Kan man vara sjukskriven och semester samtidigt?
Är sjukskriven 50% fram till förlossning och tänker ta ut semester de sista veckorna innan jag föder. Får man det för f.k?
Är sjukskriven 50% fram till förlossning och tänker ta ut semester de sista veckorna innan jag föder. Får man det för f.k?
Enligt den löneansvarige på jobbet så är semestern något man arbetat in och därför får man ta ut den även/samtidigt som man är sjukskriven.
Hej!
Du kan inte ta ut semester 100% + vara sjukskriven och lyfta sjukpenning på 50%. Då kommer du att bli återbetalninsgskyldig om det kommer fram till fk.
/Monisen
Ring fk för säkerhets skull så får du ju veta precis hur det är.
Kan du inte ansöka om havandeskapspenning eller ta ut ett par föräldrardagar istället?? Känns som en "dum" idè o ta ut semester innan lillen kommer, spar dom dagarna
samma enligt min löneavdelning, semester bryter sjukskrivning och den betalas ut parallellt med sjukpenning, och fk protesterar inte. det är ju som sagt intjänat redan. men jobbar man t ex 50% så kan man ju ta tre/två dagar i veckan som semester och resterande är man sjukskriven, så funkade det för mej. (och motsvarande antal semesterdagar drogs förstås också från totalen eftersom jag är långtidssjukskriven, så man får inte längre semester för det)
Är inte helt säker men visst måste du kunna ta semester de 50% du ska jobba. Ser inga problem med det, men man vet aldrig. Kolla med fk för säkerhets skull.
Annars så tar du föräldrar dagar och spar semestern, då kan du ta semester och pappan ta föräldrar dagar om ni vill vara hemma mer än 10 dagar tillsammans.
Tänk på att du bara kan ta ut HELA semesterdagar...
Alltså, om du jobbar halva dagar och vill ha semester resten av dagen så får du ta en hel semesterdag trots att du jobbat en halv...
Tack för alla svar. Jag tänkte ta ut hela semester dagar för vi får inte ta ut halva dagar på mitt jobb.