Äter ni ädelost på pizzan..
..när ni är gravid? det ska väl vara ok att äta ädelost om den är upphettad till 70 grader, men hur gör ni?? Är toksugen på ädelostpizza nu....
..när ni är gravid? det ska väl vara ok att äta ädelost om den är upphettad till 70 grader, men hur gör ni?? Är toksugen på ädelostpizza nu....
puuufff!! ska snart beställa...
Självklart, den är ju upphettad.
personligen äter jag inte den
JA det skulle jag göra om jag vågade Vågade = är feg för ädelost. Det kan bli lite för skarp smak för mig.
Den är garanterat 70grader i ugnen!
Brukar göra pastasåser med ädelost och det är inget fel på min bebbe...
ABSOLUT!
TACK!! nu har jag beställt en, MED ädelost. Mums
förresten, varför ska man inte ska äta ädelost som inte är upphettad och vad kan hända OM man gör det?
opastöriserad ost kan innehålla en bakterie som kan vara skadlig för barnet
Vissa "expert" säger att det är bakterierna i opastoriserad (stavas det så) ost (mat) som kan orsaka problem för/på fostret/barnet. Livsmedelsverket REKOMENDERAR att man inte äter det som gravid. (märk väl att det bara är en rekomendation)
Andra läkare säger att om man äter i måttlig mängd, alltså bara ngn gng då o då så är det inte alls ngn fara.
Så jag har hela tiden gått på sunt förnuft. Det ända jag slutat helt med är alkohol (o givetvis inga cigaretter men röker ändå inte) sedan äter jag allt men vissa saker äter jag lite mindre ofta en andra.
Vad jag menar med "märk väl att det bara e en rekomendation" är att om det vore helt livs farligt eller att statestiken på fosterskador var sky hög hade de gått ut med en varning med blinkande blå ljus o sagt ÄT INTE ...... DET ÄR LIVS FARLIGT. Det är en enorm skilnad för mig.
barn av vår tid: Varför man inte ska äta ädelost har INTE enbart med att göra att den kan vara gjord av opastöriserad mjölk.
Även mögelostar gjorda på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria-bakterier...
Här kan man läsa mer...
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2594
*vinkar glatt till hobnob*
*vinkar tillbaka till ESEM*