• GoJ

Helsingborg - IVF väntetid

Är det någon som vet hur lång är IVF väntetid i Helsingborg? Ringde nyss till KK på UMAS och fick reda på att de hade skickat vårt papper till Helsingborg eftersom vi bor i Eslöv. Det är Helsingborg som betalar för vår IVF behandling. Vet inte alls hur det funkar där och hur lång är väntetid i Helsingborg, särskilt när man blir remitterad från en annan stad. Någon som vet och kan ge mig lite råd?

Har försökt att ringa till gynavdelningen på Helsingborgslasarett och då blev jag hänvisad till gynmottagningen. Dit kommer jag inte fram! Är det någon som vet var jag ska ringa att kolla om de har fått vårt papper så att jag kommer rätt med en gång och inte blir skickad runt hela sjukhuset och kommer ingenstans?

• Svar på tråden Helsingborg - IVF väntetid
  • 12delfin12

Konstigt vi bor också i Eslöv. Men vi gick på kvinnokliniken i Lund som sen remitterade oss till curakliniken i Malmö.

• Kurreburre

Håller med 12delfin12! IVF/ICSI görs på CURA och Öresundskliniken i Malmö. Väntetiden e 3-9 mån beroende på var man blir remiterad från osv. Men om man läser här på FL om de som går där så verkar det stämma mer med 3 mån än 9 mån. Vi har det rätt bra här i Skåne om man jämför med övriga landet.

• Kos94

Inte heller jag förstår varför ni skall gå i Helsingborg...KK i Lund borde ju vara det självklara alternativet...men kanske har de kortare väntetid i Helsingborg!!!???

• Kos94

Glömde ju att säga att vi bor i Flyinge och vi ringde till KK i Lund som efter utredning remiterade oss till Fertilitetscentrum på UMAS där vi fick göra inseminationer...dessa tog inte så Lund remiterade oss vidare till Öresundskliniken!

• Skakis

Helsingborg har kort väntetid på IVF och remitterar till Cura i Malmö om man inte haft kontakt med Öresundskliniken tidigare under utredningen. Det ska nog gå ganska snabbt och du ska prata med överläkaren på KK... Minns inte hennes namn men jag ska ta reda på det till dej *återkommer*

• Mumman

Vi fick besked i december att väntetiden var 6-9 månader... Fick en återbudstid efter 4 månader...

• GoJ

Tack för era svar, tjejer!!

Kos94, tror inte att det är kortare väntetid i Helsingborg. Problematiken är vem som betalar för vår behandling. Kvinnan på KK i Malmö sa att behandling görs i Malmö, men det är Helsingborg som betalar eftersom vi bor i Eslöv. Fattar ingenting.

Det verkar som det som ni har gemensamt som inte jag har är att ni gjorde era utredningar på KK i Lund från början. Vi gjorde vår på KK i Malmö. Det är så märkligt att de skickar oss till Helsingborg ändå! Det är ju så långt bort från Eslöv. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan man kräva att inte blir skickad till Helsingborg?

• Mumman

Frågan är ju hur mycket du kommer att ha med Helsingborg att göra... Det verkar som man kan göra en hel del på själva Cura istället...Vad Helsingborg kan bistå med är ju ultraljud och provtagning och det kan säkert Cura stå till tjänst med om det är närmare för er dit...

• GoJ

Hej Skakis o. Mumman, var gjorde ni era utredningar? Bor ni i Helsingborg?

Tack Skakis!! Det hade varit bra att ha ett telefonnummer som jag kan ringa till.

Jag fattar inte varför vi har med Helsingborg att göra. Jag tror inte att vi kommer att göra ultraljud, provtagning osv i Helsingborg. Det lät på kvinnan på KK är att Helsingborg ska remittera oss till Cura eller Öresundskliniken i Malmö. Vi ska inte gå via UMAS även om vi gjorde vår utredning på KK på UMAS. Himla konstigt är det!

• Skakis

GoJ - Japp, bor i helsingborg. Vilken kommun bor ni i?
    Jag tror att det är bättre för er att stå kvar i Hbg´s kö, än att byta till Malmö eller Lund. Hur som helst kommer ni inte ha något med lasarettet här att göra, dom bedömmer bara ert fall och remitterar er sedan vidare till Cura och då hamnar ni i Helsingborgskön på Cura vilket är bättre än till exempel Malmö eftersom det är fler som står på kö i Malmö än i Hbg Krångligt? *ler*

• Mumman

GoJ

Vi gjorde vår uterdning hos privatläkare här i Helsingborg där vi bor. Jag tror som Skakis att ni tjänar på att stå i Helsingborgskön!

• GoJ

Pratade precis med UMAS och fick reda på att de inte hade skickat iväg något IVF-brev. Suck... Varför måste det alltid vara så krångligt??! Hon sa att man bara får stå i kö i Malmö om man bor i Malmö, även om man gjorde utredning hos dem från början. Men om det är kortare väntetid i Helsingborg så är det bra!

• Vilgotha

Pappersarbetet är krångligt

Vi gjorde våra tre inseminationer på UMAS, remissen skickades sen till Ystad då vi tillhör det distriktet. Det är väl så att det är de som betalar Så småningom hamnade vi på Öresundskliniken. Ca 4 mån tog det från att inseminationerna misslyckats tills vi var igång med ivf.

• GoJ

Vilgotha, var gjorde du din utredning? Fick du ringa och tjata på dem innan det hände nånting?

• Vilgotha

Första besöket var i Ystad sen blev vi skickade till Malmö. Vår "utredningstid" bestod av att ringa, undra och tjata. Annars hände ingenting och jag tror vi försvann i pappershanteringen 2 ggr under den tiden (2003-2005)

Så bara på dem, ring och kolla (tjata)

Svar på tråden Helsingborg - IVF väntetid