• Aelwa

Sätta upp saker på betongvägg!!?

Har flyttat till en ny lägenhet (har bott här ca 3 månader snart) men det ser förjäkligt ut här hemma då maken inte fått akassa förrän nu (efter överklagan).

Ett stort problem är att det är betongväggar och tak på nedervåningen!! Går ju inte att sätta upp tavlor utan det ser skittrist ut. Försökte få upp en hylla men vår borrmaskin klarade inte at att borra i denna stenhårda vägg.

Finns det några andra sätt att få upp talvor?? Krokar som fäster i tapeten eller nåt?

• Svar på tråden Sätta upp saker på betongvägg!!?
  • Fru Indosaurie

Våran borr klarade inte heller att borra i betongen här men då åkte vi till bauhaus och köpte ordentliga borrar och vips så gick det!
    Vad är det för borrar ni har till maskinen?

• elliis

Det finns speciella betongkrokar som man kan hänga upp tavlor med..
    Annars måste man ha en slagborr..

• vermilion

Dom där vita spik/krokarna i plast, betongkrokar heter det väl? Inte snyggt om dom syns bara.. sen vet jag inte hur mycket dom håller för.
    Vet hur det är, bara en massa jävla betong här, helt omöjligt att få till nåt ibland.

• Aelwa

Vi har kört med betongborrarna som hörde till men det gick inte alls!! Kom sådär 1mm in i väggen!

• Jörgensen

vi kan ha betongkrogar på VISSA av väggarna. fast alla är av betong

Mamma till Ludwig & Malwia
  • giz
    vi ringde vaktmästaren som kom över å borra de hål vi ville ha
    Myten, legenden......trollet=)
  • elliis

Om du menar betongkrokar finns de på de flesta större affärer.

• Oviss

Det finns, som vermilion säger, vita krokar som sitter med tunna små spik, som är gjorda för betong väggar. Men det är ju inge vidare snyggt. Annars är det bara att skaffa en betong borr. Kom ihåg att använda plugg innan du sätter skruvar i väggen bara

• Elfan

Slagborr är nog det som gäller skulle jag tro. Vill man inte köpa så brukar det gå att hyra i vissa butiker. Sen är det bara att fundera ut var allt ska sitta...

• GravidMalin

vi har också några vita krokar som man kan slå in i väggen...men ja vet inte om dom tål jätte stora tavlor å så...annars finns dom väl i alla möjliga byggaffärer...vi köpte våra på coop....

• elliis

Betongkrokarna finns vist i svart också såg jag nyss

• Fru Indosaurie

Du jag kan säga att om det inte går att borra i väggen så lär inte betongkrokar funka.
    Vi testade det men spiken i betongkroken flög all världens väg (livsfarligt), böjde sig.. och ja, det gick verkligen inte in i väggen.

Men alltså om det är en "lågpris" borr ni har så kan ni testa att köpa betongborr i 1 eller flerpack på något ställe som har mer kvalité.
    Är det inte det så vet jag ingen lösning..

• Oviss

slagborr menade jag, kom på att de var de vi hade...

• Oviss

hade oxå lite svårt med krokarna, på vissa ställen gick det bra och på andra inte alls... inte ovanligt att dom kom flygande.. Lättast var att använda en liten hammare så man inte slog av själv plastkroken.. då satt den ju i onödan

• Aelwa

Jag har lyckats!! Både med betongkrokarna och med nya borrar till borrmaskinen!!

Tack tack för era tips, kanonbra!

Svar på tråden Sätta upp saker på betongvägg!!?