A-vitamin?
Läste tidigare i någon tråd att man inte bör äta A-vitamin under graviditeten.
Varför inte det? Vad är det som påverkas?
Läste tidigare i någon tråd att man inte bör äta A-vitamin under graviditeten.
Varför inte det? Vad är det som påverkas?
Visst kan man äta A-vitamin, men man bör inte få i sig för mycket. Barnet får det A-vitamin det behöver även om det innebär att du själv får för lite, men om du äter för mycket så får barnet också för mycket och det kan ge fosterskador. Vad för typ av fosterskador vet jag dock inte.
A vitamin behövs för en normal graviditetsutveckling, men det finns indikationer på att höga intag kan ge upphov till fosterskador under den allra första graviditetstiden.
Den lägsta nivå som kan medföra risk för fosterskador har angivits till 6-7.5 mg A-vitamin per dag, men med utgångspunkt från nya studier diskuteras om en skaderisk existerar redan vid en daglig dos av 3 mg.
Detta medför att gravida ska vara försiktiga med kosttillskott som innehåller A-vitamin.
En annan källa till högt intag av A-vitamin är lever, och enligt de kostråd som finns idag bör gravida undvika att äta lever och leverrätter. Detta gäller dock inte leverpastej, som endast innehåller en liten mängd lever och inte äts i större mängder.
Dagsbehovet för vitamin A är 0,8 mg för vuxna kvinnor och 0,9 mg för vuxna män. En svensk normalkost täcker väl dagsbehovet för A vitamin, och A vitamin brist förekommer inte i Sverige idag.
Läs mer på Livsmedelverkets hemsida:
www.slv.se/SiteSeeker/SiteSeekerSearch.aspx&quicksearchquery=gravid+%2ba-vitamin
Okej det var riktigt bra att veta Då borde jag alltså sluta med mina brustabletter från Friggs ABCDE vitamin?
www.maxmedica.fi/luontaistuotteetjavitamiinit/tuotteet/friggstuotteet/abcde.jpg
Nej, du behöver inte sluta, Friggs tabletter innehåller betakaroten www.friggs.se/default.asp och det är inte farligt. Det är A-vitamin-formen retinol (från animaliska produkter) och syntetiskt A-vitamin som är fosterskadande.
docC
Men gud så bra Då kan jag fortsätta äta dem, enda sättet jag får i mig Folsyran också
Vet ni något om ja kan äta: Vita.lare multi vitamin?
Det innehåller ochså A-vitamin...
läs på burken
står det retinol? (dvs A-vitamin i ren form)
står det retinolekvivalenter så brukar det vara karotenoider