-
Är det nån här inne som fått missfall efter o ha genomgått fostervattensprov??Isåfall när efter provet hände det?*tacksam för svar från en orolig själ*
-
Svar på tråden Har du fått missfall efter fostervattensprov?
-
Inte jag personligen, men en vän gjorde fostervattenprov för ca 6 månader sedan. Två dagar sedan fick hon tyvärr missfall.....
-
senare ska det stå, INTE sedan...
-
Nån mer??
-
Kan tyvärr inte visa statistik just nu, men det är fler fostervattensprov som slutar i missfall än att man upptäcker att barnet har Downs syndrom. Tror (är inte säker) att det var 8 av 10.
-
Jag har fått mf, som var klart relaterat till fvp. Var i v 17, mf satte igång med feber två dagar efter provet. Sedan gick vattnet två dagar senare. Min lille änglason föddes dagen efter.
Så visst händer det! Ångrar mig bittert att jag tog provet, trots att jag var verkligen säker då.... Tänk dig för, gör inget fvp i onödan!
-
Innan man gör fostervattensprov så bör man verkligen ha tänkt igenom vad man skulle göra om det visar sig att fostret har en avikelse. Om det rör sig om Downs syndrom tex, vill man då göra abort eller kan man tänka sig att ändå behålla det lilla livet? Läs på så mycket du kan om tex DS och försök lite grann att spåna om hur ni känner för det.
-
Har hört att det är ca en procents risk för att man drabbas av mf pga fostervattensprov. Sen är det så att det i realiteten är fler som får mf, men att det skett av andra orsaker. Vilket kan vara jobbigt om man drabbas av mf/ma efter provet - att man kanske ger (sig själv och) fostervattensprovet skulden, när det egentligen varit helt andra orsaker.
-
evaviolas siffror är för höga. Missfallsrisken förhöjs 0,5-3% av fvp, siffran 1% är vanlig. Det varierar stort mellan erfarna och mindre erfarna läkare. Alltså det är så många fler som får missfall bland dem som tagit fvp än bland dem som inte gjort det. Som Ditten skriver går det ju normalt inte att veta orsaken till just ett visst missfall.
-
Åsa: Så du menar att det har med läkarens erfarenhet att göra också. Herre Gud, det har jag aldrig ens tänkt på... Och jag som måste göra såna där tester pga ärftlig sjukdom... Då ska jag vara en bråkstake och be om den mest erfarne läkaren...
-
Åsa: Då har siffran sjunkit. Vi såg en dokumentär i skolan (pluggar till USKA) som handlade just om fostervattensprov. Dokumentären var 4 år gammal och däri sa dom att det var fler foster som dog pga provet än vad dom hittade skador. Alltså menade jag inte att det var antalet missfall efter ett fpstervattensprov, utan siffrorna visade mera att det är fler foster som dör än foster man upptäcker med diverse avikelser.