Max förmögenhet vid bostadsbidrag?
Hur mycket pengar får man egentligen ha på kontot utan att förlora bostadsbidraget, eller för att kunna ansöka om det öht?
Hur mycket pengar får man egentligen ha på kontot utan att förlora bostadsbidraget, eller för att kunna ansöka om det öht?
Ingen som vet..?
Har man pengar på konto varför söka bostadsbidrag....
Då har man ju råd o betala....
Snyltare kallas man då .....finns andra som bättre behöver tycker jag ...
Många människor i Sverige är verkligen fattiga och behöver bostadsbidrag ...
Låt pengarna gå till rätt personer...
Ja, det menar jag med!
Saken är den att jag har en bekant som får det men som jag samtidigt vet har ärvt ganska mycket pengar.. därav min fråga. Man blir ju lite fundersam..
När man söker bostadsbidrag får man uppge förmögenhet (har jag för mig) på www.fk.se finns en mall där man kan fylla i och se om man får bostadsbidrag eller inte. Håller med om att de som behöver ska få, vi tänkte söka men skulle få cirka 300 kr vilka vi både kan ha och vara utan så det fick vara, bättre någon annan får dom pengarna.
När jag ärvde pengar gick jag för att avanmäla mitt bostadsbidrag. Det jag fick veta då är att när de kollar min förmögenhet i slutet av året, (dec), så får det inte överstiga 100 000kr.
Tycker nog snarare mer synd om människan som mist någon än att den är en snyltare.
Tack för era svar!
Björkeli - Jag förstår vad du menar och tror inte att pengar gör sorgen lättare att bära. Men får man ha 100 000 så är ju det ganska mycket.. Då förstår jag varför hon får det.
Jag blev också förvånad över summan. O handläggare som jag gick till blev imponerad över hur ärlig jag var och ville göra rätt för mig.
Men när det gäller arv så är det så mycket annat som spelar in. Du har aldrig mer denna människan i ditt liv som kan stötta dig ekonomiskt osv.
Däremot tycker jag att det är konstigt att jag genom att arbeta kan spara ihop 100 000kr, bli arbetslös och inte behöva använda dessa pengar utan kan söka bostadsbidrag ändå.
När vi sökte bostadsbidrag för några år sedan så skulle pengarna som ungarna hade på kontot räknas med. Helt fel tyckte jag. Vi hade inte råd att spara pengar till barnen men mina föräldrar satte in en slant ibland + att det var födelsedagspengar mm. Dom vill man ju inte använda för att köpa mat och betala räkningar för. Det är ju deras pengar. Då har dom nog ändrat nu om man får ha pengar på banken.
Vad jag förstått räknas hela familjens tillgångar, men att summan var 100 000 visste jag inte.. Kan tänka mig att det fortfarande är som du säger Lotten 66, eftersom många annars skulle sätta in sina egna pengar på barnens konto och fuska på så sätt? Men skulle kontot vara i dina barns namn, fast dina föräldrar var förmyndare och du alltså inte har tillgång till dom kanske det är annorlunda?
Jag fattar själv inte så mycket av den här bidragsdjungeln.. förutom att många utnyttjar dom grovt.
Björkeli - Jag kan verkligen tänka mig att de blev förvånade, eftersom många säkert inte är så ärliga.. Tummen upp för människor som dig!
mina barn har ärv pengar eftersom deras pappa dog, dom fick en ganska stor summa vardera, dessa pengar sitter låsta på ett konto tills barnen fyller 18 år, vi får ej ta ut något själva, vilket jag tycker är en jättebra regel, det är ju deras men försäkringskassan räknar det som våran förmögenhet trots att jag ej får röra dem och därför får vi mindre bostadsbidrag, det gör mig arg för jag har ingen bra inkomst + att jag själv ska försörja 3 barn