Här har du en till! Fick reda på i vecka 19 (är nu i vecka 29) att jag har en njursten i höger njure. Detta efter grymma smärtor på högra nedre delen av ryggen och fyra timmar på gynakuten. Fick också veta att de inte kan göra något utan fick utskrivet Citodon att ta om jag fick ont.
Jag har numera ont ungefär varannan, var tredje vecka då jag några kvällar är tvungen att ta två Citodon för att kunna somna. Dagarna efter ett sånt "anfall" får jag något UVI-liknande och kissar var tionde minut. Hade ett anfall i måndags kväll och har sedan dess haft skitont när jag kissar, så jag var på närakuten idag eftersom jag nu var helt säker på att jag hade fått UVI på riktigt (det var tredje gången sedan jag fick reda på njurstenen som jag kollat mig för UVI), men de kunde inte säga vad det var, kanske att njurstenen hade kilat fast i urinledaren. Ska dit imorgon igen med ett nytt urinprov för att se om värdena ändrats något under natten. Så nu sitter jag här och har skjutande smärtor i underlivet både när jag kissar och tiden där emellan. Det enda jag kan hoppas på imorgon är att läkaren skickar en remiss till en urolog så att de plockar ut njurstenen eller att det faktiskt är UVI jag har. Så det är EN sak som kan hända om man har njursten som gravid. Det bästa som kan hända är väl om njurstenen passerar av sig själv relativt smärtfritt.
Känns ganska värdelöst att man ska åka på något sånt här, speciellt som gravid. Läste någonstans att runt 3-5% av alla kvinnor får njursten. Vi kanske borde känna oss utvalda!