• Vännen

Barn som ej tål laktos, hur märkte ni det??

Vi är nu inne på laktosfri mjölk pga av att vi tycker sonen bajsar så otroligt mkt, 3-5 ggr per dag är de full blöja och han är ALDRIG de minsta hård i magen.. de är bara en enda "sörja".
    BVC tyckte nu vi skulle ta bort mjölken.
    Han är inte på ngt sätt grinig eller verkar ha ont, men ni som har barn som ej tål laktos, hur märktes det??

• Svar på tråden Barn som ej tål laktos, hur märkte ni det??
  • uno
    Jag kan bara svara för egen räkning eftersom jag inte tål lactos. Man blir jättedålig i magen, mår illa och får också hemskt ont i magen och så kallsvettas. Inte skoj alls. Du märker på en gång när du utesluter det om det är det han inte tål, inom 1 dag så ska det bli skillnad.
    Vet inte hur gammal din son är men vi hade också 3-5 rejäla blöjor när hon var 2-4 mån men sen hon börjat med mat så blev det lugnare.
  • Mimmsi

Jag märkte det på min son att han blev rödflammig på hela kroppen fattade inte själv först vad det var men var sen och pricktestade honom när han var ca 5 månader och sen när han var 14 månader så testade vi det igen och då hade det växt bort skönt!

• Åsa

Jag ska inte säga att sonen inte kan vara laktosintolerant, men det brukar inte förekomma hos så små barn; vanligast är att det kommer i tonåren eller när man är vuxen (när enzymet som bryter ner mjölksockret - laktos - av ärftliga orsaker försvinner). Hos bebisar är det vanligare med mjölkallergi (min dotter är mjölkallergisk men har fått eksem, inte problem med magen). För mjölkallergi hjälper det inte med låglaktosprodukter då de fortfarande innehåller mjölkprotein.

Livsmedelsverket beskriver kortfattat laktosintolerans här:
    www.slv.se/templates/SLV_Page____7551.aspx

• yrväder

diarre låter mer som mjölkproteinallergi än laktosintolerans. är själv laktosintolerant och får precis som uno säger ont i magen, lös, gasig m.m.
    och som åsa säger...laktosintolerans är EXTREMT ovanligt bland så små barn. Dessutom borde han ha reagerat när du ammade eftersom bröstmjölk innehåller mer laktos än komjölk.

Tyckte BVC att ni skulle köra mjölkfritt eller laktosfritt?

Det är väldigt vanligt att folk tror att mjölkproteinallergi och laktosintolerans är samma sak, även dom på bvc....

• tvåbarns mamma

Min dotter som snart fyller 4 år är laktosintolerant. På henne märkte vi att hon alltid var lös i magen och bajsade ofta och att det luktade surt, stickande om bajset. Då var hon väl ca 9 månader.Vi har inte märkt så mycket på att hon får jätte ont i magen, men klart nu kan hon ju säga själv om hon får ont. Det är rätt vanligt att små barn också får laktosintolerans faktiskt. Jag märkte redan när jag var gravid med henne att när jag åt mkölkpodukter så fick jag väldigt ont i magen och kramper så att hon inte tålde laktos var bara väntat. Hoppas att det blir bättre när ni ändrar kost.

• bebisImagen

vi misstänkte att vår son inte tålde laktos men läkare å dietist sa att det va så extrent ovanligt hos barn under skolåldern så nu provar vi att ta bort mjölk helt, å han e redan bättre, han är 16mån

• Fiaspel

Min flicka är 5 nu och laktosintolerant. Vi märkte det när hon var två, innan dess drack hon inte mjölk eller välling. Hon blev lös i magen, det luktar väldigt speciellt. Dessutom fick hon rejält ont i magen. Skrek otröstligt och man fick inte röra henne. Hon skrek tills vi hade tvingat i henne alvedon och den började verka. Testade mot mjölkallergi också, men det var det inte, utan hon är laktosintolerant.

• Vännen

Tack för alla svar!
    Sonen är nu 14 månader. När jag ammade så hade liknande kolik, så jag fick sluta med mjölkprodukter och då blev han bra! När han var runt 7-8 mån så började jag med mjölk igen och då gick de bra. Sen har vi ju bara fortsatt med mjölk eftersom han inte reagerade med "kolik" längre..
    Men eftersom han nu bajsade så mkt så undrade vi ändå om de inte kunde vara mjölk..
    Nu ger vi låglaktosvälling och kokar gröt på laktosfri mjölk och han är mkt bättre, nu bajsar han 1-2 ggr per dag!!
    men de är de enda vi bytt ut, kollar inte innehållsförteckningarna på livsmedel..
    vet inte om de behovet finns?? tycker de är rena rama djungeln med dessa allergier..

BVC sa inte att vi skulle köra mjölkproteinfritt, utan bara byta ut gröt och välling...

• uno
    Förutom att inte dricka mjölk så undviker jag lactos genom att:

- inte äta filmjölk
    - pannkakor, potatismos, våfflor på låglactos mjölk istället
    - värma upp creme fraiche om det är sås
    - gräddglass men inte light glass och aldrig glass på fastande mage

och det räcker för att jag ska må bra!
  • lillagumman

Åh vad bra att den här tråden finns! Ursäkta, får jag sno den litegrann?

Dagispersonalen sade igår att de misstänkte att min 16 månaders son är på gänsen till laktosintolerant. Ett par har han har fått ont i magen och bajsat jättemycket och löst en liten stund efter lunchen och igår kopplade de till att det kanske var maten, det var pasta med mjölksås.

Vi har inte märkt av det så mycket men han har aldrig fått mjölk hemma. Han blir lätt lös i magen men det kanske har varit tänder, virus etc har vi tänkt. Han har i och för sig ätit ost, creme fraiche och vi har haft grädde i maten utan att han har fått jätteont i magen. Är det möjligt att vara känslig mot just mjölk men inte att andra mjölkprodukter är mer ok?

• yrväder

lillagumman

oftast tål man uppvärmda/kokta mjölkprodukter mer än kalla. tex tål man kokt cremefraiche, grädde men inte mjölk, fil, yoghurt att dricka.

hårdost är näst intill laktosfri. även mjukost om det står hårdost på innehållsförteckningen. färskost är inte laktosfri.

Svar på tråden Barn som ej tål laktos, hur märkte ni det??