Inlägg från: The Man |Visa alla inlägg
  • The Man

Bergvärme

Precis som skrivits tidigare så är det kanske tveksamt om Bergvärme är det vettigaste alternativet till just TS's hus då det redan idag är relativt låga uppvärmningskostnader och installationen för bergvärme lätt springer upp i pengar runt 125000 kr.

Annars tycker jag personligen att Bergvärme är oerhört bra och vi har sänkt våra uppvärmningskostnader enormt mycket sedan vi installerade bergvärme, men så behövdes det drygt 4 kbm olja per år för att värma vårt hus....

Jag vet inte om jag får berätta vilket fabrikat på pumpen vi har eftersom det kanske kan uppfattas som reklam, men den är svensktillverkad av ett välkänt företag i småländska Markaryd. Fördelen med det fabrikatet är att de INTE kräver särskilda av dem godkända installatörer utan man har möjlighet att anlita lokala (läs billigare...) installatörer. Dessutom "bjöd" de på mycket god rådgivning och vägledning redan INNAN vi hade bestämt oss för vilken pump osv vi skulle ha.

Läs också gärna Vi i Villa's annonser och eventuella tester, där kan man hitta massor av bra tips och svar på sina frågor!

• The Man

Nja När jag sade att 25' kwh var låg engerigförbrukning syftade jag nog närmast på kostnaden för elen. Enligt vad jag erfarit från bekanta som fortfarande tvingas köpa villaolja är den idag uppe i ÖVER 10' /kbm vilket alltså skulle innebära 30-35 tkr för 3-3½ kbm , MINST!

Vad jag vet så brukar man generellt säga att elen kostar ca 1:-/kwh så 25' kwm skulle bli mellan 5 och 10 tkr billigare än olja. Däremot kan det tänkas att effekten 25' kwh motsvarar 3-3½ kbm olja, men det är mer än vad jag vet något om.

Driftskostnaden och skötseln av Bergvärme är i mitt tycke fantastiskt bra. Vårt hus som tidigare krävde +-4 kbm olja beroende på hur hård vinterna var drar idag TOTALT (alltså inkl hushållselen) ca 18' kwh/år. Har i stort sett inte gjort NÅGONTING i skötselväg sedan pumpen sattes in 2002 mer än fyllt på lite vätska i det slutna systemet som går ner i berget och lite vanligt vatten i expansionskärlet emellanåt, och DET kan jag stå ut med!

Svar på tråden Bergvärme