• Nervis

växasäng eller juniorsäng?

Fördelar/nackdelar? Var så inne på att ta över sambons gamla charmiga växasäng och renovera den men den är tyvärr bortom all räddning vid närmare granskning. Så nu vet jag inte om vi ska satsa på en växa säng eller vanlig juniorsäng.

Undrar hur man gör med madrassen i en växasäng? alltså när man förälänger sängen ett snäpp, måste man väl byta madrass oxå eller? Hur gör ni som har växasäng? Fyller den ett syfte eller inte?

och vilka är fördelarna med en juniorsäng? Finns ju en skitfin på ikea med en bräda för så att de inte ramlar ur. Jag grunnar och grunnar, please help me!!!

• Svar på tråden växasäng eller juniorsäng?
  • tilde61

har själv provat en så växa säng, dåligt tycker jag . lika att skaffa en juniorsäng på engång istället.. Som tur var fick jag låna den men gav tillbaka den påengång nästan, visst jättesöt ohc allt det där men nä hellre en vanlig säng..

• Pernillis

Vi ska nog köra på en vanlig 105 säng till Josefine när de väl blir dax..

• mysiss

Jag har en juniorsäng men jag har ju inte börjat använda den ännu för Corine är för liten, men den är perfekt till pappa som kan kura ihop sig när han vill ha eget rum, när vi stör

• bettzen

Vi har en gammal växasäng till vår son. Han har inte börjat sova i den än så jag vet inte hur det funkar. Men den inköptes på annons och är en gammal stadig träsäng, den är 80 bred vilket jag tycker är bra för att man som förälder kanske hamnar i den nån gång..

Nu fick vi en madrass med på köpet, som är en vanlig madrass som är avkortad. Annars har ikea billiga och rätt bra madrasser som jag förstått det, där "lägger" man till två eller tre madrassdelar för att få full längd på sängen. Skarvarna känns ju inte om man har en bäddmadrass ovanpå.

Vi funderade mycket på val av säng, om man vill ha barnet sovande hos sig i sitt eget sovrum så kan en växasäng vara bra pga utrymmesskäl, man kanske inte kan ha en fullstor säng där. Ska barnet ändå sova i eget rum kanske man kan satsa på en fullstor säng, 80 eller 90 bred? Vår växasäng är lite större till formatet än exempelvis ikeasängarna och vi har valt att placera den i sonens rum för att han ska sova i eget rum då vi introducerar sängen.

Finns bilder på vår säng i galleriet om du är nyfiken på inspiration!

• Nervis

Tack för svaren! Det lutar nu åt en vanlig juniorsäng då W har eget rum redan nu. Fast bettzen,s växasäng gjorde mig verkligen sugen på just den. Den var jättefin ju!

Hade det inte varit för att den ärvda sängen var utom all räddning hade man ju kunnat testa den, men nu när vi ändå ska köpa nytt (eller bättre beg.) är det väl lika bra att köpa en juniorsäng på en gång antar jag...

• Annan

Vi började med juniorsäng med en gång då vi ärvde en. Den är stor men vi har myst till den med gott om gossedjur och kuddar vid fotändan så jag tycker det funkar jättebra.

Svar på tråden växasäng eller juniorsäng?