• jajja

Vidrigt ont i gallan

Kan någon ge mig tips på hur jag lindra mina gallproblem,det har hållit i sig sedan i fredags,jag har så ont.
    kan inte sitta eller ligga,har knappt sovit för det är så obehagligt.
    jag ska få en op tid före sommaren men jag vill inte vänta längre.
    Ingen medicin hjälper och jag orkar snart inte mera.
    HJÄLP MIG

• Svar på tråden Vidrigt ont i gallan
  • Zelda m 2 Barn

ok tack ska kolla det.....

• jajja

sista anfallen då kunde jag inte ens stoppa något i munnen innan det var igång igen.
    åt inte på nästan 2 veckor från anfall 1 till jag var opererad.
    det är ett helvete.

så kolla upp det,så du inte får  gallblåseinflammation som jag hade....

• Gustie

ALM

Jag såg att kuren funkade på dig, grattis

Jag läste lite i de två länkarna som finns här om reningen, i den ena skriver de att man måste ha fixat tänderna först, och att man måste ha nåt sömngivande medel...
    Hade du det?
    Fick man ont av reningen?

• Zelda m 2 Barn

Fick åka in akut i går kväll med smärtor.Läkaren konstaterade även han att det någ var Gallan,fick remiss till ultraljud,förhoppningsvis kommer denna tid snart.De tog dock inget blodprov,mitt blodtryck var 150/70 är det högt? Varför tog dom inte blodprov på mig brukar dom inte göra det?

• Nettis1975

Zelda: Ja, lite dåligt att de inte tog prover på dig. När jag var in första gången med smärtor tog de inga prover utan skickade hem mig som kraftig magkatarr. Två veckor senare när jag var in akut igen så visade proverna ycket förhöjda levervärden, som kan tyda på gallbesvär. Hade även ett annat värde som var mycket, mycket för högt och det brukar betyda att det då var helt stopp i gallgången.

150/70 är ett mycket bra blodtryck.

Själv ska jag operera bort gallblåsan nu den 3 maj.

• Zelda m 2 Barn

Ok,jag får nog vänta på min tid,Grill premiären får vänta tills detta är gjort,suck.....Lycka till med op Nettis1975.

• Robyn

Hej!

Måste passa på att fråga er som har en massa erfarenhet av gallbesvär: Tror ni att det är gallsten jag har?

Jag får "anfall" ibland och får då extremt ont under vänster revben och ut i ryggen/axeln. Magen kan även kännas uppblåst och jag får ofta rysningar av att det gör så ont. Smärtan håller i sig några timmar för att sedan försvinna,

"Anfallen" kan utlösas av att jag äter för mycket hårdsmält mat (som fibrer). Jag har också märkt att gröna äpplen ger ont i magen. Jag har undvikit mjölk ett tag fär att se om besvären berodde på laktosintolerans men kunde inte se någon egentlig koppling. Däremot tror jag att anfallen blir färre när jag är lung och inte stressar.

Vad tror ni att det är? Kan det vara små stenar på väg ut? Jag har hört att gallsten känns på höger sida av magen (?). Funderar på att åka in till akuten vid nästa anfall. Då borde man ju kunna ställa en diagnos...

• God Is A Girl

Robyn, Har precis fått diagnos gallsten jag med efter ett ultraljud och jag har nästan alltid mest ont på vänster sida i ryggen där du säger att du har ont.. och eftersom det är vanligast med ont på höger då gallan sitter på den sidan har jag gått runt i fyra år med ont utan någon egentlig diagnos!
    Tycker du ska kontakta läkare och kräva remiss till ultraljud! Det är synd att dom inte gör det på en gång när man misstänker galla.
    Väntar just nu på operation.. men måste vänta ungefär två månader till :/

• Robyn

Ok, tack för att du svarade så snabbt. Har också gått runt i flera år och haft ont. Rätt onödigt! Jag ska åka in akut då jag får ont tror jag (då borde läkarna se eventuella gallstenar).

Mycket konstig att vi får ont på vänster sida... Våra organ kanskesitter fel?

• God Is A Girl

Robyn; hehe ja men vet aldrig

Åk in akut du och kräv grundliga undersökningar

Har inte velat åkt in själv, första gången jag gjorde det sa dom åt mig att träna ryggmusklerna *skrattar* Så nu litar jag inte så mycket på akutens läkare.

• Nettis1975

Så. Nu är min gallblåsa borta. Spänner i magen men nu andra dagen så känns det bättre. Två ynka stenar hade jag. En röd och en gul, ca 4 mm stora. Gallblåsan var lite knepig att få ur då de sa att den hade en kronisk inflammation.

Lycka till ni andra och hoppas ni mår bättre.

• Zelda m 2 Barn

Har nu gjort mitt ultraljud det visade sig vara gallan 3 ynka stenar hittade hon de va hela 1 cm stora(långa).....

Svar på tråden Vidrigt ont i gallan