• jen05

Går det att måla på en korkmatta/plastmatta?

vi har en jättetråkig och ful matta i hallen, jag skulle vela fräscha upp den lite genom att måla den.den ska likna trägolv...

går det att måla den så det ser ut som vitlackat trägolv?

det går väl att måla våtrumsmatta, så det borde ju gå bra att måla denna?

• Svar på tråden Går det att måla på en korkmatta/plastmatta?
  • getingmidja

Skulle inte rekommendera det.
    Risken är stor att färgen inte torkar som den ska, eller att den torkar och blir som ett tunt skinn. (Som därmed kan flaga av.)

• The Man

Visst KAN man måla ett plastgolv, men det blir inte speciellt hållbart. Vilken färg ni ska använda bör ni kolla med fackhandeln, det finns mängder av olika fabrikat som alla har sina speciella färgtyper avsedda för olika ändamål.

Jag tror dock att du får ett bättre resultat om du köper ett billigt laminatgolv som ser ut som vitlaserat eller vitkalkat trägolv. Detta passar utmärkt att lägga direkt på ett plast/vinylgolv och det behövs då ingen så kallad foam under.

Laminat golv går att hitta från ca 60:-/kvadratmetern och blir därmed inte så särskilt mycket dyrare än om du skulle måla samt håller MYCKET,MYCKET längre.

• izza29

Jag har laminat i hallen. Ingen hitt!!
    Den har börjat att svälla av allt fukt från skor mm.

• The Man

Till Izza29:

Är det verkligen laminat??? Laminatgolv brukar vanligtvis betså av dött material som plast eller liknande och sådana material kan inte svälla. Jag tro snarare att du lagt in ett tunnare trägolv!

Vi köpte ett MYCKET billigt laminatgolv från det stora "möbelvaruhuset i Älmhult" för bara 59.-/kvm. DET VAR INTE avsett för hallar o kök men det har nu legat i vår hall i 4 år o är lika fint som då vi lade in det. Ändå ligger det direkt innanför ytterdörren där vi kommer in med blöta skor osv.

• Kaosspassageraren

Men blä, jag trodde det gick med den där nya rustibusfärgen? Jag trodde vi skulle komma enkelt undan med vår nya lgh ...

• Kiangirl

det går, mina svärföräldrar målade korkmatta, har gått jättebra!!

• jen05

Kiangirl: ok, verkar vara olika bud men hur gjorde dom när dom målade mattan?

min kompis familj har målat sin våtrumsmatta i duschrummet och den hra hållt jääätebra...nu är det några år sedan dom gjort det..

• Squeezetoy

izza29

Inte alla laminat fungerar i utrymmen som hall och kök. Eftersom fukt kan tränga ner i skarvarna mellan plattorna. De brukar ha en kärna av pressat spån, typ MDF, ibland mer åt spånplattehållet. När fukt tränger in i det så mår det inte bra.
    Det brukar stå på förpackningarna, antingen i klartext eller med symboler var man kan lägga golvet.

När vi handlat golv så har säljarna frågat i vilken typ av utrymme vi skulle lägga det i så att det inte skulle bli fel. Nu ska vi till och lägga in laminat i hallen, vi har hittat ett jättesnyggt ifrån Alloc, dyrt förståss, men det är jättesnyggt, ser ut som skiffer, och att lägga riktigt skiffer hade varit svindyrt. Dessutom är inte hallen så stor att vi tyckte vi skulle ha råd att lägga de extra pengarna.

Jag har också hört att man kan måla på plastmatta, men man kanske inte ska vänta sig livslång hållbarhet. Har själv funderat lite på att måla den matta vi har i ena badrummet för den är inte rolig, mest för att den har en sån färg som gör att minsta lilla fläck syns. Men fråga i affären så vet de säkert hur det ska gå till för att få bäst hållbarhet. Risken är väl att det är många moment så att det ändå är smidigare att lägga ett laminatgolv.

• innana

Det går att måla på korkmatta o dyl!!

vet inte om man kan få det till att likna trägolv men i alla fall...var bara jättenoga med att rengöra, industrirengöringsmedel helst, för såna mattor har en förmåga att ha ett fettlager.
    Sen får man måla ett par gånger och gärna lacka/shellacka ovanpå, så håller det om man gjort underarbetet ordentligt.

Svar på tråden Går det att måla på en korkmatta/plastmatta?