• Obsessed Feelings

Är min bebis känslig mot choklad?

Hur har det yttrat sig när er bebis varit överkänslig mot något ni ätit?

Min pojke, 2 mån., har fått röda små utslag i hela ansiktet, förutom pannan. Han verkar må bra för övrigt i magen och så.
    Kan det bero på att jag äter choklad i stort sett varje dag? Kan inte komma på vart det kan komma i från annars.
    Jag har försökt att smörja med idominsalva och barnolja, men inget verkar hjälpa mer än för stunden.
    Funderar lite på om det kan vara för att han spyr så mycket och att spyet fräter på kinderna/hakan? Även fast man torkar bort det så är det inte säkert att allt försvinner.

Hur ser utslagen de kan få vid överkänslighet ut?
    Jag helammar.
  • Svar på tråden Är min bebis känslig mot choklad?
  • modestyonly

Kan vara hormonprickar, det är inte ofta dom är allergiska. men om du är orolig så håll upp med choklade tills prickarna försvunnit och prova sen och ät. Då ser du ju om det är chokladen! Jag tycker Miniderm har varit jättebra mot irriterad hud!

• Cilla77

Kan vara allergi mot mjölk oxå.

• Mella72

Be dem på bvc titta på prickar så kan du ev utesluta hormonprickar. Lite dumt att börja med mildison (som är en mjukgörande kräm) om det bara är hormonprickar. Hormonprickar är väldigt vanligt runt 2 månaders ålder och försvinner av sig självt.

• Obsessed Feelings

Det som är lite konstigt, om det skulle vara hormonprickar, är att det är så väldigt torrt! Det är liksom små upphöjningar i huden och på dem och runt omkring så är det så torrt att det ibland flagnar... Kan det vara hormonprickar ändå?

• Mella72

Så svårt att säga när man inte ser men om han är torr i ansiktet så kan du ju smörja in ändå. Har ni ingen öppen mottagning på bvc så att du kan visa upp honom imorgon?

• penni

min son hade massor av hormonprickar såg ut som han var allergisk tyckte jag men vi fick canoderm och mildison och smörja med , det försvann på 1 dag!

• Natt

det där med hormonprickar är en omdiskuterad sak. våran dotter fick utslag då hon var 6 veckor och BVC här sa att det var hormonprickar medans spec allergi och astma BVC sköterska sa att det var välldigt sällan barn så gammla fick hormonrpickar. Dom har dom den första veckan så där. Nu får oss var det allergi, men det är ju svårt att säga på avstånd! Har han haft hormonprickar tidigare så kan du ju jämgöra...

Sen är det inte alls ovanligt att barn reagerar mot choklad -tyvärr !

• Anki79

Jag har fått lära mig att under tiden jag ammade så skulle jag undvika choklad. Detta för att de kan få röda prickar på hela kroppen. Sedan kan det vara nötter i choklad som gör utslag också.

Jag åt någon chokladbit då och då men inte mycket eller varje dag.

Prova att ta bort chokladen så ser du om det försvinner på din pojke.

Det finns en del mat so kan ge utslag som jag inte visste om när jag började amma. På BB sa de att jag skulle inte dricka mer än 2 koppar kaffe och undvika coca-cola.

Här är fler saker som kan ge utslag eller mycket gaser i magen på barnet:
    Röda frukter (jordgubbar framför allt.)
    choklad
    lök
    kål
    färgämnen i godis (skarpa färger som i vingummi)
    Starka kryddor

Kommer inte på fler just nu...

/Anki

Svar på tråden Är min bebis känslig mot choklad?