• Pirran

Hur mår man efter en sterilisering?

Ska sterilisera mig om några veckor och undrar lite hur man mår efteråt. Narkosen klarar jag säkert bra..men hur är det sedan?

Har man mycket ont? Är det troligt att man är tillbaka på arbetet efter en vecka?
    Det är en s.k titthålsoperation jag ska göra.

Har fått en broschyr men vill gärna höra med er medlemmar som ev. gjort en sterilisering hur ni upplevde det.

• Svar på tråden Hur mår man efter en sterilisering?
  • Troll20

Det inga problem att gå tillbaka till jobbet efter en vecka. Jag tyckte det var jobbigast att gjorde ont i axlarna. Byxor som satt åt var också lite jobbigt. Kände mig i princip som vanligt efter ett par dagar.

• Setta
    Jag hade som ondast den första veckan... Men var öm en till två veckor till i operationssåret. Det infekterade lite o så där tråden stack ut efter op men det blev jättefint !!!

Har du inte en massa tunga lyft kan du säkert jobba på full styrka efter en vecka... om det inte blir infektion o så...
    // Jessie, the mom
  • Pirran

Tack för era svar! Arbetar som uska på ett sjukhem så jag får nog känna mig för om det är okej efter en vecka...är ju ett rätt tungt yrke. Jag kommer inte att bli sydd, endast tejpad och det känns bra.

Troll20 - hur sjutton kunde du få ont i axlarna!?

• Troll20

Jag har hört flera som har fått det. Har något med narkosen att göra. De sa även att man kunde får det. Jag har ingen aning om varför, men det gjorde väldigt ont. Fick med mig värktabletter till det. Värken kom dagen efter.

• Setta
    Pirran skrev 2006-04-08 19:40:24 följande:
    Tack för era svar! Arbetar som uska på ett sjukhem så jag får nog känna mig för om det är okej efter en vecka...är ju ett rätt tungt yrke. Jag kommer inte att bli sydd, endast tejpad och det känns bra.Troll20 - hur sjutton kunde du få ont i axlarna!?
    Man får ont i axlarna dels av narkosen och dels om de lutar en m huvudet bakåt så man har fötterna i luften...
    Känns lite som träningsvärk... vissa får mer o vissa mindre.. kände inte så mkt av det !!
    // Jessie, the mom
  • Pirran

Troll20 - *PLING* Nu kommer jag ihåg! Det stod i broschyren jag fick att man kunde få ont i axlarna efter op. därför att man legat med huvud lägre än resten av kroppen på op.bordet....av någon anledning....

• Pirran

Oj! Tack Settan! Vi skrev om varandra...

• Yrslan

Har oxå steriliserat mig via titthål. Hade inga problem allas annat än att jag blev dålig av narkosen och fick sprutor mot det. Låg kvar några timmar extra pga det. Kände ingenting alls dagarna efter operationen.
    Problemet är bara att jag idag 10 år efteråt ångrar att jag steriliserade mig.
    Det trodde jag aldrig att jag skulle göra efter att ha varit gravid 11gånger, har haft 5 missfall/utomkvedes och fött sex friska barn. Är 40 nu och enda chansen att få barn är att bekosta IVF. Jag kan säga att jag gjorde rätt då när jag steriliserade mig, men jag hade ALDRIG gjort det om jag vetat det jag idag.

• Pirran

Yrslan - jo, jag är medveten om att det finns en risk att jag ångrar mig någon gång i framtiden. Vem vet vad som kan hända?
    Å andra sidan känns det här så rätt. Jag har funderat i ett par år....kan inte använda några p-medel utom plastkondom, har fött tre barn och haft småbarn hemma i över 14 år. Nä..nu vill jag inte ha fler.
    Men jag är som sagt medveten om risken att man kan ångra sig..

• MrsL

Vilken bra tråd! Undrar också över det här. Har en annan undran också, hur mår man psykiskt efteråt?

Svar på tråden Hur mår man efter en sterilisering?