Jag har hittat tre studier ang gåstol, en amerikansk som har med barnolycksfall at göra (at man inte säkrat hemmet), en irländsk där man testat på 190 barn (jag har ej hittat exakt hur studien gick till) och en rysk studie. I den ryska studien har barn placerats i gåstolen och ALDRIG fått krypa, klart som korvspad att resultatet visar att barnen genomsnittligt börjat gå lite senare (vilket för mig inte känns som ett problem
)! Förvånande att det inte var STÖRRE skillnad!
Jag ger inte mycket för de undersökningarna!
Gåstolar ska inte heller användas som en hjälp att lära barnen gå, det kan de få använda en gåvagn till
Gåstolen brukar vara som allra roligast för barnet just innan det har lärt sig ta sig fram på egen hand (masa), en enorm frihet! De kommer också upp en bit och får för första gången bestämma själv vad de vill upptäcka. Som för alla redskap där barnet bärs/sitter upprätt så ska gåstol/hoppgunga/bärsele användas väldigt korta stunder. Rekommendationer står på förpackningen.
Mina barn har fullkomligt älskat sina gåstolar, jag har ställt ut leksaker, filtar av olika materal etc som de fått åka runt och upptäcka.
Hoppgungan har inte varit någon större hit, kanske de skulle ha gillat den bättre om de ej haft gungstol, att hoppa rakt upp och ner på samma ställe är ju mycket mindre spännande än att kunna ta sig runt och följa mamma en kort period utan att hon bär.
Nu när de kryper friskt och har börjat ställa sig är inte gåstolen riktigt lika intressant, det roligaste med den nu är att hoppa upp och ner (mkt skratt och fniss) och att få åka ut i stora salen där det finns mycket plats och de kan springa fram i stolen.
Jag tycker mig märka att de som är mest emot gåstolar inte har barn som fått pröva den, jag har ännu inte träffat en förälder som använt gåvagn till sitt barn som inte är positiv!