• Beatrize74

Sockervatten?

En par i min bekantskapskrets ger sin treveckors gamla son sockervatten att dricka när de antar att han kinkar för att han är törstig. Är det verkligen bra att göra det funderar jag nu? I övrigt får han ersättning var tredje timme. Jag vet ingenting om sockervatten, men vad jag har lärt mig behöver barn upp till det att de äter smakmåltider ingen annan vätska än den de får genom sin ersättning!? Och ooooom det så skulle behövas, varför inte bara vatten UTAN socker???

Novis

• Svar på tråden Sockervatten?
  • Jennie Brunflo

Jag har också fått informationen att barn som ammas eller får ersättning inte behöver någon annan vätska.

Jag skulle aldrig ge mitt barn sockervatten om det var törstigt. Det finns vatten! Rent vatten!

Man måste tänka på att man grundlägger kostvanorna tidigt i livet.

• Maggis

Nej, fy!
    Det skulle jag aldrig göra. Rent vatten räcker mer än väl.

• Snabel

Fick idag tips av BVC-tanten att man kan ge sockerlösning mot gasig mage. man kokar 1 dl vatten och tillsätter 3 msk socker. Sedan kan man lägga i en påse med kamomill, eller kumminte. Detta ska dra i tio min.

• Beatrize74

Snabel...det kanske är mot gasig mage då!? Tycker det låter mycket med tre matskedar socker till en deciliter vatten, det borde nästan "knastra" torrt! Jag tycker inte att det känns vettigt ändå att ge sockerlösningen. Sonen kanske blir mindre gasig i magen, men kanske i stället blir överaktiv, får svårt att sova på grund av att sockervärdena förhöjs, kanske vänjer sig vid det söta så att det blir svårt att introducera de första smakisarna sedan, etc.??? Vad gör sockernivån med blodsockervärdena, utvecklandet av diabetes senare i livet? Jag kanske överdriver lite här, men jag funderar på om det verkligen är värt att pumpa barnen fulla med socker så små de är. Det är bara mina funderingar så här på kvällskvisten.

• Snabel

Glömde säga att man ger endast 2 tsk per gång. Jag tyckte oxå att det lät som fruktansvärt mkt socker. Detta tyckte min BM var bättre än att börja med Miniform eftersom det måste ju ges vid varje mattillfälle. Som sagt var ett tips från henne vet ej om det funkar. Jag tror själv att jag ska testa att endast ge teet som det är utan socker! Ha det gott!

• Piffi

Det låter ju inte klokt!
    Nyligen kom det ju en rapport om att diabetes bland barn har ökat med 40 procent (var det på 20 år?) Det här tror de beror på att små barn får i sig alldeles för mycket socker genom bl a de sötade frukpureerna.

Jag skulle aldrig någonsin ge en bebis sockerlösning. Det påminner mig om boken Ängeln på sjunde trappssteget där de fick sockerlösning för att de var så himla fattiga och inte hade någon annan energi att ge barnen.

Mot gaser i magen måste det finnas mycket bättre medel.

• Beatrize74

Snabel...från vilken ålder menade din barnmorska att man skulle ge sockerlösningen? (Inte för att jag funderar över att ge själv)

Vätskeersättning blandar man ju till av vatten, lite socker och salt, men det är ju först när de riskerar att bli uttorkade vid diarré eller kräkningar eller av andra orsaker.

Piffi...jag håller helt med dig. Jag har också läst "Ängeln på sjunde trappsteget". Det måste verkligen finnas bättre sätt att bli av med gaser i magen. För parets del så var det ju till och med lite värre, de gav sockervattnet för att de ANTOG att barnet var lite törstigt, inte på grund av gaser. Nåja....

Om det finns någon där ute som använder sig av sockervatten, varför gör ni det. Finns det någon finess som vi inte sett??? (Om ni nu har lust att svara när vi nu dissat det så!)

• Beatrize74

Snabel...från vilken ålder menade din barnmorska att man skulle ge sockerlösningen? (Inte för att jag funderar över att ge själv)

Vätskeersättning blandar man ju till av vatten, lite socker och salt, men det är ju först när de riskerar att bli uttorkade vid diarré eller kräkningar eller av andra orsaker.

Piffi...jag håller helt med dig. Jag har också läst "Ängeln på sjunde trappsteget". Det måste verkligen finnas bättre sätt att bli av med gaser i magen. För parets del så var det ju till och med lite värre, de gav sockervattnet för att de ANTOG att barnet var lite törstigt, inte på grund av gaser. Nåja....

Om det finns någon där ute som använder sig av sockervatten, varför gör ni det. Finns det någon finess som vi inte sett??? (Om ni nu har lust att svara när vi nu dissat det så!)

• Beatrize74

• giz

då min älsta födes på 1800 talet typ då gjorde dom så på bb.....
    han vägrade ta bröstet och då gav dom honom tydligen sockervatten...... blää stakars liten men det var ngt med energi, skulle väll reta magen så att han blev hungrigare och skulle då lättare ta bröstet pga hungern.......

tycker det låter som ren idioti att ge socker vatten, bröstmjölken/ersättningen är söt nog i sej själv

• Snoffsan

På Neo ger dom småttingarna lite socker i munnen när de tar prover och så. Det lugnar barnen och ger smärtlindring. De gör det oxå ibland för att få dem att ta nappen, tex vid en ögonundersökning då de nästan måste ha napp för att de då slappnar av på nåt sätt.
    Jag skulle aldrig ge dem det här hemma, men där vet de ju vad de gör och hellre att mina bebisar får lite socker än att de ligger och skriker panikartat när de behöver bli stuckna ibland flera gånger per dag.

• Beatrize74

giz....det kan ju kanske vara en orsak, att göra barnen hungrigare. Hmmm....håller med om att bröstmjölksersättning är sött nog

Snoffsan....det gjorde de på Hugo också när tog PKUprovet. Han fick lite sockerlösning för att slappna av. Det tycker jag känns helt ok, men inte att ge honom det ur nappflaska på daglig basis.

• Snabel

Hon på BVC sa att jag kunde ge det till min lilla som är 5v. Men som sagt så tycker jag själv det låter helt galet, så jag kommer nog bara ge teet om det skulle bli aktuellt. Socker sk man ju absolut inte vänja dom vid. Det finns ingen liten som har behov av socker alls, utan det är vi som skapar det behovet åt dom.

• Snabel

Läste i en annan tråd här att man skulle blanda 1msk socker med 1liter vatten & sedan ge 10ml. Hon hade ett kolikbarn och slutade skrika efter 10min. Kanske om absolut inget annat funkar det kan vara värt att prova någon gång.

• Korallen

Usch, finns det ingen vettig anledning (som t.ex nämnt här ovan) låter det som "barnmisshandel" i mina öron. Att redan nu börja göda och göra en liten bebis sockerberoende har inget annat namn för mig.

• Bellaflygare

Jag fick idag sockerlösning på BVC då han har kolik och har fruktansvärda magkramper, jag skulle ge honom 1-2 droppar när det var som värst (absoluta nödfall) då det ger en snärtlindrande effekt plus dom blir lugna. Han skrek i 2 timmar nu (efter en paus på 3 timmar) så jag gav honom två droppar i munnen och gav han nappen efteråt. Nu ligger han och sover skönt i famnen. Fortfarande lite orolig dock men mycket lugnare. Sockerlösning ges som det står ovan, på bb eller på BVC när dom gör prover och ska sticka dom någonstans så dom slappnar av. Jag tycker sockerlösning är underbart ( då det är det ända som hjälper mot min lilles magont) men det handlar om att inte ge för mycket! Några droppar om dagen om det är jobbigt! Min lille är 4veckor

Svar på tråden Sockervatten?