• JsN

Bergvärme

Vi har börjat fundera på att installera bergvärme hemma och nu har jag påbörjat kunskapsinsamlingen.

Vad behöver jag lära mig?
    Vad ska man tänka på?
    Är något märke på anläggning bättre än andra? Varför?
    Ungefär hur mycket kostar det?
    Vad får man för utbyte på energi?
    Något speciellt man ska komma ihåg att fråga om när man begär offerter?
    Fler saker jag borde tänka på?

Vi har ett 1½-plans hus med hel källare från tidigt 50-tal (tilläggsisolerad tidigt 80-tal) med en taxerad yta på 120 kvadrat. Vi har idag en gammal elpanna och vattenburet värmesystem. Vår aktuella årsförbrukning ligger på 25 000 kWh.

Alla synpunkter och ideer emottages tacksamt!

*hälsosamt lat*
  • Svar på tråden Bergvärme
  • JsN

Vi har två grannar som har borrat det senaste året så det tror jag inte är något problem.

*hälsosamt lat*
  • JsN

Ja, taxeringsvärdet går upp och ja det ska vara minst 15-20 m mellan två borrhål. *ler*

*hälsosamt lat*
  • JsN

Vilken fantastisk massa hjälp jag redan har fått! Men jag hoppas på mer!

*hälsosamt lat*
  • JsN

Jag vet inte om jag skulle vilja beskriva 25000 kWh som låg energiförbrukning. (det motsvarar 3-3,5 kbm olja).

(Att rekomendera produkter, tjänster och företag som man inte själv drar nytta av att rekomendera är inte reklam. Det är först när företaget drivs av en själv eller någon närstående, eller man på annat sätt tjänar pengar på företaget, som det blir reklam)

Jag är helt på det klara med att investeringskostnaden för bergvärme blir högre än för andra uppvärmningsformer, men av olika själ så är driftskostnaden mer intressant än investeringen. Jag vill ha ett enkelt lättskött värmesystem som har låga driftskostnader, gärna hyfsat miljövänligt, därför har jag iaf fått för mig att bergvärme vore intressant.

*hälsosamt lat*
Svar på tråden Bergvärme