• ciia

Mandelmassa

Jag har en mandelmassa bit kvar från när jag baka en kaka i går.Nån som har nån idé vad man kan göra med den?

• Svar på tråden Mandelmassa
  • pluttmaja

äta upp den.. det e ju himla gott vettja.. :)

• ciia

Ja det e jätte gott, men jag tänkte om man kunde gör nått ännu godare med den.....

• rödtopp

min 12-årige son har en favorit!!
    skiva mandelmassan och lägg på knäckebröd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    tycker han är JÄTTEMUMS

• Marvelina

rulla kulor och doppa i choklad.

fast jag tycker mm är GÖRäckligt!

marvelina - not new and definitely not improved
  • Lotlas

Glass! Gå in på www.ica.se och sök i deras recept på "festglass". Det är supergott och enkelt att göra! Jag brukar ha "vanlig" ingefära istället för den som står i receptet, men man får ta ganska mycket.

• pluttmaja

varm banan med choklad o mandelmassa e jättegott, gräv ur bananen lite grann o stoppa i choklad o mandelmassan, perfekt efterrätt

• MikaelaOchEricaQudijo

nääää,vilken taskig tråd,nu var ja ju toksugen på mandelmassa!!!

• AnnaK

Mazarinmuffins
    Ingredienser
    250 g grovt riven mandelmassa
    150 g smör
    1 dl socker
    2 ägg
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    Beredning
    Rör mandelmassa, smör och socker till en jämn smet. Tillsätt äggen, ett i sänder och rör kraftigt mellan varje ägg. Blanda ner mjölet blandat med bakpulver. Fördela smeten i cirka 20 pappersformar. Grädda mitt i ugnen i 175 grader cirka 10 minuter. Glasera gärna färdiga, kalla muffins. Glasyr: 1 dl florsocker blandas med cirka 1 msk vatten tills glasyren är smidig.

• AnnaK

Exotiska mandelmuffins

Ingredienser
    300 g mandelmassa
    1 lime (saft + skal)
    3 ägg
    1 dl riven kokos
    3 msk potatismjöl
    1 1/2 tsk bakpulver

Glasyr:
    1 1/2 dl florsocker
    1-2 msk pressad saft av lime
    Ev någon droppe grön eller röd hushållsfärg
    Beredning
    Riv mandelmassan på rivjärn. Skölj limen noga i ljummet vatten. Riv av skalet och pressa ur saften. Blanda mandelmassan med limeskal och äggen, ett i taget. Blanda samman kokos, potatismjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Fördela smeten i dubbla bullformar av papper ställda på en plåt. Grädda mitt i ugnen i 225 grader, cirka 10 minuter. Låt kallna på galler. Blanda florsocker och lime saft till en slät glasyr. Färga den eventuellt svagt grön eller röd med hushållsfärg. Bred lite glasyr i mitten på muffinsen, men inte ända ut i kanten. Servera muffinsen till te, kaffe eller saft

Hallon- & marsipanmuffins
    Ingredienser
    5 dl vetemjöl special
    2 dl socker
    2 tsk bakpulver
    1/2 tsk salt
    1 tsk vaniljsocker
    1 ägg, lättvispat
    2 1/2 dl mjölk
    1 1/2 dl smält smör eller margarin några droppar bittermandelolja

Fyllning:
    2 msk hallonsylt
    150 g mandelmassa
    1/2 dl hackad eller flagad mandel

Beredning
    Sätt ugnen på 190. Rulla mandelmassan till en rulle, cirka 4 cm i diameter. Skär i 24 skivor. Lägg en liten klick hallonsylt (1/2 tsk) på hälften av mandelmasseskivorna. Lägg resterande skivor över dem med hallonsylt och tryck ihop kanterna runtom. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver, salt och vaniljsocker i en skål. I en annan skål rörs ägg, mjölk, matfett och bittermandelolja tills del blandats väl. Klicka ned mjölblandningen i äggsmeten och blanda ihop till en jämn smet. Fördela hälften av smeten i 12 muffinsformar. Lägg en mandelmasserundel i varje och klicka på resten av smeten. Strö på hackad eller flagad mandel och grädda mitt i ugnen i 20-25 minuter.

Mandelmuffins
    Ingredienser
    300 g mandelmassa
    3/4 dl vetemjöl
    100 g mjukt smör
    1 tsk bakpulver
    4 ägg

Glasyr:
    1/2 dl florsocker
    2 tsk vatten

Beredning
    Sätt ugnen på 200 grader. Riv mandelmassan grovt och blanda den med smöret. Tillsätt äggen och rör smidigt mellan varje. Blanda mjöl och bakpulver väl och rör ner det i ägg- och mandelmassesmeten. Fyll muffinsformar till drygt hälften med smeten. Grädda mitt i ugnen tills de fått fin färg, 15 minuter. Lös florsockret i vattnet under uppvärmning och glasera muffinsen med den avsvalnade glasyren

• AnnaK

Pannkaksknyten med äpplen och mandelmassa

Ingredienser:
    Pannkakssmet:
    2 dl vetemjöl
    3 ägg
    6 dl Mjölk
    1 krm salt
    en klick Svenskt Smör

Fyllning:
    2 äpplen
    1 dl russin
    100 g hasselnötter
    en klick Svenskt Smör
    100 g riven mandelmassa

Instruktioner:
    Tärna äpplena och steka dem i lite smör tillsammans med nötter och russin. Tag sedan stekpannan av värmen och rör ned mandelmassan. Fyll de nygräddade pannkakorna och servera direkt.

• AnnaK

ARRAKSPRALINER (ca 30 st)

250 g mandelmassa
    1 tsk hushållsarom - arrak
    150 g blockchoklad
    ca 15 hasselnötskärnor

1.Knåda in arraksaromen i mandelmassan. Rulla små bollar.
    2.Bryt sönder chokladen och smält den i en djup tallrik över en kastrull med hett vatten. Dela nötkärnorna.
    3.Doppa mandelmassebollarna i chokladen, använd en gaffel. Lägg pralinerna på bakplåtspapper och garnera med nötter.
    4.Ställ pralinerna svalt att stelna.

Persikor under mandeltäcke
    En töjbar efterrätt. Öka bara antalet persikor, mandelmassa och glass.
    Ugn: 250°
    1 burk konserverade persikor
    tunna skivor av mandelmassa
    1 äggvita
    1/2 l vaniljglass

Lägg persikorna med kupan upp i en form. Skär tunna skivor av mandelmassa och lägg över varje persika. Pensla mandelmassan med äggvita. Låt stå i ugnen ungefär 10 minuter eller tills mandelmassan har fått fin färg. Servera tillsammans med vaniljglass som fått mjukna lite utanför frysen.

Mintkulor

ca 100 stycken

tillagningstid ca 45 min

500 g mandelmassa
    50 g mjukt smör
    8-12 droppar pepparmyntolja
    ca 500 g mörk blockchoklad

Riv mandelmassan på grövsta sidan på råkostjärnet. Tillsätt smöret. Droppa i pepparmyntoljan och arbeta samman. Forma massan till små avlånga bitar.
    Bryt chokladen i bitar ner i en skål. Ställ den över en kastrull med hett vatten. Låt chokladen smälta. Doppa bitarna i chokladen med hjälp av två gafflar. Lägg dem på folie att stelna. Förvara pralinerna svalt.

Annorlunda äppelkaka
    6 Portioner
    Smördeg
    3 Äpple
    1 ts Socker
    1/4 ts Kanel
    50 g Mandelmassa
    1 1/2 tb Vaniljkräm

Garnering
    Korinter

Mixa vaniljkräm och mandelmassa till en bredbar kräm. Kavla ut smördegen till en ca 3 mm tjock platta. Skär ut en rund kaka med hjälp av en tallrik. Bred på krämen. Skala och kärna ur äpplena. Dela dem och skär dem i tunna skivor som lägges på krämen. Strö socker och kanel och vik upp kanten. Baka i ugn ca 15 minuter i 250°. Serveras med vispad grädde.

Mjölkchokladkaka med krisp

Blir en mycket söt kaka som bör njutas i tunna bitar
    Du behöver:
    Krisp:
    1 dl sötmandel
    1/2 dl strösocker

Botten:
    250 g mandelmassa
    1 msk kakao

Fyllning:
    400 g mjölkchoklad eller ljus blockchoklad
    1 burk (2 dl) matlagningsyoghurt

Gör så här:
    1. Börja med krispet. Hacka mandeln grovt och blanda med socker i en tjockbottnad kastrull eller vid panna. Låt sockret lösas upp på högsta värme under omrörning.
    2. Sänk värmen till hälften och låt mandeln få lite färg och en härligt rostad doft. Sprid sedan ut på en plåt och låt svalna. Hacka därefter fint.
    3. Riv mandelmassan till bottnen grovt och knåda in kakaon. Kavla ut degen och tryck fast den i botten på en form med löstagbar kant, cirka 21 cm i diameter. Degen behöver inte täcka kanterna.
    4. Bryt chokladen i bitar och smält den över vattenbad. Låt svalna något och blanda sedan ner yoghurten.
    5. Rör ner mandelkrispet och häll smeten i formen.
    6. Låt stå kallt minst ett par timmar.

Favoritkakan

En glutenfri fyllig kaka som inte behöver gräddas
    Du behöver:
    Botten:
    250 g mandelmassa

Fyllning:
    125 g smör eller margarin
    3 dl vispgrädde
    250 g mörk blockchoklad
    250 g ljus blockchoklad
    2 msk rom

Gör så här:
    1. Kavla mandelmassan mellan plastfolie så stor att den täcker botten på en form som är cirka 21 cm i diameter, med löstagbar kant. Tryck fast mandelmassan i botten. Den behöver inte täcka kanterna.
    2. Smält smöret på svag värme och tillsätt grädden när smöret är nästintill smält. Låt koka upp och lyft kastrullen från värmen.
    3. Bryt ner chokladen i gräddblandningen och låt den smälta. Rör om så att det blir en jämn smet, och tillsätt därefter rommen.
    4. Häll smeten i formen och kyl minst fyra timmar före servering.

• ciia

Tack för alla tips! ska göra mandelmuffins nu

Svar på tråden Mandelmassa