• lillblomman

labrador och Chihuahua??

vet inte om jag stavat rätt men.. kan man ha dom två raserna ihop.. går det??

• Svar på tråden labrador och Chihuahua??
  • längtarefterbarn

Självklart kan du det!
    Skulle tro att de allra flesta raser går att ha ihop. Bara tänk på att itne låta dem busa runt alltför hårt, en labbe kan lätt skada en chihuahua eftersom den är så mkt större!

• lillblomman

jojo,.. går det även om labradoren är en hane och chihuahuan en tik???

• babytrin

ja.. varför undrar du? Du tänker väll inte ta valpar?

• längtarefterbarn

ja..det klart det gör!
    Men du måste naturligtvis ha dem åtskilda under löpen, alternativt kastrera nån av dem. Vilket jag för övrigt anser att man SKA göra om man har hundar båda könen och inte ska ha valpar.

(Egentligen anser jag att alla hundar som man inte ska avla på ska kasteraras, precis som man gör med hästar men eftersom jag själv inte har råd att kastrera mina hundar så ska jag nog ligga lite lågt med det...)

• VåraHjärtan

jo visst kan du det! perfekt med både en tik och en hane! akta så dem inte paras bara.. blir ingen fin blandras..

• giz
    blir ingen fin blandis?? seriöst finns det nötter som testat den parningen?
    stakars tik om hon ska kalva vapisar efter en labbe......
    Myten, legenden......trollet=)
  • längtarefterbarn

Finns det inte nötter som provat alla kombinationer??

*minns med fasa bilden av en chinese crested/berner sennen*

• babytrin

giz: Jepp, det gör det!! Det var därför jag fråga.. tyvärr!

Men som sagt alla raser går ihop, se bara till att dom inte kommer åt att para varandra

• LabLover

Nu förespråkar jag inte alls blandrasparning MEN läste något intressant som tangerar det här (eftersom någon tyckte synd om en chihuahuatik ev. dräktig med en labradorhane).

Tydligen gjorde man på 60-talet (om jag minns rätt årtionde) experiment med ardenners och shetlandsponnyer. Man lät ardennerhingstar betäcka (eller om man inseminerade) shetlandsponnyston. Ponnyerna hade inga problem att att bära och föda fram sina avkommor som sedan växte och blev riktigt stora, en kombination av sina båda föräldrar som det ska vara!

Ännu mer intressant är att jag läste detta i en bok från 70-talet som handlade om människors fertilitet, gravidiet och förlossning! Hästexemplet användes i ett resonemang om ärftlighet om jag minns rätt.

• babytrin

LabLover: ja, fysiskt sett så går det.. men frågan är hur valparna kommer att bli!?

• lillblomman

har ju verkligen INTE tänkt para dom..är bara så att min pojkvän har en labrador och jag vill väldigt gärna ha en liiiiten hund :)

• längtarefterbarn

Tror som sagt inte alls det är några problem om du håller dem åtskilda vid löp.
    Annars kan du ju alltid köpa en hane oxå /chihuahuan alltså)så slipper du ju det problemet.

• Korpan

alltså, jag blir lite mörkrädd när jag hör om sådana korsningar (giganthund/minihund) hur överlever tiken parningen överhuvudtaget? Snoppen på en berner sennen måste ju vara lika stor som hela chinese crested-tiken???

sorry ts, det är inte så att jag tror du vill para dem.
    Det går oftast utmärkt att ha stor och liten hund tillsammans. håll koll i början till de vant sig vid varandra bara.

• LabLover

Men hallå! Jag ville bara dela med mig av gammal forskning. Första meningen i mitt inlägg visar tydligt min ståndpunkt tycker jag!

• nojjan
    LabLover - Tror inte det är nån som menar nåt riktat mot dig. Det är nog bara chocken över c.c/Berner sennen som gjör att folk vill säga sin mening.
    Jag förstår va du menar, har läst liknande fast faktiskt ang. hundar! Tikens kropp anpassar sig efter just tiken så bebisarna växer sig inte så stora i tikens mage.  Så en liiiten vovve kan föda Gigant vovvar...
                     MEN JAG GILLAR DET INTE HELLER OM NÅN NU SKA KLAGA!!
    Men det där med att snoppen är STOR på en Gigantvovve... Jag kan inte svara på hur det går till Men jag antar att det gör JÄVLIGT ont på tiken...

Ts - Förlåt att det blev lite OT... *Sorry* Ville bara förklara att det inte va några personliga påhopp på G...
    Nojjan nojjar vidare....
  • Rigmor Mortis

TS: Jag hade en labbe och blev avrådd av chihuahua-uppfödare, de rekommenderade papillon istället, den ska tydligen vara tåligare. Men jag har sett folk som haft chihuahua ihop med stoooora raser, så jag undrar hur rätt uppfödaren hade egentligen.. jag skaffade pappis iaf.

Och ang. blandrasavel jätte+dvärg: snoppen på hundar är hela tiden relativt lik i storlek, även om hunden är gigantisk är snoppen inte proportionellt mycket större. Större än vad tiken är "byggd" för, visst, men inte så hon går sönder direkt. En hund som väger 50 kg har inte 50 ggr större snopp än en som väger 1 kg.
    Och för att klargöra min ståndpunkt: detta var inget försvar för blandrasaveln.

• deluxe

Läste ni inte om taxen som fick valpar med en rottis!?
    Hahahahaha! taxhanen hade tydligen klättrat upp på en pall å gjort bebisar med rottistiken...
    Valparna var ju söta men dom lär ju få problem med kroppen.

• Rigmor Mortis

En gammal kompis hade en Yorkshireterrier-hane och hans föräldrar hade en schäfertik. Tiken la sig ner för att han skulle komma åt. (men som tur var hann de aldrig göra nåt innan de upptäcktes)

Svar på tråden labrador och Chihuahua??