• Längtar78

Äggplock för IVF idag....

Hej tjejer!

Har varit och plcokat ägg idag för vårt första IVF och har hela tiden varit inställd på att man ska få så många ägg, men vi fick bara fyra.....

Jag är lite deppig för jag har fått för mig att man har större chanser ju fler ägg man får ut, även om sköterskan sa att det ofta är bättre kvalitet på några få ägg än på många. Är det någon här som plockat få ägg men som ändå fått ägg både i mage och frys? Skulle behöva några "feel-good" stories just nu... Det är långt tills imrogon när man får besked om några blivit befruktade. Jag hoppas så....

• Svar på tråden Äggplock för IVF idag....
  • Katten Ceasar

Oj, jag läste nog lite för slarvigt. Jag trodde att du ville veta hur många ägg man hade fått ut och hur många som blev befruktade. Men det var ju inte riktigt det du var ute efter.

Sorry!! Men jag önskar dig all lycka till för att nåt ägg blir befruktat och att det är ett superägg.

• illy

Jag plockade ägg igår med, jag fick bara 3 ägg. VÄldigt besviken, men man får väl försöka se det hela positivt, det var ju tre fina ägg och inte tio halvdana
    Känns som om minuterna kryper fram, Min klinik ringer bara om det blir problem med befruktningen, så det är ju bara att hoppas på att dom inte ringer..

• Jola
    Jag plockades för två veckor sedan och fick bara ut 2 ägg. Jag var rätt säker på att kliniken skulle ringa och säga att det inte blir något ET. Men ett ägg befruktades och återfördes. Började dock blöda igår så det blev misslyckat tyvärr.

Lycka till...
  • Michas

Fick ut fruktansvärt många ägg, och de flesta befruktades och blev "toppkvalitet" på. Blev gravid på första ET, men det blev sedan missfall.. så något galet måste det ju ändå ha varit på ägget.. Tror faktiskt inte antalet har någon betydelse, även om jag förstår att man gärna vill ha lite eskimåer i frysen också. Hoppas att du lyckas hålla de positiva tankarna uppe och att det blir en knodd i magen av dina fina ägg.

Kram !

• Längtar78

Jag fick precis veta att två av mina små ägg blivit befruktade!!!!

Känns jättehärligt men nu kommer ju givetvis nästa fråga upp.... Hur kommer delningen gå? Är det någon som har koll på hru statistiken ser ut för det? Hur många befruktade ägg blir sedan så bra att de går att sätta in? Dte verkar lite på alla svar ovan att de flesta som blir befruktade också går att sätta in?

Kontrollbehovet gör sig påminnt

• Jola
    Så här fick jag förklarat för mig av min klinik. Vid två dagars odling är 4-celligt det optimala alltså att ägget har delat sig 4 ggr. Har det tex delat sig 6 eller 8 ggr på två dagar då delar det sig för fort och det är inte bra. Vid vårat första ET så fick vi bara tillbaka ett 2-celligt ägg som inte tog sig. Den här gången fick vi tillbaka ett 4-celligt bra ägg som inte heller tog sig men de bästa chanserna fanns ju. Men det är inte bara celldelningen som är viktig.

Lycka till...
  • Utlandssvensk

Jag fick tillbaka ett 8 celligt i söndags - äggplock i torsdags och läkaren att det var det absolut bästa förutsättningarna man kunde ha...
    Verkar lite olika alltså.
    Men av 6 befruktade ägg så blev det bara ett till mig och inget till frysen. Det lät som om de andra hade varit bra nog att sätta in, men inte bra nog att frysa in.
    Lycka till nu med de två som blivit befruktade!

• Jola

Utlandssvensk: 8-celligt är väl bra vid tre dagars odling.

• Adam2007

Hej! Jag hoppas att det har gått bra för er idag.
    Själv så fick jag "bara" ett ägg befruktat vid första IVF, 2:a IVF 3 befruktade 1 som de satte tillbaka och 2 till frysen (dessa 2 klarade inte upptiningen!),
    fick nu sista gången tillbaka 1 4-celligt och 1 4-celligt i frysen...
    Jag tror också att blir det för många så är det inte bra heller.
    Själv så plockade det ut vid 3:e försöket 35 (!) äggblåsor, av dessa inehöll 19st ägg. och som sagt 2 av dessa blev bra berfruktade för att klara en frysning/upptining....

Önskar er all lycka jag kan ge!

• Mirakela2

Hej Längtar!

Visst är det en enda lång plåga att vänta på ET. Vi fick också ut fyra ägg varav två befruktades och delade sig. Ett av dessa visade sig vara en tiopoängare och sattes tillbaka men det andra gick inte att frysa. Tyvärr blev det ingen graviditet men det verkar ändå som om antalet inte alltid är så viktigt. Lycka till!

• Snöflingan75

Hej,
    vi fick ut 15 ägg, 13 befruktade men bara fyra som delade sig och klarade sig kvalitetsmässig. Så bara för att man får ut många ägg betyder inte det att så många klarar sig.
    Stort lycka till!!

• Löken

Jag har fått ut 2 ett till mig och ett till frysen. Men tyvärr misslyckades det!

• Amalia34

Hej,

Jag hade 14 ägg, men bara ett blev befrukatat. Jag hade tur att det ända blev av god kvalitet, nu har jag ruvat en vecka, så får vi se vad som händer.

• Idun

Vi fick bara 5 ägg. Fyra av dem blev befruktade men inget blev toppkavalité. Kändes ju väldigt jobbigt då. Vi fick sätta in två embryon eftersom inget var super. Det blev inga till frysen MEN det blev ett plus på stickan och jag är nu gravid i vecka 6. Så vi hoppas, hoppas att det vill stanna kvar! Eller dem...Det KAN ju vara tvillingar!

Så det verkar ju inte vara kört trots att äggen är få och kvalitén dålig.

Svar på tråden Äggplock för IVF idag....