag till cykeln! De kan lägga ner kuvert eller sedlar rakt ner i lådan. Ingen behöver skämmas om de vill/kan ge 25 kronor eller 2500 kronor. 

Kanske klistra fast locket i kanterna och så låter du bli att räkna förren en dag eller två efter festen. Du behöver inte berätta för någon hur mycket det är i lådan heller. 

Förhoppningsvis så får du ett bra bidrag till en fin cykeln som du kommer trivas med i många år framöver. Och minnas din roliga fest! 

Grattis på födelsedagen! 

• Anonym (Anna)

Såg nu att du fått ett liknade förslag. Kul när vi är flera som tänker lika! 

• Anonym (12345)

Nu blir jag lite förvirrad här när jag läst andra svar.

Ts, Har festen varit eller inte?
    Inte sitter du väl och är ledsen i förskott när du inte ens vet om festen blir bra eller vad du kanske får? Det känns rätt destruktivt. Så hoppas att det inte är så.

• Eurydike 87

Tycker du ska försöka njuta av livet och fokusera på det positiva! Du ska ha fest och har gäster som vill komma. Det är ju en superbra grund för en superbra födelsedag 🎈 Försök låta bli att göra presenterna till en stor grej om de egentligen inte är så viktiga. Tänk på det som är bra och det kan ju vara så att gästerna frågar vad du vill ha för att de bryr sig! Hoppas du får ett fint firande 🥳

• Anonym (Fyller jämnt)
    Anonym (12345) skrev 2026-05-10 23:10:01 följande:

Grattis på 50årsdagen! Hoppas att festen blev bra♡

Stort tack Hjärta
Svar på tråden Fyller jämnt och känner mig ledsen