• Mli79

Gravid och njursten?

Jag fick åka in akut inatt pga grymma smärtor i sidan och då konstaterades det ganska fort att det som BM tidigare på dagen sagt var växtvärk egentligen var njursten.
    Fick även reda på att det är svårt att behandla medans man är gravid, jag fick smärtstillande och måste troligtvis bara vänta ut det.

Nån som har haft det och som vet vad som händer om det inte går över?

• Svar på tråden Gravid och njursten?
  • E81

Här har du en till! Fick reda på i vecka 19 (är nu i vecka 29) att jag har en njursten i höger njure. Detta efter grymma smärtor på högra nedre delen av ryggen och fyra timmar på gynakuten. Fick också veta att de inte kan göra något utan fick utskrivet Citodon att ta om jag fick ont.
    Jag har numera ont ungefär varannan, var tredje vecka då jag några kvällar är tvungen att ta två Citodon för att kunna somna. Dagarna efter ett sånt "anfall" får jag något UVI-liknande och kissar var tionde minut. Hade ett anfall i måndags kväll och har sedan dess haft skitont när jag kissar, så jag var på närakuten idag eftersom jag nu var helt säker på att jag hade fått UVI på riktigt (det var tredje gången sedan jag fick reda på njurstenen som jag kollat mig för UVI), men de kunde inte säga vad det var, kanske att njurstenen hade kilat fast i urinledaren. Ska dit imorgon igen med ett nytt urinprov för att se om värdena ändrats något under natten. Så nu sitter jag här och har skjutande smärtor i underlivet både när jag kissar och tiden där emellan. Det enda jag kan hoppas på imorgon är att läkaren skickar en remiss till en urolog så att de plockar ut njurstenen eller att det faktiskt är UVI jag har. Så det är EN sak som kan hända om man har njursten som gravid. Det bästa som kan hända är väl om njurstenen passerar av sig själv relativt smärtfritt.
    Känns ganska värdelöst att man ska åka på något sånt här, speciellt som gravid. Läste någonstans att runt 3-5% av alla kvinnor får njursten. Vi kanske borde känna oss utvalda!

• qaz

hej .jag fick njurssten i v 20 med ett av barnen.milde tid vilken smärta!! hur som haver fick jag petidin först.hjälpte inte.blev inlagd i 3 dagar med smärtlindring.blev även kontrast röntgad.kände mig som en halv knarkare av smärtlindringen.när man gått halva tiden är det mesta utvecklat hos bebisen så det var absolut ingen fara sa dom åt mig.får man njursten som gravid,menar dom att grav är en påfrestning för kroppen.jag har bara haft det 1ggr som tur är,de säger att om man haft det 1 ggr så är risken större att få det igen.gissa om man är lite skrajsen när man är grav?! min lilla sten kom ner i urin blåsan efter 3 dag på lass ,då fick jag åka hem.vad de inte sa var att det kändes för jävligt när den komut sista biten med.kändes som en stor trästicka mitt i musen.det blödde med.stod tillslut brett med benen ha ha och ringde läkaren,han sa:drick mycket nu,så följer den med ut vid nästa toa besök.drack svagdricka tills jag vart enormt kissnödig.sen vart jag befriad av den jävulska lilla stenen.hade ont i sidan ett tag efter och var lite nojjig att det skulle bli mer.men det gick bra sen.hoppas ni också blir befriade!!!!!!!!!!!!!!för njursten är värre att ha än att föda.

• Mli79

qas: "för njursten är värre att ha än att föda. " hehe, kände mig såå fånig när man stod dubbelvikt på akuten och trodde att mycket ondare kan det inte göra - sen insåg jag att jag har gett mig in på att föda barn om ett par månader. Kändes som om jag inte hade rätt att gnälla över det "lilla" jag hade så det är skönt att höra att det kanske inte behöver göra så mycket ondare att föda! :)

Dom ville inte röntga mig, men dom ska ta UL över njurarna om ett par veckor för att kolla flödet.

Trodde i dag att jag kanske hade fått ut stenen eftersom det inte gjorde så vansinnigt ont längre under dagen, men det börjar krypa på en igen nu. Typiskt.. men det är iallafall tur att jag har lite Voltaren hemma, och nåt stolpiller som hette nåt med "spasm" ifall Voltarenen inte skulle verka.

Tack för era svar! Skönt att se att det iallafall är ett par andra som har överlevt detta :) Känner mig lite lugnare ändå-.

• E81

Mli79>>> Jag fick också Voltaren utskrivet men det har en massa människor varnat mig för att ta som gravid. Därför ligger tabletterna orörda här hemma. Jag vet inte vad din läkare har sagt, men jag skulle inte ta dom om jag var du.

Det där med "en stor trästicka mitt i musen" är vad jag går igenom just nu! Det är helt sjukt va onte dt gör när jag kissar och när jag har stött böjd för länge. När jag sträcker på mig känns det som knivar eller en stor trästicka för den delen, rakt upp i underlivet och upp en bit i magen. Blev livrädd ikväll när jag städade köket och de där smärtorna kom flera gånger så att det slutade med att jag stod böjd över diskbänken och grät. Sambon blev livrädd, stackar! Nej, får jag ingen hjälp imorgon vet jag inte vad jag gör...

• ma 0

hejsan!

för nästan 20 veckor sedan åkte jag in till sjukhuset med en fruktansvärd smärta i sidan av ryggen, fick då reda på att jag hade lite njursten, samt att njuren hade spruckit och fel på levern.
    Det dom har hjälpt mig med hittills är att operera in en kateter genom urinröret som dessvärre bara skaver i hela slidan, samt gör att jag kissar ner mig konstant:(

Lider verkligen med dig om du har rejäla smärtor utav din njursten.

//Mariana

• Mli79

E81: Dom sa att Voltaren var det mildaste man kunde ge en gravid, och eftersom det bara handlade om 4 st 50mg tabletter skulle det inte göra varken till eller från för barnet.
    Men jag har inte behövt att ta mer än vad dom gav mig intravenöst, så jag hoppas att det är över nu.

• Mamma Kayla

Voltaren ska man inte ta undergraviditeten .. spec inte den senare delnen av grav... Voltaren e kramplösande och e de vanligaste man tar då man har njursten .. men man ska försöka undvika volaren under graviditeten.. dexofen, alvedon och papaverin e bättre ..sen har man ju j-vligt on till och från då man inte har en attak..spasmofen i storpiller inehåller viss morphine och brukar i regel hjälpa bra .. om inte .. ska man söka akut hjälp .. spec om du får feber eller spyr okontrolerat..

Svar på tråden Gravid och njursten?