• Anonym

Kan kronofogden ta barnets pengar?

Om ena föräldern har skulder, kan kronofogden då gå in och ta pengar som finns på barnets konto i barnets namn om båda föräldrarna förvaltar kontot?

Nu menar jag om det finns en större summa pengar. I detta fallet rör det sig om pengar som getts från farföräldrarna.

• Svar på tråden Kan kronofogden ta barnets pengar?
  • Anonym

det är jag ganska säker på att dom kan, ja.
    hemskt, men dessvärre ganska säkert.

• Anonym

Nej har jag aldrig varit med om har sparat tillmina barn trots att maken har skulder hos fogden plus satte mig där innan vi skildes så de tror jag inte....

• Barn nr2

Nej, jag tror inte det men det bästa är om du ringer och kollar med kronofogden eller konsumentrådgivaren i din kommun.

• Åsa

På Kronofogdemyndighetens sida (kronofogden.se/ ) står det så här:

"Egendomen ska tillhöra dig. Om den finns i din bostad förutsätter vi att du äger den om inte du kan visa något annat. Finns egendomen utanför din bostad ska kronofogden visa att egendomen är din."
    kronofogden.se/kanintebetala/utmatningavlosegendom.4.14db52b102ed4e5fe380005140.html

Jag skulle tolka det som att barns bankmedel inte kan utmätas. Å andra sidan är det möjligt att det krävs att föräldrarna inte ska ha tillgång till barnets pengar för att det ska räknas som barnets. Jag inbillar mig också att det är svårt att bevisa att pengarna är barnets om kontot inte står i barnets namn (många har ju barnkonton i eget namn för att inte krångla till ev uttag). Jag kan tänka mig att man också tittar på när insättningar gjorts etc så att det inte är föräldrarna som satt in pengar där för att prångla undan dem (som somliga gör med bilar etc, skriver dem på minderåriga).

Om det gör någon skillnad ifall barnet har fått pengarna av föräldrarna själva eller av andra vet jag inte. Rent personligen kan jag tycka att har man inte råd att betala sina utgifter, privata eller i enskild firma, har man inte heller råd att skänka sitt barn pengar. Men ett barn har ju två föräldrar och kan förstås få av den förälder som inte är skuldsatt.

Detta är dock egna reflexioner och inga "sanningar". Bäst att ringa och fråga Kronofogdemyndigheten. På vad jag sett i andra trådar verkar det som om de brukar vara trevliga och serviceminded där.

• Sofiia

Om barnets formogenhet overstiger 8 basbelopp vilket motsvarar cirka 320.000 kravs att barnet har en overformyndare. Vilket innebar att foraldrarna maste vanda sig till denna innan de gor nagot som heslt me pengarna. Om formogenhet inte overstiger detta kan foraldrarna ta ut pengar och betala skulder me, inte speciellt snallt men de kan de. Dock, om kontot e skrivet i barnets namn fast me foraldrarna som forvaltare har ja fatta det som att det ar barnets pengar och kan darfor inte tillvara tas av kronofogden.

Lycka till!

• Anonym

Tack för era svar. Pengarna som det rör sig om är 50 000:- som har getts till barnet av farföräldrarna som ett förskott på ett arv och detta har även gjorts till de andra barnbarnen.
    Farföräldrarna är 80 år och barnet är nyfött och de ville ge barnet detta av den anledningen.
    Vi kommer att öppna ett konto i barnets namn, men vill att båda ska förvalta det, så att inga större uttag ska kunna ske utan bådas medgivande.

Dessa pengarna är barnets och inte våra och därför ska vi inte ta av dessa pengarna för att betala skulder. Det var inte det som var tanken med gåvan heller.

Tackar än en gång för svaren.

• Anonym

Jag arbetar på Kronofogdemyndigheten. Pengarna kan inte tas från din son så länge han inte har skulder.

• mammatillpojkar

jag sparar till mitt barn och hans pappa har skulder och dom har inte tagit ett ända öre....

• Anonym (mor till 3)

TS
    Jag har allt från hyresskulder till telefonskulder hos kronofogden o jag o min man är gifta o har ett dotter som farmor har öppnat ett konto i vårat barns namn o dom pengarna har dom inte rört o det tror jag dom inte får heller.

• södertälje

Men era bostadsbidrag kan bli lidande det var ett avsnitt på programet Plus tidigare i våras omdet när snälla mormor ladde undan pengar åt sina barnbarn.

• Anonym (mor till 2)

Kronofogden kan inte och får inte ta dina barns pengar. Jag vet det för jag har själv skulder hos kronofogden. Pengarna som är i ditt barns konto är hans privata egendom det är inte familjens gemensamma egedom, så du kan vara lugn.

• Anonym (cc)

Håller med södertälje, tänk på att barnets pengar kan påverka både bostadsbidrag och ev. socialbidrag.

• Anonym (mor till 3)

Södertälje:
    nej där har du fel....dom får inte ta ett bidrag man har rätt till för det är inte bara för dig utan för dina barn med....en vän till mig har skulder över 100 000 kr på fogden o hon har ett bostadsbidrag på 2800 kr i månaden o det har dom ingen rätt att röra o har inte gjort heller....det ENDA dom har rätt till att ta det är en RIKTIG inkomst.....tex när jag börjar jobba så har dom rätt o ta en viss procent av min lön....socbidrag får dom inte ta av heller...speciellt om man har barn....

Svar på tråden Kan kronofogden ta barnets pengar?