• Helenas

Hund med dålig mage - någon med tips?

Sen igår har min vovve varit riktigt risig i magen. Det (ursäkta eventuellt känsliga) ömsom sprutar eller rinner ur honom. I morse kom det lite blod också. Matte blev superorolig och ringde veterinären. Sen i morse är det svält som gäller och sambon ska åka förbi veterinären och hämta upp Canicur och en 'spruta' för att lättare få i honom vätska.

Någon som har erfarenhet av Canicur?
    Har du något trix hur jag ska få i honom vätska?

• Svar på tråden Hund med dålig mage - någon med tips?
  • Zenobia

Ett tips är att ge torsk med ris och majsvälling. Det hjälper ömma magar.

• Kalina

När min hund var riktigt dålig i magen sa veterinären att jag skulle låta hunden fasta i ett dygn så magen fick vila upp sig, se till att hunden alltid har rikligt med vatten bara.

Lilla bus...mammas kärlek.
  • Andrés mamma

När jag jobbade på Bagis djursjukhus så fick de djur med dessa problem fasta i 24 timmar, bara vatten. Sen börjar du försiktigt med små, små portioner med välkokt ris, kollar några timmar om det verkar stanna kvar - om inte bör man kolla om hunden börjar bli uttorkad. Tips att kolla är, tandköttet - om det är blekt då är hunden inte pigg. Dra upp skinnet på huvudet, om det stannar kvar när du släpper, då behöver hunden vätska.

• Helenas

Han är inte så duktig på att dricka, får väl i normala fall i sig tillräckligt med vattnet han får maten serverad i antar jag.

Vet.praktiken sa att han bör få i sig 1/2-1 dl vätska per kg och dygn. Han väger 32 kg och skulle alltså behöva få i sig 16-32 dl vätska på ett dygn. Vet inte hur jag ska lyckas.

Enl tips från dem hade jag i lite honung men han var skeptisk.

• Gisse the one and only

Ge hunden vatten med en spruta, en sådan de har på apoteket till småbarn, sätt den i mungipan upp med hundens haka i luften och spruta in vattnet, fungerar ypperligt.

Lycka till, kram, Gisse

• Helenas

Oj oj oj. Först lyckades han kräkas upp halva dosen Canikur för att matte sprutade in för mycket vatten i honom. Sen började han få ryckningar i bakbenen och jag ringde Bagarmossens djursjukhus. De sa att det berodde på uttorkning så då gav vi honom en ny tablett Canikur uppblandat med vatten, milliliter för milliliter in i munnen. Han var sååå ynklig och riktigt läskigt när han skakade sådär.

Han var lite kall så vi hade en filt över honom och masserade musklerna. Efter ett tag blev han lite orolig och hallen fick vi helt plötsligt hundbajssprayad. Och en ny skur ute på altanen. Blä!!!

Nu ligger han och sover med två filtar på och runt sig. När han vaknar påbörjas vatteninsprutningen igen. Fast sakta så att han inte kräks igen.

• Amazona

Jag skulle fasta min hund i ett dygn eller två. Äter han snö? Det ger rännskita....

• längtarefterbarn

Som de sagt innan - fasta i 24 timmar. Sen ger du smakportioner med MKT välkokt ris. Alternativt neutrala fiskbullar det är oxå milt för magen.
    Veterinären har en sorts pasta som rensar ut magen det kan man oxå köpa. Men fast först och fräsmt. Det man oftast gör fel är att amn går för fort fram! Det tar flera dygn innan magen stabiliserat sig igen så ge inte ris en dag och sen mata på med vanlig fodermängd för då kommer det tillbaka.

• scylla

Dom gånger min hund varit väldigt lös imagen har jag
    givit honom Majsvälling + ris och kokt fisk.
    Det fungerade på min dotter när hon var liten och dålig i
    magen så jag provade på hunden och det funkade lika bra där.

• Jacobsson

Jag fick rådet av min vet att:

*Svälta hunden ett dygn

dygn två: ge hunden 500g rå nötfärs /2 gånger

(beräknat på hund i schäfer storlek)
    dygn 3: 500g nötfärs och välkokt ris/2 ggr

dygn 3: 500g nötfärs, ris och lite av den vanliga hundmaten.

därefter bara hundmat.

• JewelGirl

Jag brukar ta till morotspuré, barnmatsburkarna, när man ska till att börja ge mat efter ev. fasta. Kokt nötfärs är oxå en bra idé.

Jewel har en pärla i magen :)
  • albolini

Om hunden kräks upp vatten man ger ska man åka in till veterinär, behövs dropp så att magen får vila ordentligt.

• liza micke

Det låter somm samma problem vi hade med våran hund hela förra sommaren.
    han var inlagd på sjukhuset tre gånger, han kräktes hade diarre + blod i avföringen ville ut hela tiden och bajsa.
    Han mådde inte bra. jag försökte med allt, avkokt ris, blandfärs, morotspure,fasta,
    men inget hjälpte förrens vi började ge honom royal canin hyperallergenic foder
    då blev han bra så vetrinären konstaterade att han är protein allergiker.
    Han tål ingen med proteiner i sig då mår han jätte dåligt.

Det viktigaste är att ni ger han vätska nu så att han inte blir utorkad och att magen får vila.
    Vi hade vattenskålar överallt så att fagin kunde dricka hela tiden.

Hoppas att det löser sig snart och att eran vovve mår bättre
    Lycka till!!!

• Knyttet och K

Får han inte behålla vätska tycker jag att ni ska åka in med honom!

• Helenas

Tack för alla svar!

Läget blev mer akut på fredagkvällen så vi var tvugna att åka in med honom till djurakuten. Om ni är intresserade av att läsa mer om det finns redogörelse i bloggen.

De följande ca 10 dagarna blir det specialkost med majsvälling, risavkok, välkokt ris och kokt vit fisk. Efter 10 dagar kan vi sakta börja ge honom normal mat igen. Stackars min vovve men han börjar bli piggare nu i alla fall och det är det som räknas.

• Zenobia

Brukar ge mina katter Eldorados torsk, om du vill ha tips på billig vit fisk. Eftersom de oftast när man ger djur en sån här diet så kan de bli dyrt. Fiskblocken jag köper kostar runt 12 kr.

• Harvester

I stora drag kan man ju ge dessa tips vid dålig mage:

Fasta 24h, ge vatten. Kolla om hunden är uttorkad som beskrivet ovan genom att dra i huden . Får du inte i hunden vatten och kräkningarna/diarrén inte avtar, åk in med hunden till veterinären, ffa om det är en valp, de är mycket känsligare för uttrokning.
    Om diarrén är blodig ska hunden definitvit till veterinär, då måste den ha antibiotika (då menar jag blodig, inte små strimmor).

Om din hund verkar pigga på sig av sig själv är det bästa att börja med lite risavkok första daqgen, sedan små portioner välkokt ris och sedan lite försiktigt ge lite kokt köttfärs etc.
    Om du får "bakslag" gå tillbaka ett steg i utfodringen.
    //Elin, veterinärstudent

• veronicaermanbriks

ge ris, det brukar stabilisera!!!
    hoppas vovven blir bättre

Svar på tråden Hund med dålig mage - någon med tips?