sprutor och ivf...!
Måste man ta sprutor då man ska göra ivf. Det låter som at tman ska ta en s pruta varje dag och att man ska göra det själv...finns det ingen anna metod?
Måste man ta sprutor då man ska göra ivf. Det låter som at tman ska ta en s pruta varje dag och att man ska göra det själv...finns det ingen anna metod?
Japp det gör man i ungefär 11-14 dagar. Vad jag vet så finns det ingen annan metod. Eller jo förresten jag tror nog att HS gör ngt i ostimulerad cykel. fats då får man ju ut mycket färre ägg förståss.
Att ta sprutor låter mycket värre än det är. En väninna hjälpte mig första gångerna (hon var tvungen att ta blodtunnande medicin var dag under sin graviditet så hon var van) men sen tog jag dem själv. Nu så använder jag en penna (fylld med medicin) så nu är det ännu enklare. Sprutorna är faktiskt inget att oroa sig för. För mig är sprayen värre för den smakar så illa.
Man använder sprutor även på HS!
Ja men de har flera varianter. En utan spray och jag tror att de har en utan sprutor också. Men som jag sa det är vad jag tror. Utan spray vet jag dock.
Från HS hemsida:
"Minimal stimulering (IVM)
Minimal stimulering av äggstockarna, varefter äggen uttages på samma sätt som vid IVF. Äggen mognas ut genom odling på laboratoriet, varefter de befruktas genom mikroinjektion. Embryon återförs som vid IVF. "
Vad det innebär vet jag inte...
Hej!
Om man inte vill ta dem själv kan ju alltid ens partner göra det, det gjorde min för jag fixade inte att ta sprutorna själv. Men jag är den enda jag vet om som inte gjort det, alla andra verkar klara det galant.
Nu är jag inte insatt i detta men fick en idé, kanske bli dyrt men det kan vara värt det. Kan du inte höra med distriktssköterskan eller en sjuksköterska på vårdcentralen annars om de kan hjälpa till? Det blir förstås ett himla springande också men jag skulle nog satsa på det om jag vore i din sits och kunde komma ifrån. Det borde gå på högkostnadsskyddet i fall du får betala något för besöken. Lycka till!
Bohuslänstös: Klinikerna vill oftast att man tar sprutan på kvällen så att man kan redan samma dag kan ändra dos om blodprovet inte är perfekt. Kanske om man känner någon sjuksköterska som är sugen att komma över och fika varje kväll?
ÄngelBängel:
Jisses, näe, då får man väl jaga sköterskan som en galning i högre hastighet än Ben Johnson (en f d löparstjärna) skulle kunna uppnå om man ska lyckas. *ler* Hade ingen som helst aning om att sprutorna ska tas på kvällen, är som sagt var inte insatt utan skrev det förra i ren välmening, sorry!
Kram
Ulrika
Bohuslänstös: No hard feelings, jag hoppas att det framgick av mitt inlägg
Nuova: Om man bara får träna lite innan så man känner sig säker på pennan är det inte så farligt. Jag har en kompis med sprutfobi som fick diabetes och var tvungen att börja sticka sig själv, han fick Emlasalva (bedövning) att använda tills han hade vant sig. Det kanske kan vara en idé?