• Frippa

För eller emot gåstol, men vad tycker ni om hoppgungan?

Jag undrar bara vad ni tycker om hoppgungan?

Det är så många som säger att det är farligt med gåstolar för att det hämmar eller stör utvecklingen. Sen finns det givetvis andra som säger motsattsen.

...MEN...

Hur är det med hoppgungan?
    Tycker ni den är okej?

• Svar på tråden För eller emot gåstol, men vad tycker ni om hoppgungan?
  • ZandraL

Hejsan!
    Ja det är verkligen mycket prat om detta, själv tror jag inte det stör eller hämmar barnets utveckling.
    Min dotter älskar att sitta i sin gåstol istället för att ligga på golvet hela tiden, man kan ju variera lite måste ju vara roligare för barnet.
    Hoppgungan är väl samma sak, fast i den sitter ju barnet inte så länge..utan lite kortare tider..och där kommer de ju liksom ingen stans..förutom upp och ner

• MillanB

Simon älskar sin gåstol det är en utav hans roligaste leksaker. Jag tror inte att det hämmar om man låter dom sitta i gåstol nån timma om dagen. Jag tycker tom simon har utvecklats en hel del sen han fick sin gåstol och visst det har ju med åldern att men ändå tror jag att det påverkar positivt. Simon gillade hoppgungan oxå men han är så stor så han fick bara plats nån vecka elr två.

• sandra1984

Min dotter klarade sig utmärkt utan gåstol och allt sånt där..

Enda vi köpte var lära gå bil.Hon får ställa sig upp och gå med hjälp av en rullande bil eller vad det var,som spelade musik.Hon gick vid 10 månader.

Jag är varken för eller emot gåstol mm.

Men vi har klarat oss bra utan.

• Mammut80

Vi använder varken gåstol eller hoppgunga. Vill dom ta sig fram får dom lära sig krypa/gå Dock har vi en gåvagn som båda går/gått med.

• glasbubblan

Tror mer på hoppgunga, det borde åtminstone stärka benmuskulaturen, och handlar väl inte så mycket om att lära barnet att ta "steg". Vi började med hoppgunga när sonen var 10 veckor och han verkar gilla den, men han är nog lite väl liten för att träna på att gå...

• Sar

Jag har hittat tre studier ang gåstol, en amerikansk som har med barnolycksfall at göra (at man inte säkrat hemmet), en irländsk där man testat på 190 barn (jag har ej hittat exakt hur studien gick till) och en rysk studie. I den ryska studien har barn placerats i gåstolen och ALDRIG fått krypa, klart som korvspad att resultatet visar att barnen genomsnittligt börjat gå lite senare (vilket för mig inte känns som ett problem )! Förvånande att det inte var STÖRRE skillnad!
    Jag ger inte mycket för de undersökningarna!
    Gåstolar ska inte heller användas som en hjälp att lära barnen gå, det kan de få använda en gåvagn till

Gåstolen brukar vara som allra roligast för barnet just innan det har lärt sig ta sig fram på egen hand (masa), en enorm frihet! De kommer också upp en bit och får för första gången bestämma själv vad de vill upptäcka. Som för alla redskap där barnet bärs/sitter upprätt så ska gåstol/hoppgunga/bärsele användas väldigt korta stunder. Rekommendationer står på förpackningen.

Mina barn har fullkomligt älskat sina gåstolar, jag har ställt ut leksaker, filtar av olika materal etc som de fått åka runt och upptäcka.
    Hoppgungan har inte varit någon större hit, kanske de skulle ha gillat den bättre om de ej haft gungstol, att hoppa rakt upp och ner på samma ställe är ju mycket mindre spännande än att kunna ta sig runt och följa mamma en kort period utan att hon bär.

Nu när de kryper friskt och har börjat ställa sig är inte gåstolen riktigt lika intressant, det roligaste med den nu är att hoppa upp och ner (mkt skratt och fniss) och att få åka ut i stora salen där det finns mycket plats och de kan springa fram i stolen.

Jag tycker mig märka att de som är mest emot gåstolar inte har barn som fått pröva den, jag har ännu inte träffat en förälder som använt gåvagn till sitt barn som inte är positiv!

• LinaP

Jag tror att hoppgungor, liksom gåstolar är jätteroliga för barn men de ska såklart användas som leksaker, inte som någon slags "verktyg" för att främja utvecklingen.

Jag har en gåstol som Tilda älskar och mina föräldrar har en hoppgunga som hon älskar ännu mer. Där kan hon stå och steppa i långa perioder, hon tycker verkligen det är roligt.

Så JA, jag tycker absolut att hoppgungan är okej, så länge man använder den med förnuft. Vilket för övrigt gäller de flesta saker man har till barnen!

• Skånelisa

Vår erfarenhet är att utvecklingen inte hämmas, vi har haft både gåstol och hoppgunga. Vår dotter började gå när hon var 10 mån och är idag snart ett år och går och springer för fullt. Dock är det ju lite si och så med balansen men det är kul när de blir lite mer självständiga.

• ebben

Gåstol jättebra!!
    Hoppgunga har JAG aldrig riktigt insett "vitsen" med........onödigt......tycker jag.

• sweetheart med felicia

Vi har gåstol till Emma, hade det även till Felicia. Är supernöjd med den.
    Hoppgungan gillade inte Felicia, och Emma har inte testat den ännu. Personligen gillar jag gåstolen mest. Hoppgungan tycker jag är velig...kan inte förklara....

• mammatillpojkar

min lilla kille älskar sin gåstol... men jag tror absolut inte att det stör utvecklingen, han är bara 7½ månad och han går redan med stöd mot soffan eller så håller han i oss..

• lövet2

Hoppgungan har alla våra barn älskat! De har aldrig fått (eller velat) sitta där mer än en kvart i sträck, men det har räckt till 2 kaffepauser/dag!
    Gåstol har vi inte testat. Flera otäcka olycksfall i vår omgivning har avskräckt oss.

• mammatillpojkar

hoppgunga har jag faktiskt inte haft nån.. ville ha en men det blev aldrig av att jag köpte en...

• Pelinen

Det är väl som med alla andra "lek- och motionssaker" för barn; att man får ha koll hela tiden.
    Men vår son ville inte använda sin hoppgunga alls, trots att vi tjatat oss till en i present.. hihi. Han hoppade/hoppar mycket hellre i någons knä!

Men gåstolen älskade han verkligen, tills han blev för stor och vi märkte att han nog skulle kunna välta den snart.

• mysan82

hejsan!! Har aldrig använt gåstol ( eller heter det inte aktivitetsstol nu?). har vänner som inte sagt så mycket positivt om gåstol. men som sagt ingen egen erfarenhet av den.. däreomt älskade mina döttrar hoppgungan. jag tror på att den stärker benen..

tog även ut hoppgungan och fäste den i vanliga gungställningen. höjde den lite och gungade lite sakta som vanlig gunga

• Erik

Som min BVC-tant sa: Helt OK i lagom mängd! Om man har barnen i gåstol eller hoppgunga typ 15 minuter åt gången tror jag inte det skadar eller hämmar utvecklingen det minsta. Men dom kan få "hoppvärk" i benen av hoppgungan och få störd nattsömn, men nattsömnen kan ju störas av annat också.

• steffo trish

Jag kan ju bara säga att vår dotter älskar sin hoppgunga! Har man ett rastlöst barn så tycker jag både gåstol och hoppgunga är underbara lösningar! Man får använda sitt sunda förnuft, jag skulle ju aldrig låta henne sitta mer än en halvtimme men det är inga problem för det vill hon aldrig heller. Jag lägger/sätter henne ALLTID först och främst på golvet men när hon absolut inte vill va där längre så måste vi ju hitta på nåt nytt kul

♥Stolt Mamma till Vackraste Em♥
  • Cecilia1983

Min kille älskar sin gåstol, hoppgungan fattar han inte rikigt vad hanska göra med. Han bara hänger där, däremot gillar han när vi gungar honom i den..

Men varför skulle det hämma utvecklingen? Alla mina vänner med barn har både använt hoppgunga och gåstol...och dom barnen har inte varit sena eller nånting i utvecklingen...jaja men det är väl som allt annat...tycker det är mycket - gör si och inte så nu för tiden....det bästa är väl att använda sunt förnuft...

Svar på tråden För eller emot gåstol, men vad tycker ni om hoppgungan?