Bergvärme
Precis som skrivits tidigare så är det kanske tveksamt om Bergvärme är det vettigaste alternativet till just TS's hus då det redan idag är relativt låga uppvärmningskostnader och installationen för bergvärme lätt springer upp i pengar runt 125000 kr.
Annars tycker jag personligen att Bergvärme är oerhört bra och vi har sänkt våra uppvärmningskostnader enormt mycket sedan vi installerade bergvärme, men så behövdes det drygt 4 kbm olja per år för att värma vårt hus....
Jag vet inte om jag får berätta vilket fabrikat på pumpen vi har eftersom det kanske kan uppfattas som reklam, men den är svensktillverkad av ett välkänt företag i småländska Markaryd. Fördelen med det fabrikatet är att de INTE kräver särskilda av dem godkända installatörer utan man har möjlighet att anlita lokala (läs billigare...) installatörer. Dessutom "bjöd" de på mycket god rådgivning och vägledning redan INNAN vi hade bestämt oss för vilken pump osv vi skulle ha.
Läs också gärna Vi i Villa's annonser och eventuella tester, där kan man hitta massor av bra tips och svar på sina frågor!