• puss

skogstomt!!

vi bygger hus *hihi*
    mitt ute i skogen, underbart! vi ska röja bort så lite som möjligt för att behålla skogen och träden nära. det är så fint!!
    nån mer som bor så?
    hurdan trädgård har ni?
    har ni fixat till den på nåt vis och ändå behållit det skogiga?

• Svar på tråden skogstomt!!
  • LabLover

Vi har skogstomt men tycker det är supertrist! Huset är byggt på berg och trädgården kan knappast kallas trädgård.

Hade aldrig byggt eller köpt ett hus som ligger så. Skulle vi vilja ha en ordentlig gräsmatta t ex skulle det behövas flera ton bra jord t ex. Tomten är så kuperad också att det inte finns plats för en liten sandlåda eller uppblåsbar pool till dottern.

Ägarna lämnade många träd också och röjde aldrig undan löven ordenligt så det gjorde nog sitt till. Annars är läget helt underbart men det skulle behövas en helrenovering av trädgården.

Eftersom vi bara hyr huset så räfsar vi undan och försöker hålla efter. Göder och slänger ut gräsfön och hoppas att det blir lite bättre gräsmatta i sommar.

Lycka till med husbygget! *Avundsjuk, tänk att få det precis som man vill*

• puss

oj då lablover, där ser man. trist för er!
    hoppas ni är nöjda med huset iaf....
    kanske kan ni platta till lite grann, så ni kan ha en liten pool eller gungställning?

• LabLover

Usch, vad negativt det lät, sorry.

Jag hade helt klart behållt lite skog i utkanten av trädgården där det kan vara lite kuperat och vilt. Kanske planterat lite ängsblommor som du kan slå med lie så att de återfröar sig varje år. Jag hade ändå anlagt en mer vanlig gräsmatta också nära huset med plats för kubb, boule, gungställning och annat kul. Det blir ju ingen fin gräsmatta om skogen tar all näring och det blir för mycket skugga.

Lycka till!

• musli

Tja, skogstomt kan man nog kalla våran, mitt i skogen på ett berg... 

Har dock inte hunnit med att fippla med nån trädgård, den är väl ok så länge, har fullt upp med husrenoveringen!

Vi ska ju så småningom bygga ut huset och då ska det schaktas jordmassor från trädgården till baksidan där vi ska bygga ut och DÅ tar jag itu med trädgården!

//heavy metal-mamma...
  • Nebulosa

Vi bor på en skogstomt. I en backe men berg på sidan och en bergskapp mitt på tomten.
    Men det är "terasserat" så vi har lite plana ytor där vi rullade ut gräsmatta i höstas. Mer ska rullas ut i år.
    Jag har sparat lite björkar fast inte för nära, de suger åt sig vatten och näring så dem ska man nog inte ha där man ska plantera sen.
    Sen är det fullt upp att hålla efter all sly och särskilt hallonbuskarna verkar vilja ta över hos oss.
    Mellan terasseringen av gräsmattan har jag stenpartier där jag ska plnatera stenpartiväxter och jag tror att det kommer att bli supersnyggt när det är klart. Hellre lite backar än helt platt tomt tycker jag. Det händer så mycket i trädgården då.
    Men marken är rätt lerig så vi måste hela tiden tänka på att dränera och ha bra jord där vi planterar.
    Lycka till med husbygget. Jag vill se bilder från bygget!!

• Mausiii

Vår trädgård ser väl i det närmaste ut som en park (vi köpte huset av två trädgårdstokiga pensionärer) och vi gör vårt bästa för att underhålla trädgården.
    (bilder finns i mitt krypin)

Men j ag hade absolut inte haft något emot en lite större tomt med en lite vildvuxen änsdel eller en skogsglänta med lite vitsippor och svampar på...
    Tycker att det är jättefint med sådana tomter.

• Nebulosa

Mausii: Ser inga bilder i ditt krypin.

Vitsippor har vi gott om. Och blåbärsris, liljekonvaljer, lingon, smultron... Jättemysigt!

• Nebulosa

Mausii: Nu ser jag. Jag kör beta-varianten av familjeliv, kanske därför jag inte såg först.
    Vilka härliga bilder! Grönt och lummigt. Och vilken fin damm ni har! Blir så sugen på att göra en egen damm, men det får nog vänta lite till. Finns en miljon andra saker att göra först.
    Tack för inspirationen!

Svar på tråden skogstomt!!