• Linnea Ek

Ni som använt Tens som smärtlindring...

Hej

Alla ni som använt Tens som smärtlindring...hemma och på förlossningen. Hur upplevde ni effekten. Man hör ofta att man skall träna några veckor innnan...Men hur skall man göra detta ...Räcker det att man vet hur den funkar? Några tips om hur man kan få bäst effekt...har precis lånat hem en från MVC

Hoppas på många svar!!
    Kramar

• Svar på tråden Ni som använt Tens som smärtlindring...
  • ullis79

Hejsan!
    Jag hade en TENS-apparat till min förlossning.
    Övade så jag visste hur den fungerade, även sambon!, genom att sätta dit "lapparna" å testa sig fram hur det kändes.
    Kändes ju som en mysig myr-armé som krigade på ryggen!

Tyvärr funkade inte TENS på mig när väl värkarna satte igång.
    Hade inte alls ont i ryggen utan i magen å neråt å där ska man ju inte sätta nåt.

Lycka till!! Hoppas det fungerar för dig!!

• Asrta1

Jag fick min ca 8 v innan förlossningen dels för att träna på hur den funkade dels för att jag samtidigt skulle få smärtlindring för foglossningen. Jag hade jättenytta av den hemma gjorde så jag fick sova på nätterna...nu hade jag den på ländryggen då det var där den gav mest effekt men min BM visade även hur jag kunde ha den fram på sidan av magen vid ljumskarna inför förlossningen.

Hann inte ha den på förlossningen då den gick så snabbt så jag kan inte uttala mig om det funkade eller inte...

Jag var mkt nöjd med TENS apparaten ändå

Du kan träna genom att höja/sänka effekten känna efter vid vilken styrka det känns skönast, har du snabbknapp så du kan stänga av och på den? Låt även din sambo få bli instruerad för det kan vara så att du behöver hjälp att fästa plattor och höja/sänka styrkan under förlossningen. Då är det jättebra om han kan det så är det bara för dig att be om hjälp så fixar han det.

Lycka till med TENS !

Asrta1 - Mamma till en underbar son på 3 år och gravid i v 26 (25+2) !
  • nda

Använd Tens i början av värkarbetet. Jag trodde att min förlossning skulle ta längre tid än vad den gjorde och väntade tills vi skulle åka in med att sätta på den och då anv jag den lägsta effekten. När jag kom in på BB var ja så sur över att den inte hjälpte något men det visade sig att det var dags för mig att börja krysta direkt så att det stadiet då den skulle lindra smärtan var förbi för länge sen Annars tycker jag inte att den var svår att förstå sig på.

Lyka till med förlossningen! Det är verkligen det häftigaste man kan vara med om, jag längtar redan tills nästa gång

/Linda o Freja-Lo 3mån

• Mallemus

Jag hade Tens-apparaten både hemma och på förlossningen. Funkade jättebra. Viktigt att sätta på den direkt man börjar känna att man fått värkar. För sedan stegrar man vad det nu är (elektriska stötar??? låter ju väldans otrevligt). Jag hade på ryggen och i ljumskarna man skall ej sätta mitt på magen.

Jag kunde använda min tills de skulle sätta en skalpelektrod på sonen. Och det var verkligen toppen. Efetrsom det hela gick så fort fick jag ingen annan bedövning än lustgas och TENS-apparaten så jag hoppas att kunna använda en denna gången också.

Vad gäller träning så är det väl mest att veta hur de där lapparna skall sitta samt hur den fungerar. Jag köpte större häftlappar än de som kom med som var mycket bättre och självhäftande. Finns på apoteket.

Lycka till!

• Linnea Ek

Tack för era svar...Jag och sambon testade den i hop i går kväll så både han och jag vet hur den funkar... Hoppas att jag skall ha användning för den under den första fasen hemma....

Fler som har erfarenhet av TENS????

Kram

• Jonna3

Jag hade en apparat hemma först mot foglossning, jättebra saker det där. Så när jag kom in till förlossningen så frågade jag om de hade någon, jag hade lämnat tillbaka min. Jovisst de hade en gammal sak som de letade på.
    Saken var den att plattorna var lite gamla och ganska välanvända, men jag provade och det funkade faktiskt riktigt bra, tills jag fick en ganska kraftig värk som överraskade mig lite, så när jag drog på effekten drog jag visst på lite för mycket så tensen gjorde ondare än värken.
    Sedan skulle jag prova att lägga mig ner för jag hade så ont i höfterna, men då fick jag en sju he..etes stöt, pga. de dåliga plattorna. Kan ju skratta åt det idag men då slet jag av mig skiten och slängde den i golvet *fniss* sån man kan bli.

Men på det stora hela så var jag mycket hjälpt av den så länge jag använde den.

Ett tips är att inte vänta allt för länge med den, så kan man känna sig fram i värkarna innan de blir för kraftiga.

Lycka till!

• beldaran76

Astra1 och Mallemus --> Ni som använt TENS både på ryggen och i ljumskarna, hur var det man skulle placera elektroderna? Jag har fått låna en TENS apparat hos en sjukgymnast som visade mig hur de skulle sättas men jag har glömt och jag blir så osäker... Skulle man placera elektroderna i ett elektrodpar (röd och svart) mitt emot varandra med en på ryggen och en fram eller skulle ett elektrodpar vara på samma sida (rygg alt. ljumske)? Nu blev det rörigt men jag hoppas att ni ändå förstår min fråga

Tack på förhand,

Johanna v 40+3

• Jordgubbssaft

Har tens för foglossningen. Det hjälper en stund så man slappnar av mer men det är ingen långsiktig smärtlindrig för min del ... mer en stunds avslappning !

• Linda 25

Hejsan! Jag har använt TENS under båda mina förlossningar.. och för mig hjälpte det!
    Jag hade inte haft någon apparat hemma och tränat...

• Sandy76

Det handlar mest om att man ska veta hur den funkar innan det är dags att använda den.
    Och har man inga ryggvärkar eller mest värkar framtill går det visst bra att sätta 2 st fram under magen sa min bm! Brukar finnas en bra kort bruksanvisning med.
    Köpte oxå självklistrande på apoteket för att slippa klyddet med gelen.

Svar på tråden Ni som använt Tens som smärtlindring...