• Linusida

Ska vi ge upp?

Vi har nu kämpat för att bli tre i drygt 3 år. Vi har hunnit med 3 IVF och 3 FET och inför varje försök ser allt så fint ut. Får tillbaka guldembryon och ändå så slutar varje försök i platt fall... Det känns så himla tröstlöst. Finns det någon som varit med om något liknande och som har lyckats tillslut?

Vi blev gravida spontant i höstas, men fick missfall i vecka 8. Vi kan ju tydligen bli gravida, men det finns ju såna som vinner en miljon på lotto också och vad är sannolikheten att vinna igen?

Jag låter negativ jag inser det, men livet känns tungt just nu...

kram

• Svar på tråden Ska vi ge upp?
  • innana

Vad ledsamt det låter!
    Har inga råd att ge mer än att tänka som det är- en spontan graviditet mitt i alltihop, oavsett hur den slutade, är ett ljustecken! Ni är kompatibla med varann, det vet ni nu. En vän som är bm menar att det ibland kan vara lättare att bli med barn igen om man varit gravid en gång, även om man som ni förlorade den. Kroppen har lärt sig att känna igen symtomen och mekanismerna.

Håller tummen och hoppas att det ska gå bra!

• lindaiv
    Hallåjsan.... klart ni inte ska ge upp

( finns det bara ekonomi å vilja så kommer det att gå, kanske kommer det "spontant" i oxå av all behandling)

Själv ska jag påbörja Ivf(ET) nr 3 (1 FET).... och ger inte upp!!! / Kram
    ...bara längtar efter en liten( som givetvis blir stor oxå
  • Linusida

Tack för era inlägg och uppmuntran. Vi funderar absolut på adoption och ska faktiskt påbörja utredningen om någon månad. Känner dock att jag ändå har svårt att släppa tanken på biologiskt barn eftersom vi blev gravida i höstas, men samtidigt orkar jag inte kämpa så mycket längre. Blir vi inte gravida innan utredningen är avslutad så kör vi på adoption. Det kanske kan bli ett biologiskt barn senare ändå, även fast vi adopterar först.

• krabbis

Lycka till! Låter ju som om du ska bli mamma snart - frågan är bara på vilket sätt det blir! Tror det är fantastiskt att adoptera!!!

• aylen

Jag tycker att du ska använda mitt val kvinna och käka naturläkemedlet apriforce i 3 dagars tid, samtidigt som din man får ta zinktabletter.Det kommer nog att hjälpa.
    Jag själv var oförklarligt barnlös i 4 års tid, nu denna månaden har jag blivit spontant gravid efetr ett misslyckat ivf försök förra månaden.
    Jag använde mitt val kvinna och apriforce.(min man zinktabletter)kan inte förså varför läkare inte rekomenderar naturpreparat till oförklarigt barnlösa.De hjälper ju.

• JsN

aylen, om det vore så enkelt så skulle läkarna garanterat rekomendera det...

*hälsosamt lat*
  • strimma21

Hej!
    Vi hör till dem som gjorde 6 IFV:er utan tillstymmelse till graviditet och på så sätt valde den låååånga vägen till adoption. Men vi var inte redo för adoption innan alla dessa behandlingar, så vi behövde gå den långa vägen. Kanske är det samma för er?

Vår dotter är nu 1½ år och vi har varit en familj i 6 månader. Det är ett alldeles underbart sätt att bli förälder på, och nu förstår vi varför vi inte lyckades bli gravida; det var ju hela tiden meningen att Emma skulle komma till just oss!

Varmaste lycka till, vilket sätt ni än blir föräldrar på!

• Pico

Men snälla Aylen! Tror du verkligen att det är så enkelt bara för att det lyckades för er?! Vi är ofrivilligt barnlösa sen 3.5 år och har provat vitaminkurer, apiforce, zink + en hel drös andra s.k huskurer utan att det har hjälp. Grattis till er, men skriv inte att det hjälper bara för man äter de preparaten i några dagar!! Eller så får du ta patent och lösa alla barnlösa pars problem i världen.

Linusidan: En bamsestor kram till er! Det enda råd jag kan ge till dig är att gå i terapi och bearbeta din/er sorg. Jag tror att du behöver bli "klar" och ha gjort upp med tanken på biologiska barn innan ni adopterar. Det är bara er ork och energi som kan avgöra om ni ska ge ivf någon/några chanser till.
    Du vet att jag önskar dig all lycka!!

KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM

• aylen

nej men det var bara ett råd som jag kunde ge, det är väl självklart att inget är garanterat. Det kan faktist gå vägen.

• Linusida

Aylen: Tack för dina tips, men du anar inte vad jag har provat under dessa år med Apiforce, vitaminer, akupunktur, zonterapi etc etc. Tyvärr hjälper det föga. Det enda jag fortfarande tror på är akupunktur... Grattis till att ditt "fel" var så lätt att rätta till!

Strimma21: Låter härligt med er dotter! Det är en lång väg att komma dit, men jag längtar till den dagen vi själva är där.

Pico: En stor kram till dig! Vi får kämpa på helt enkelt!!!

• pemi

Om ni ska ge upp eller ej beror ju på vad ni orkar! Men visst finns det chans även efter många försök, där är väl jag ett levande bevis efter 7 år, 5 icsi och 4 FET (7 ruvningar). I vårt fall är jag övertygad om att det var akupunkturen som hjälpte.

Hoppas det blir er tur snart!

kram pemi

• Aquali

Varken natur mediciner eller akupunktur hjälper att bli gravid. Dessa medel kanske höjer välbeffinande. Men i det verkliga livet finns det inga genvägar utan rena rama medicinska fakta och en hel del tur eller slump.

Jag blir lite arg när man invaggar folk i falsk tro att en litet te blad eller ett nål i armväcket (ursäkta mig utrycket) kan göra mirakel. Håller med JsN och Pico att vetenskaps män skulle ha upptäckt dessa medel och dess inverkan väldigt fort och alla ofriviligt barnlösa hade varit gravid med bums...

• Erinet

Mitt råd, ge inte upp!
    Det känns säkert helt hopplöst men ge inte upp... man lever på hoppet och jag hoppas för allas skull att man ska få bli glada föräldrar.
    Kämpa vidare!

Bamsekramar till er

• Linusida

Tack, jag kämpar vidare ett tag till, både med mina sista försök på Huddinge samt adoption.

• Yrslan

När ni känner att ni fått nog,då ska ni ge upp inte innan..Lycka till!

• Erinet

vilka kloka ord... har jag inte tänkt på förut!

• Peki

Det beror lite på vad du menar med att 'ge upp'. Är det att lämna IVF-världen eller att acceptera ett liv som barnlös?

Är det att 'ge upp' om man går vidare till adoption i stället för att få ett biologiskt barn? Personligen tycker jag inte det. I min värld betyder det att man byter väg och det något helt annat än att 'ge upp'.

Att välja väg är svårt. Det enda råd jag kan ge är att man ska "lyssna på sin mage". Det är där man känner vad man egentligen vill, inte i huvudet .

Vissa behöver längre tid och andra kortare. I mitt huvud finns tanken på adoption, och en del av mig tror inte att vi någonsin kommer att lyckas med IVF. Men i min mage känner jag att jag inte är färdig för adoption ännu. Är det där vår väg slutar, då komemr det att vara som för Strimma21 - vi har tagit den långa vägen.

Lycka till

• Baggy

Jag kan inte ge upp. Efter 2 icsi och 3 FET, ruvar nu på 4:e FET så är jag helt inställd på att gå vidare privat om detta inte lyckas, vår 6:e ruvning. Sambon tror mer eller mindre att det är kört men går med på några försök till.
    Jag tror att man känner när det tar slut...att man inte orkar mer ivf:ande.
    Sköt om dig/er!

• pemi

> aquali. Akupunktur kan visst öka chanserna att bli gravid. Finns både en liten svensk studie och en dansk som bekräftar detta. Är däremot skeptisk till andra tillskott, men då jag bara har positiva erfarenheter av akupunktur själv så tycker jag det är synd att förkasta det. Däremot så hade antagligen BARA akupunktur inte hjälpt oss, men akupunktur i samband med ivf ger iaf enligt studierna ökade chanser.

pemi

Svar på tråden Ska vi ge upp?