• VendelaoCarolina

Bemanningsföretag

Någon som arbetat på bemanningsföretag som typ ambulerande receptionist/telefonist/kundtjänstmedarbetare?

Hur är villkoren, vad brukar ni få ut i lön?
    Hur sätter de lönerna? Jag har läst att de följer kollektivavtal och strävar efter att ha samma lön som de som jobbar på det aktuella företaget man ska ut till? Stämmer det?

• Svar på tråden Bemanningsföretag
  • qlurig

jag tycker villkoren är hyfsat bra.
    och jag tjänar strax över vad de gör på företaget jag är konsult på.
    Men det som är negativt är att vi får inget betalt på röda dagar och företaget är stängt.
    Samt att tiderna blir lite sämre, tex alla anställda på företaget jag är på nu har arbetsförkortning på sommaren, men det gäller INTE konsulter osv.

• VendelaoCarolina

Tack så mycket för svaret!
    Vet du hur lång uppsägningstiden är?
    Jag tänkte prova det här i väntan på ett "riktigt" jobb så att säga...

• MalinI

Jag tror jag har en månads uppsägningstid... Har jobbat sen 1998 på bemaningsföretag. 2 olika
    De anställer inte folk på det avtal jag har längre, så jag ska inte säga hur det är med lön och andra avtal för mig. Det blir ju bara fel för dig.

Jag har trivts jätte bra. Men nu har jag ledsnat. Orkar inte med pressen att alltid lära mig nya saker, alltid vara så trött. Det är ju som att börja på ett nytt jobb varje dag. Har haft mkt korta uppdrag. 1 dag här. 1 vecka där. Vissa kunder är hemska att vara uthyrda till, vissa bättre. Många tar för givet att jag kan allt bara för att jag kommer in som konsult.

• VendelaoCarolina

Malinl:
    Jag kan verkligen förstå att det är tröttsamt att fara runt. Tydligen är man garanterad 80% lön, hur är det för dig, har du heltidsjobb och får ut full lön varje månad?

• qlurig

jag arbetar för adecco och är anställd på heltid som konsult innom kundtjänst/kontor har ett långt uppdrag nu som sträcker sig över ett halvår.
    men är garanterad 133 timmar i månaden även om de inte hittar "uppdrag".
    allt jag arbetar över de timmarna får jag min timlön + provision.
    jag har 6 månaders provanställning och 1 månads uppsägningstid.
    håller med malin där att man kan bli behandlad lite hur som helst.
    Men ser det som en bra ingång i arbetslivet då man får mycket erfarenhet men under "en" arbetsgivare.
    MEn inget jag tror man skulle orka i hur många år som helst.

• MalinI

Jag är anställd på 100 % men har gått ner i tid sen jag har fått barn. Jag har månadslön. Så jag får ju samma lön alla månader. Så nu har jag ca 90 % av min månadslön. Men de avtalen finns inte att få längre vad jag har förstått. I februari 07 måste jag gå över till den anställnigsformen som qlurig beskriver. Jag jobbar dock på ett annat företag. Tror det är ung samma hos alla.

• 20th century fox

dålig lön....adecco anställd oxå som ambulerande.
    Jag har mycket lägre än företaget jag var uthyrd till...säker 6000 mindre...
    Men nu pluggar jag... ska börja jobba igen i sommar.
    Kommer se mig om efter nytt jobb så fort som möjligt

Se till att löneförhandla ordentligt när du blir anställd. Jag fick för dålig grundlön vilket är svårt att rätta till med löneförhandlingar i efterhand.

Annars har jag haft tur och i princip varit uthyrd till samma företag i ett och ett halvt år.

• VendelaoCarolina

Får man fråga vad ni har för lön?

Jag har jobbat ett par år inom vården/psykiatrin och har en månadslön på 18 000:- nu och har inte mycket koll på hur lönerna inom reception ligger nu.
    Kan man begära 20 000 eller är ingångslönen typ 15000?

Tacksam för tips, ska på intervju i morgon och på fredag på två olika ställen :)

• qlurig

jag begärde 18 000:- och fick det...

så det skulle nog funka att begära lite till...
    Men som sagt så beror det ju på erfarenhet och liknande..
    jag gick från en kundtjänst till en annan nu, men innom olika branscher.

så mellan 18-20 hade jag nog begärt...??

• 20th century fox

qlurig - det var ju fantastiskt bra! Men du förhandlade alltså om en månadslön...inte en timlön som jag? eftersom din garantilön väl är timlön x 133 om du inte blir bokad?

• qlurig

ja månadslönen var det såklart..*L*

min garantilön ligger bara på 14000 alltså de 133 timmarna..

förklarar jag snurrigt nu??

men arbetar 38.5 timmar i veckan på det här uppdraget och då snittar jag på ca 18000
    om uppdraget skulle ta slut så ligger min garantilön på 14000 minst

Svar på tråden Bemanningsföretag